ماجرای یارانه 1.5 میلیونی چیست؟


ماجرای یارانه 1.5 میلیونی چیست؟

امشب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما همزمان با نزدیک شدن به زمان واریز یارانه، دو مساله مطرح شده یکی ماجرای ۱۰ برابر شدن رقم یارانه‌ها و دیگری واریز دو برابری یارانه در مهرماه.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که یارانه مهر ماه قرار است به روال هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و هیچ تغییری در مبلغ واریزی ایجاد نشده است.

بر این اساس برای افراد دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه واریز می‌شود.

اما ماجرای یارانه ۱۰ برابری و یا یک و نیم میلیونی چیست؟ هیچ کدام از مقامات دولتی به این مساله اشاره نکرده‌اند و هیچ خبر رسمی مبنی بر افزایش یارانه‌ها وجود ندارد.

تنها نکته‌ای که در هفته جاری اعلام شد، افزایش کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش کمیته بهزیستی و امام خمینی بود.

کمک معیشتی ۱٫۵ میلیونی خانوارها

چند روز قبل، معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد که قرار است کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بین ۱۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.

مبلغ مستمری معیشتی ماهانه خانوارهای تحت پوشش این دو نهاد، بر اساس بعد خانوار متفاوت است. این مبلغ برای خانواده یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

در صورتی که این افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اعمال شود، مبلغی به مستمری خانوارها اضافه می‌شود و مستمری خانوارهای پنج نفر و بیشتر به حدود یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.

با انتشار این خبر، این مساله در برخی از رسانه‌ها مطرح شده بود که قرار است یارانه معیشتی برخی از افراد به یک و نیم میلیون تومان در ماه برسد. در حالی که این رقم کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش است که برای یک خانوار محاسبه شده است.

افزایش دو برابری یارانه نقدی

در کنار این خبر، همزمان خبر دیگری در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که مبلغ یارانه مهرماه دو برابر ماه‌های دیگر است و احتمالا افراد باید منتظر دریافت یارانه ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومانی باشند.

این خبر در حالی توسط برخی رسانه‌ها بازنشر شده که هیچ کدام از مقامات دولتی چنین خبری را اعلام نکرده‌اند و در سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم چنین خبری وجود ندارد. از طرفی هیچ رویداد خاصی رخ نداده که دولت بخواهد این ماه مبلغ یارانه نقدی را دو برابر کند.

به نظر می‌رسد چیزی که باعث چنین شایعه‌ای شد، مساله پرداخت کالابرگ در مهرماه بود. از چند ماه قبل این مساله در مجلس و دولت مطرح شد که از مهرماه دولت باید به جای یارانه نقدی، کالابرگ میان مردم توزیع کند.

حالا برخی گمان می‌کنند که این ماه دولت هم کالابرگ توزیع می‌کند و هم یارانه نقدی. اما چند روز قبل بود که وزیر اقتصاد رسما اعلام کرد توزیع کالابرگ هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و یارانه مهر ماه هم نقدی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در