جزئیات نامه ایران به سازمان ملل درخصوص حمله به مقر تروریست‌ها در عراق


جزئیات نامه ایران به سازمان ملل درخصوص حمله به مقر تروریست‌ها در عراق

اقتصادنیوز: در نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل درخصوص حمله به مقر تروریست‌ها در شمال عراق آمده است؛ ایران ناگزیر به استفاده از نیروی نظامی در شمال عراق شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشوب‌زای گروهک‌های تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر در این رابطه، کشورمان انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت.

نمایندگی کشورمان در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، با یادآوری اقدامات گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق، دلایل و انگیزه‌های اقدام نظامی علیه این گروهک‌ها را تشریح کرد.

انهدام باند قاچاق سلاح گروهک های تروریستی در شمال غرب کشور

نمایندگی دائم ایران خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم در طول بیش از چهار دهه بوده است. وی افزود گروهک‌های جدایی طلب و تروریست از قبیل گروهک حزب دموکراتیک کردستان، گروهک‌های کومله، پژاک و پاک در منطقه اقلیم شمال عراق حضور دارند و از خاک عراق برای حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و زیرساخت‌های اساسی ایران استفاده می‌کنند.

نمایندگی کشورمان اضافه کرد: این گروهک‌های مسلح که به عنوان گروه‌های تروریستی در چارچوب قوانین ایران شناخته شده‌اند، چندین کمپ آموزش تروریسم در خاک عراق و در منطقه اقلیم شمال این کشور برای به کارگیری، آموزش، تحریک، طرح ریزی، سازماندهی، حمایت و انجام اقدامات تروریستی و همچنین عملیات خرابکاری در داخل خاک ایران فعال هستند.

نمایندگی دائم ایران افزود: صرفاً از سال ۲۰۱۶ تاکنون، این گروهک‌ها ۴۹ حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده‌اند که در نتیجه نفر ۲۴ شهید و ۳۲ نفر زخمی شده‌اند. بر اساس اطلاعات موثق، همه این حملات تروریستی برنامه ریزی شده، سازماندهی شده و اجرا شده از اقلیم شمال عراق بوده‌اند.

نمایندگی کشورمان تصریح کرد: گروهک‌های تروریستی فوق الذکر با هدف سو استفاده از تجمع مسالمت آمیز مردم در برخی شهرهای ایران در جهت اهداف جنایتکارانه ترویستی خود، اقدام به تحریک، تسلیح و تجهیز تعدادی از گروهک‌های مرتبط تروریستی با سلاح‌های سبک نموده و با ورود به خاک ایران باعث آشوب، صدمه به اموال عمومی و خصوصی، بانک‌ها، آمبولانس‌ها و مقرهای پلیس شده که منجر به شهادت چندین نفر از مأموران انتظامی گردیده است. علاوه براین یکی از جدی ترین توطئه‌های خرابکاری‌های تروریستی علیه تأسیسات هسته‌ای صلح امیز ایران کشف و خنثی گردیده است. این خرابکاری توسط گروهک تروریستی کومله برنامه ریزی شده بود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نامه افزود: با توجه به تهدیدات تروریستی جاری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعتراض قوی خود را در چندین نوبت با ارسال یادداشت رسمی دیپلماتیک به وزارت امور خارجه عراق در خصوص تداوم وجود گروهک‌های تروریستی، کمپ‌های آموزشی آنها و حرکت آزاد آن‌ها و اقدامات مخرب آنها در داخل خاک عراق اعلام کرده است.

نمایندگی کشورمان تصریح کرد: در زمان برگزاری جلسه کمیته مشترک امنیتی بین دو کشور، مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی ایران، مدارک غیر قابل انکاری را به عنوان اطلاعات قابل اتکا به مقامات حکومت جمهوری عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق ارائه کرد. همچنین از این مقامات خواسته شد که اقدامات ضروری را بر اساس تعهدات عراق در چارچوب حقوق بین الملل، اصول روابط دوستانه و حسن همجواری و قانون اساسی عراق به عمل آورد. این اقدامات ضروری شامل کنترل، خلع سلاح،، خودداری از پناه دادن تروریست‌ها و گروه‌های مسلح، کمپ‌های آموزشی آنها و اقداماتشان تهدید جدی علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران افزود: علیرغم اعتراضات و هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی ایران، متأسفانه مقامات اقلیم شمال عراق، اقدامات مؤثر و قاطعی علیه تروریست‌ها در چارچوب مقررات بین المللی به عمل نیاوردند. تحت این شرایط و با توجه به حملات جاری تروریستی، جمهوری اسلامی ایران انتخابی جز اعمال حق خود بر برای دفاع در چارچوب حقوق بین الملل به منظور حمایت از مردم، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی نداشت.

بر این اساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین عملیات نظامی را در تاریخ ششم مهرماه جاری (۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲) به عنوان پاسخ متناسب و ضروری به حملات تروریستی و مسلحانه که شهروندان و ساختارهای غیرنظامی ایران را هدف قرار داده بود، انجام داد. برای اطمینان از اینکه همه اقدامات انجام شده مطابق با قوانین بین المللی بشر دوستانه باشد، عملیات با سلاح‌های با دقت بالا انجام گرفت. در نتیجه برنامه ریزی عملیات برای هدف قرار دادن دقیق تأسیسات تروریست‌ها، محل استقرار، کمپ‌های اموزشی که گروه‌های تروریستی سلاح، آموزش می‌دیدند بدون تلفات انسانی صورت پذیرفت.

نمایندگی دائم ایران تعهد جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی را مورد تاکید قرار داد و از دولت جمهوری عراق خواست تا به عنوان عضو مسئول سازمان ملل بر پایه تعهدات بین المللی، کنترل خود را بر کل سرزمین عراق در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی گسترش دهد و از پناه گرفتن گروه‌های مسلح و تروریست که برنامه اقدامات تروریستی جنایتکارانه را دارند علیه شهروندان، امنیت ملی حاکمیت و تمامیت ارضی ایران جلوگیری کند.

نمایندگی کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و تعهد راسخ خود به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را با پاسخ مثبت و حمایت از درخواست دولت این کشور برای کمک به آن در مقابله با داعش و نیروهای وابسته به آن، که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و موجودیت اقلیم شمال این کشور را تهدید می‌کرد، نشان داده و در این راستا سردار سپهبد شهید سلیمانی نقش بی بدیلی را در شکست داعش و درجهت کمک به مردم و دولت عراق ایفا کرد تا جایی که مقامات اقلیم شمال عراق به ایشان به درستی عنوان قهرمان جنگ علیه تروریسم و ژنرال صلح نام دادند. ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در جهت منافع داعش و دیگر سازمان‌های بود که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تروریستی قرار گرفته بودند

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در پایان نامه خود از رئیس شورای امنیت خواست که این نامه به عنوان سند این شورا منتشر گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)