نظر لاریجانی درباره اجرای قانون حجاب/ توضیحات جبلی درباره خرابکاری در پخش خبر سیما/ انتقاد امیرعبداللهیان از کشورهای اروپایی


نظر لاریجانی درباره اجرای قانون حجاب/ توضیحات جبلی درباره خرابکاری در پخش خبر سیما/ انتقاد امیرعبداللهیان از کشورهای اروپایی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و ۱۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۲۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۳۴۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۱۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۶۸۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸ هزار و ۹۲۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

نظر لاریجانی درباره اجرای قانون حجاب

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و عضو کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی با اطلاعات درباره مسئله حجاب گفت: «این موضوعی است که بیش از حد درباره آن حرف زده می‌شود در حالی که حد امور را باید در کشور نگه داشت. یکی از آقایانی که متصدی این امر است، گفته بود ۵۰ درصد بانوان جامعه، حجاب کاملی ندارند. نمی‌دانم این حرف درست است یا خیر، اما وقتی یک امری این‌قدر شیوع داشته باشد، نباید با این روش‌ها با آن برخورد و پلیس را درگیر کرد...

به نظر من با کم حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده است، نمی‌گویم به این مسائل باید بی‌توجه شد بلکه توجهمان باید همراه با بعد ایجابی و فهم درست دینی و از بستر تحول درونی باشد...

در نتیجه این مسائل اخیر، باید حکومت و افراد دست‌اندرکار بدانند که افراط در پرداختن به امور اجتماعی، واکنش‌های افراطی هم دارد. اینها مسائلی است که باید با ملایمت و مدارا به آن توجه داشت... راه و طریق توجه به مقوله حجاب، این نیست آن هم در این شرایط که مردم مشکلات اقتصادی دارند و یک مرتبه موضوع حجاب را برجسته می‌کنند، این هم بی‌موقع بوده و هم طریقش درست نبوده است...

به نظرم این موضوع، راه حل فرهنگی دارد، به احکام و رفراندوم نیاز ندارد. بیشتر جنبه معرفتی دارد... رکن معرفت دینی، توحید و اخلاق و مسائل نبوت و این چیزهاست که تحولات درونی و جوهری در انسان به وجود می‌آورد؛ البته در مسأله حجاب، حوصله هم مهم است. افرادی و جوانانی که به خیابان آمدند، فرزندان خودمان هستند. در یک خانواده اگر فرزندی تخلف کند، تلاش می‌کنند او را به یک مسیر درست راهبری کنند، جامعه بیشتر به این هدایت از جنس مدارا و تساهل نیاز دارد.

باید به این نکته توجه کنیم که هدایت جامعه، فن خاصی دارد یعنی این طور نیست که چون ما حکومت هستیم باید فن هدایت را هم عوض کنیم. این فن، متناسب با فکر اسلامی است... طریق هدایت جامعه هم مدارا، تساهل و اخلاق حسنه است. اگر ما حکومت هستیم باید همین راه را گسترش دهیم. من از خدمات نیروی انتظامی و بسیج قدردانی می‌کنم ولی نباید این بار را به آنها محول کرد. باید علمای ما با آرامش و سخن درست و گرایشات معنوی این مسأله را جلو ببرند...

قانون حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و من فکر نمی‌کنم پناه بردن به قانون، مسأله اصلی در این زمینه باشد. باید پشت این سنگر را بلاوجه نگیریم. مثلاً در مورد ماهواره آیا قانون نیست؟ چرا هست ولی چرا برخورد نمی‌شود باید خوب فکر کنیم و ببینیم درد و درمان چیست. قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با تأنی بیشتری اجرا شود.

مسأله این است اگر در جامعه‌ای، جوانان از نظر فکری و اجتماعی یکی از احکام شرعی را به درستی اجرا نکردند، این صددرصد خلاف نیست. چون فقط برخی حجاب کامل ندارند. سئوال این است سنت گذشته چطور با آنان برخورد می‌کرد و علمای فهیم کشور چه توصیه‌ای می‌کنند؟ شما تردید نداشته باشید وقتی پدیده‌ای یک مقدار رواج می‌یابد، رفتار سفت و سخت درباره آن علاج کننده نیست. حالا این مسأله که ذات فرهنگی هم دارد.»

