آیا آب سد تالوار همدان دارای آرسنیک است؟


آرسنیک یا ارسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ گفته می شود، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت AS مشخص و دارای عدد اتمی 33 است. به گزارش خبرگزاری سیناپرس،...

آیا آب سد تالوار  همدان دارای آرسنیک است؟

آرسنیک یا ارسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ گفته می شود، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت AS مشخص و دارای عدد اتمی 33 است.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود و ترکیبات آن به‌عنوان آفت کش، علف کش، حشره کش و آلیاژهای مختلف به کار می رود. این عنصر از حرارت دادن کانی‌های حاوی آرسنیک و تبلور مجدد بخارات حاصل از تصعید آن به صورت خالص تولید می‌شود.

آرسنیک یکی از عناصر اصلی است که در خاک بعضی مناطق و همچنین آب وجود دارد، همچنین ناگفته نماند که آرسنیک در امور پزشکی استفاده هایی دارد که از جمله آنها درمان نوع خاصی از سرطان خون است.

اما مواجهه طولانی مدت با آرسنیک تاثیرات سوء بر بدن می گذارد و به این ترتیب سلامت انسان را تهدید می کند. در وهلۀ اول مهم‌ترین عارضه آرسنیک سرطان است و تماس طولانی‌مدت با این عنصر می‌تواند موجب بیماری قلبی و کلیوی نیز شود.همچنین از طرفی مسمومیت با آرسنیک ممکن است کشنده باشد.

مسمومیت با آرسنیک ممکن است شامل پوست قرمز یا متورم، تغییرات پوستی، مانند زگیل یا ضایعات جدید، درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال، ریتم غیرطبیعی قلب، گرفتگی عضلات و سوزن‌سوزن‌شدن انگشتان دست و پا است، اما قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آرسنیک می‌تواند علائم شدیدتری ایجاد کند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم تماس طولانی‌مدت با آرسنیک ابتدا در پوست ظاهر می‌شود و می‌توانند در عرض پنج سال پس از قرارگرفتن در معرض آن ظاهر شوند، خبرگزاری سیناپرس در مصاحبه های قبلی با متخصص آنکولوژیست به طور تخصصی به این موضوع پرداخته است.

پیرو قطعی آب همدان از 21 مرداد ماه و خشک شدن سد اکباتان طرح آبرسانی از سد تالوار و پروژه چندین ساله که به درازا کشیده شد قوت گرفت تا تسکینی برای بی آبی همدانی ها باشد.

همچنین نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی دوروز گذشته با بیان اینکه آب سد تالوار به همدان رسیده است، گفت: اما هنوز وارد شبکه توزیع نشده است.

مردم همدان با گذشت بیش از 62 روز همچنان با قطعی طولانی مدت آب مواجه هستند و بر خلاف اعلام تاریخ دقیق ورود آب سد تالوار به شبکه های توزیع آب در همدان همچنان آب سد تالوار به همدان نرسیده است و در این میان در مورد وجود آرسنیک در آب سد تالوار بحث شده است، اما اینکه آب سد تالوار آرسنیک دارد یا خیر چیزی مشخص نیست.

برخی کارشناسان اعلام کردند: میزان آرسنیک موجود در آب سد تالوار بیش از 14 برابر حد مجاز است ، اما برخی دیگر می گویند این آب با رسیدن به منطقه خالق وردی و ترکیب با آب آن منطقه میزان دز پایین تری از این آن را دارد.

به گزارش سیناپرس، آب سد تالوار در صورتیکه پا به همدان بگذارد به تصفیه خانه شهید بهشتی ورود می یابد که این تصفیه خانه برای تصفیه آب سد اکباتان تدارک دیده شده و برای تفکیک آرسنیک از آب به تجهیزات جدید نیاز است که این تجهیزات در همدان وجود ندارد.

به گفته برخی مسئولین، آب سد تالوار برای آزمایش به تهران ارسال شده و هنوز جواب آزمایش آن نیامده است، باید بدانیم تا زمانیکه آب وارد مدار تصفیه خانه شهید بهشتی قرار نگیرد انجام آزمایش بر روی آب سد تالوار امری غیر معقولانه است ،چرا که این آب در تصفیه خانه شهید بهشتی همدان تصفیه خواهد شد نه در تصفیه خانه تهران.

ناگفته نماندبرخی مسئولین همدانی که آب سد تالوار را سالم دانستند ، این مسئولان در مورد تاریخ ورود آب سد تالوار به شبکه توزیع چندین تاریخ مختلف اعلام کرده و همدانی ها هنوز با بی آبی روزها را می گذرانند.

به گزارش سیناپرس؛ در مورد وجود آرسنیک در آب سد تالوار متخصصین علم شیمی بهترین گزینه برای راستی آزمایی این موضوع هستند که بتوانند بعد از خروج آب از تصفیه خانه شهید بهشتی این امر را مورد سنجش قرار دهند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر