پیامبر(ص) همواره خیرخواه همه امتها بودند


امام جمعه نگین شهر اظهار داشت: آنچه که ما امروز در جهان اسلام از افراط گرایی و حملات انتحاری و انفجارات شاهد هستیم، بیشتر در راستای ترویج اسلام هراسی در جهان اسلام است که عامل اصلی آن  توطئه استکبار جهانی و نظام سلطه است.

پیامبر(ص) همواره خیرخواه همه امتها بودند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آخوند ابوبکر خوجملی، امام جمعه نگین شهر در سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ایام فرخنده پیش رو و هفته وحدت اظهار داشت: آنچه که ما امروز در جهان اسلام از افراط گرایی و حملات انتحاری و انفجارات شاهد آن هستیم، بیشتر در راستای ترویج اسلام هراسی در جهان اسلام است که عامل اصلی آن توطئه استکبار جهانی و نظام سلطه است.

وی افزود: در همین راستا وظیفه روحانیون، اندیشمندان و مدرسین جهان اسلام این است که آحاد جوامع اسلامی به ویژه نسل جوان را با حقایق اسلام و شریعت اصیل که تمام این اعمال مورد اشاره را شدیدا نفی می کند، آشنا سازیم.

آخوند خوجملی تصریح کرد: اسلام دینی معتدل و میانه رو می باشد و معرف آن در وهله اول خود قرآن کریم است که می فرماید :«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ ألرّسول عَلَیْکُمْ شَهیداً».

وی با بیان اینکه امت واحده در قرآن کریم به معنی پرهیز از توهین به مقدسات یکدیگر حتی بت پرستان و حفظ توازن و میانه روی است، تاکید کرد: این توهین سبب می‌شود تا دیگران هم از روی جهل و نادانی به مقدسات شما توهین کنند.

آخوند خوجملی تصریح کرد: از دیگر حقایق قرآن کریم در مورد امت اسلامی نهی از تکفیر مسلمانان است که خداوند در سوره ی نساء آیه ی 94 اینگونه بیان می کند:« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقی‏ إِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً».

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) همواره خیرخواه همه امت‌ها بودند و نسبت به اهل ایمان رفعت خاصی داشتند، تصریح کرد: ایشان می‌فرمودند هر کس شهادت دهد که هیچ معبودی به جز خدای واحد وجود ندارد و از قبله ما استقبال کند و نماز ما را برپا دارد، مسلمان است.

آخوند خوجملی خاطر نشان کرد: با مطالعه سیره مجتهدین اصیل، به این نتیجه می رسیم که آنان در باب اجتهاد و صدور فتوا همیشه جانب احتیاط و اعتدال را مراعات کرده و هیچ گاه اجتهاد خود را حق مطلق نمی پنداشتند، بلکه اعتقاد داشتند که علم حق مطلق، در نزد خداوند متعال است و کاری که مجتهد انجام می دهد، این است که با تلاش و بکارگیری علم و دانش خود، علم خدا را طلب می کند.

وی ادامه داد: اگر مجتهد به حق برسد، از دو اجر برخوردار می‌شود، یکی اجر تلاش و اجتهاد و دیگری اجر رسیدن به حق و ثواب. همچنین اگر در رسیدن به حق خطا کند، از یک اجر برخوردار می گردد و آن هم اجر تلاش و اجتهاد برای رسیدن به حق و ثواب است، همانطور که رسول اکرم (ص)فرمود :« إِذَا حَکَمَ الحَاکِمُ فَاجْتَهَدَ، ثُمَّ أصَابَ، فَلَهُ أجْرَانِ، وَإِذَا حَکَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ، فَلَهُ أَجْرٌ» .

آخوند خوجملی در پایان ابراز کرد: امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد تا با ترویج حقایق اسلام که همانا حقایق قرآن، سیره ی نبی اکرم(ص) و حقایق مجتهدین اصیل می باشد، بتوانیم بر افراط گرایی و نزاع های درون امت اسلامی غلبه کرده و صلح و اخوت و برادری را در جهان اسلام نهادینه کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