***

توضیحات جبلی درباره خرابکاری در پخش خبر سیما

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان پیمان جبلی گفت: اختلال در پخش خبر ساعت ۲۱ در دست بررسی است و پس از مشخص شدن نتیجه ها، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس رسانه ملی پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بررسی‌های امنیتی تکنولوژیک در حال انجام است؛ این اتفاق در حوزه‌های فناوری سازمان صدا و سیما رخ داده و حتما باید با یک اشراف و تسلط دقیق فناورانه مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: پس از اتفاق سال گذشته برای سازمان صدا و سیما (هک شدن برخی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی)، همفکری و هم افزایی خوبی میان مجموعه‌های مختلف متولی امنیت شبکه انجام شد و بسیاری از آسیب پذیری‌های این سازمان کاهش پیدا کرد. این اتفاق اخیر هم اگرچه تلخ بود، اما باعث می‌شود نقاط باقی مانده آسیب پذیری هایمان را برطرف کنیم.

***

بار تورمی افزایش حقوق کارمندان

علی سرزعیم، اقتصاددان درباره لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت دنیای اقتصاد نوشت: «نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانند دولت با چه تنگنای مالی شدیدی روبه‌رو است. در چنین شرایطی افزایش بیشتر هزینه‌های دولت چه فشار شدیدتری را متوجه دولت خواهد کرد. بدتر آنکه به زودی بودجه سال بعد باید بسته شود و افزایش حقوق سال بعد بر اساس حقوق امسال تعیین می‌شود. اگر حقوق امسال افزایش یابد، فشار بودجه در سال بعد خیلی بیشتر خواهد شد.

شاید گفته شود که نمایندگان مجلس حتما فکری برای تامین منابع مالی آن کرده‌اند که دنبال چنین طرحی هستند؛ زیرا قاعدتا می‌دانند اگر دولت منابع کافی نداشته باشد و هزینه‌های جاری افزایش یابد، احتمال استقراض از بانک مرکزی و تشدید تورم بیشتر است.

به باور نگارنده، حتی اگر منابع مالی این کار فراهم باشد، هزینه‌کرد آن در بودجه عمرانی مفیدتر از بودجه جاری است؛ زیرا افزایش بودجه جاری تنها تقاضا برای کالاها و خدمات موجود را بیشتر می‌کند؛ ولی تامین مالی بیشتر پروژه‌های عمرانی کشور نه تنها کسب‌وکار شرکت‌های مهندسی را رونق می‌دهد، بلکه زیرساخت‌هایی فراهم می‌کند که در بهروزی بیشتر مردم اثرات ماندگارتری خواهد داشت.

اما احتمالا سناریوی فقدان بودجه کافی در اینجا مصداق بیشتری دارد. از این رو افزایش حقوق کارمندان دولت، تنها به کسری بودجه بیشتر و در نتیجه فشار بر ترازنامه بانک مرکزی و افزایش تورم افسارگسیخته فعلی می‌انجامد. در این حالت، افزایش حقوق کارمندان دولت احتمالا تاثیر ناچیزی بر قدرت خرید آنان خواهد داشت.»

***

آخرین وضعیت بررسی پرونده‌ دستگیرشدگان اعترضات در تهران

به گزارش فارس، علی صالحی دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آشوبگران در اغتشاشات اخیر، بیان کرد: در رابطه با این موضوع در دو مرحله به پرونده‌‎ها رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و دستور رئیس قوه قضاییه، عده‌ای از جوانان که در این حوادث از روی هیجان اقداماتی انجام دادند، با توجه به رأفت اسلامی و با دریافت تضمین‌های مناسب آزاد شدند.

صالحی با بیان اینکه پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی تشکیل شده است با دقت و سرعت بالا مورد بررسی قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: بازرسان، دادیاران و معاونان دادستانی تهران شبانه‌روز مشغول بررسی پرونده بازداشتی‌های اغتشاشات هستند، برای بسیار از پرونده‌ها کیفرخواست تنظیم شده است.

وی افزود: در یک مرحله برای ۶۰ پرونده کیفرخواست صادر و پرونده این افراد برای دادگاه ارسال خواهد شد، لذا هدف این است تا ظرف هفته آینده پرونده اغتشاشگران بررسی و به دادگاه ارسال شود.

***

درخواست یک نماینده برای سکوت یا برکناری دبیر ستاد امر به معروف

مجتبی توانگر نماینده تهران در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با انتقاد از اظهارنظرهای اخیر دبیر این ستاد نوشت: «برآیند رفتاری ایشان- آگاهانه یا غیرآگاهانه – تسهیل‌کننده ایده خشونت عریان جریان دین‌ستیز خواهد شد و هر یک از گزاره های وی بودجه آنان را افرایش می‌دهد.

استمرار این رفتارهای خاص موجب سوء برداشت و تقلیل جایگاه رفیع امر به معروف و نهی از منکر در ادراک جمعی ایرانیان خواهد شد و مسلما «ماموریت» آقای هاشمی گلپایگانی ایجاد دوقطبی و شکاف‌های پایدار در جامعه ایرانی نیست.

در نهایت از جنابعالی خواهشمندم پذیرای نهی از منکر بنده باشید و در شرایط فعلی بهترین اقدام غیرآسیب‌زا توصیه وی به سکوت است.

اگر این خویشتن‌داری برای ایشان بسیار طاقت فرسا وناگوار است؛ پیشنهاد می‌کنم وی از دبیری ستاد نهی از منکر برکنار شود؛ مسلما این رفتار درخشان‌ترین اقدام در دوران مدیریت جنابعالی قلمداد خواهد شد.»

***

صولت مرتضوی گزینه جدید وزارت رفاه؟

شهباز حسن پور نماینده سیرجان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با وجودی که معرفی وزیر پیشنهادی کار با تاخیر همراه بوده اما امیدواریم رییس جمهوری مدیری کارشناس، شایسته و دارای شناخت خوب از وزارت کار را انتخاب کند.

وی افزود: طبق شنیده‌ها قرار است آقای مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شود. او فردی کارشناس و کاردان و شایسته است.

***

رای مجلس به اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ مجلس گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها را بررسی و جهت رفع ایرادات شورای نگهبان موارد زیر را به تصویب رساندند.

***

انتقاد امیرعبداللهیان از اظهارنظر کشورهای اروپایی درباره اعتراضات ایران

در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، در خصوص آخرین تحولات مناسبات دو جانبه و مذاکرات لغو تحریم‌ها تبادل نظر به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، امیر عبداللهیان در بخشی از این گفت‌وگو ضمن انتقاد شدید از اظهارات مداخله جویانه خارجی در قبال ایران اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراض مسالمت‌آمیز را حق مردم می داند، اما صف این مطالبات مشروع از اغتشاشگران و تروریست هایی که بصورت سازماندهی شده، امنیت ایران و جان و مال مردم ما را هدف گرفته اند، کاملا جداست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رفتار غرب در توسل به استانداردهای دوگانه اظهار داشت، جای تعجب است که مقابله با اغتشاش در اروپا عملی خوب و پسندیده است اما همین کار در ایران سرکوب قلمداد می‌شود!

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشور را هدف قرار دهد.

***

وضعیت محدودیت دسترسی به اینترنت با دوام نیست

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره زمان پایان محدودیت‌های اعمالی در دسترسی به اینترنت اظهار کرد: تمام کشورها برای فضای مجازی چارچوب دارند و آن‌جایی که با مصالح ملی‌شان در تضاد باشد، حتماً محدودیت ایجاد می‌کنند ولی این محدودیت‌ها عمومیت ندارد؛ محدودیت‌ها در جاهایی بر اساس مصالح کشور اتخاذ می‌شود تا وضعیت بدتر نشود و به ساحل آرامش برسند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «این وضعیت محدودیت با دوام نیست و بطور طبیعی تغییر می‌کند»، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقش فضای مجازی در شعله ور شدن اغتشاشات بالاست؛ پس باید مدیریت شود تا به یک ساحل آرامش برسیم و به حالت عادی بازگردیم؛ هیچ عقل سلیمی نمی‌پسندد که فضای مجازی محدود شود و از آن استفاده نکنیم؛ لکن مصالح ملی ما اقتضا می‌کند که به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشیم.

***

برداشت رسانه ای از مصوبات شورای عالی فضای مجازی

خبرآنلاین درباره مصوبات جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی نوشت: «دولت همان رویکرد اعلامی از سوی سخنگویش را در جلسه شورای عالی فضای مجازی هم پیش برد. پرهیز از تصمیم گیری عجولانه درباره پلتفرم های خارجی شبکه های اجتماعی که بخشی از کسب و کار مردم بر بستر آنها شکل گرفته، تداوم محدودیت های اعمالی امنیتی بر آنها، تلاش برای وادار ساختن آنها به رعایت قوانین ضد گسترش خشونت که در پالیسی اعلامی خود این شرکت ها وجود دارد و البته مهمتر از آنها تمرکز بر حمایت از اکوسیستم استارتاپی داخلی برای توسعه امکاناتی.

شورای‌عالی فضای مجازی درجدیدترین جلسه خود ضمن بررسی آخرین وضعیت فضای مجازی کشور و میزان پیشرفت شبکه ملی، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها و سکوهای داخلی برای توسعه خدمات داخلی و تقویت اقتصاد دیجیتال بر روی این شبکه تاکید کردند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس