چهار آفت تولید در شهریورماه


چهار آفت تولید در شهریورماه

دنیای‌اقتصاد : حال و روز ۱۱ رشته فعالیت صنعتی در شهریورماه چگونه بوده است؟ فصل تابستان در حالی به پایان رسید که انبارهای صنایع غذا و نساجی مملو از محصول بودند، در حالی که خریداری نداشتند. ضمن اینکه نیمی از صنایع، چه در بخش فروش و چه در بخش صادرات، نمراتی کمتر از ۵۰ یا ۵۰ را برای عملکرد خود در شهریورماه، گزارش کرده‌‌‌اند. بزرگ‌ترین آفات صنایع ایران در انتهای تابستان چه بود؟ ترکیب چهار محور اعم از مواد اولیه گران، فروش اندک، موجودی مواد اولیه ناچیز و موجودی انبار زیاد، از تنگنای تولید در ماه پایانی تابستان خبر می‌دهد. شهریورماه برای واحدهای تولیدی، در حالی گذشت که از بین ۱۱ رشته فعالیت صنعتی مهم تنها در دو بخش خودروسازی و فلزات اساسی، رونق ملموس وجود داشت و باقی ۹رشته فعالیت، با مشکلات بسیاری ماه را به پایان رسانده‌‌‌اند.

چهار آفت تولید در شهریورماه

بررسی آخرین گزارش شامخ که از سوی اتاق بازرگانی ایران تهیه می‌شود نشان می‌دهد که بیشترین میزان تولید در ششمین ماه سال، در سه‌صنعت خودروسازی، لاستیک و پلاستیک و سایر صنایع بوده است. در عین حال، ضربه بزرگ رکود در شهریور ۱۴۰۱، به سه‌صنعت چوب، کاغذ و مبلمان، نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی و پوشاک و چرم وارد شده است. شرایط تولید برای بعضی از صنایع به حدی سخت بوده است که همزمان با کاهش تولید، کاهش فروش، کاهش صادرات و کاهش موجودی مواد اولیه را تجربه کرده‌‌‌اند که این امر به معنی ضعیف‌شدن بنیه این رشته فعالیت‌‌‌ها برای تداوم فعالیت در ماه‌‌‌های آتی است.

افول میزان امید به تولید صنعتی که از سوی مدیران خرید صنایع در گزارش شهریورماه اعلام شده، نشان می‌دهد که داستان دست خالی صنایع برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید جدی است. این موضوع خود را در قالب گلایه صنعتگران از عدم‌دسترسی به تسهیلات سرمایه در گردش و فقدان تقاضا در بازارهای داخلی در گزارش شامخ بازنمایی کرده است. از نکات جالب درباره تعادل صنایع در شهریورماه ۱۴۰۱، بخش فلزات اساسی و صنایع فلزی است که از بین همه زیرشاخص‌‌‌ها به‌جز یک مورد همه موارد بالاتر از ۵۰ رقم خورده که نکته جالب توجهی است. از آن سو، در بخش چوب، کاغذ و مبلمان، از بین ۱۱ زیرشاخص مختلف تنها سه مورد در رده بالاتر از ۵۰ قرار داشته‌‌‌اند که این وضعیت به‌خوبی گویای شرایط وخیم این صنعت است. جدول نظرسنجی اتاق بازرگانی ایران از مدیران خرید ۱۱رشته فعالیت صنعتی نشان می‌دهد که در شهریورماه امسال صنایع کانی‌های غیرفلزی و صنایع غذایی بالاترین امید به رشد تولید را برای مهرماه دارند. از آن سو، صنایعی نظیر چوب، کاغذ و مبلمان در کنار سایر صنایع کمترین میزان امیدواری نسبت به آینده را گزارش کرده‌‌‌اند. در شهریورماه بیشترین میزان دریافت سفارش‌ها را صنایع کانی‌‌‌های غیرفلزی به ثبت رسانده است، حال آنکه صنعت چوب، کاغذ و مبلمان در کنار پوشاک و چرم کمترین میزان سفارش‌‌‌های جدید را دریافت کرده‌‌‌اند.

بررسی بیشتر شاخص مدیران صنعت در شهریورماه نشان می‌دهد، روند نزولی قیمت خرید مواد اولیه در ماه‌‌‌های گذشته در شهریورماه قطع یا کند شده، به طوری که برخی از صنایع اعداد بالاتر از ۵۰، ۶۰ و ۷۰واحد را برای هزینه خرید مواد اولیه خود در این ماه گزارش کرده‌‌‌اند. این جهش، می‌‌‌تواند در ماه‌‌‌های آینده به تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده تبدیل شود که در نهایت سبد مصرفی خانوارها را کوچک خواهد کرد. البته همین عامل، زمینه کاهش تقاضا در اقتصاد و کاهش فروش صنایع را ایجاد خواهد کرد. از آنجا که مساله تقاضای داخلی اهمیت زیادی برای تداوم رشد صنعتی در ایران دارد و تنگ‌شدن حلقه تحریم‌‌‌های داخلی و خارجی مساله صادرات را برای صنایع سخت‌تر می‌کند، مهار تورم یکی از سیاست‌‌‌های کلانی است که باید سیاستگذار هرچه زودتر به پرونده آن رسیدگی کند؛ وگرنه مشکلات بخش صنعت بیشتر خواهد شد. شامخ ۱۱ رشته فعالیت صنعتی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در شهریورماه، پس از دوماه پیاپی رکود، افزایش داشته و به بالاترین میزان طی چهارماه اخیر رسیده است. این شاخص در بخش خدمات و کشاورزی با افزایش و در بخش ساختمان با کاهش سفارش‌ها همراه بوده است.

شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم خریداری‌شده در مردادماه با عدد ۲۲/ ۴۵واحد همچنان با کاهش روبه‌روست. این شاخص به‌رغم افزایش در بخش ساختمان، در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی با کاهش شدید روبه‌رو بوده است. بنا به گفته فعالان اقتصادی کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش دلیل عمده کاهش موجودی مواد اولیه است. شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات در شهریورماه ۲۴/ ۴۵واحد کاهش داشته و غیر از فروردین‌ماه به کمترین میزان طی ۱۳ماه اخیر از شهریور سال گذشته رسیده است. بخشی از کاهش صادرات به دلیل کاهش صادرات به عراق بر اثر تعطیلات اربعین است. از سوی دیگر از آنجا که صادرات عمدتا به کشورهای همسایه انجام می‌شود، به گفته فعالان اقتصادی در برخی فعالیت‌ها ترکیه جانشین صادراتی ایران شده است. شاخص قیمت محصولات تولیدشده و خدمات ارائه‌شده در شهریورماه ۵۷/ ۵۴واحد افزایش داشته است، این در حالی است که در مردادماه به یکی از کمترین مقادیر ۲۸ماه خود رسیده بود. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه شهریور ۱۴۰۱ به ۲/ ۲‌درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲/ ۰واحد‌درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، کالاهای غیرخوراکی و خدمات، به ترتیب ۱/ ۲‌درصد و ۲/ ۲‌درصد بوده است. شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات اندکی (۸۳/ ۵۲واحد) در مقایسه با ماه قبل بهتر شده است. این شاخص به‌رغم رکود در بخش ساختمان و صنعت، شاهد رونق در بخش خدمات و کشاورزی بوده است. شاخص انتظارات در خصوص میزان فعالیت اقتصادی طی ماه آینده در مقایسه با مردادماه کاهش قابل‌توجهی داشته است (۴۷/ ۵۲). با وجود انتظارات خوشبینانه نسبت به بهبود فعالیت‌ها در بخش صنعت، فعالان اقتصادی در بخش خدمات و کشاورزی و ساختمان انتظار کاهش فعالیت‌ها را در مهرماه دارند. به‌خصوص با اختلال در اینترنت کاهش فعالیت‌ها در بخش خدمات در مهرماه پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی، شرکت‌ها به دلیل کمبود شدید نقدینگی و عدم‌همکاری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش، برای تامین مواد اولیه یا لوازم موردنیاز خود با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند. همچنین حذف ارز ترجیحی و به تبع آن بالا رفتن قیمت مواد اولیه موردنیاز باعث شده است تا صنایعی مانند دام و طیور فعالیت خود را کاهش دهند و مرغداری‌ها اقدام به جوجه‌ریزی نکنند؛ بنابراین پیش‌بینی کمبود در ماه‌های آینده وجود دارد.

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت تعدیل فصلی‌نشده در شهریورماه عدد ۲۵/ ۵۳ به دست آمده و مانند سال‌های قبل در شهریورماه، میزان فعالیت‌های بخش صنعت نسبت به مردادماه افزایش داشته است.

در شهریورماه همه مولفه‌های اصلی شامخ بخش صنعت غیر از موجودی مواد اولیه افزایش داشتند. در میان رشته فعالیت‌های صنعتی، به‌ترتیب صنایع پوشاک و چرم، چوب، کاغذ و مبلمان و فرآورده‌های نفت و گاز با بیشترین کاهش شاخص کل روبه‌رو بوده‌اند.

شاخص میزان تولید محصولات بخش صنعت در شهریورماه (۷۴/ ۵۵) نسبت به مردادماه افزایش داشته و طبق انتظار مانند شهریور سال‌های قبل این شاخص با رشد همراه بوده است؛ هرچند در صنایعی که شاخص کل کاهشی بوده، شاخص تولید هم به‌شدت کاهش یافته است. شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در شهریورماه (۷۶/ ۵۰) نسبت به مرداد افزایش داشته؛ ولی همچنان نشان‌دهنده میزان پایین سطح تقاضاست و به‌خصوص در مقایسه با شهریور سال‌های قبل بسیار کمتر است. در بخش صنعت، صنایع چوب، کاغذ و مبلمان و پوشاک و چرم با بیشترین کاهش در میزان سفارش‌ها روبه‌رو بوده‌اند. به عقیده فعالان اقتصادی کمبود شدید نقدینگی دلیل اصلی سطح پایین تقاضاست.

شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده در شهریورماه (۰۵/ ۴۵) نسبت به مرداد کمی افزایش داشته؛ اما نشان‌دهنده کمبود مواد اولیه است که به عقیده فعالان اقتصادی کمبود نقدینگی و عدم‌ارائه تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش، بنگاه‌ها را در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو می‌کند. شاخص قیمت خرید مواد اولیه در شهریورماه (۸۰/ ۶۲) با شیب بیشتری نسبت به مردادماه افزایش یافته است. افزایش قیمت‌ها به همراه کمبود منابع مالی شرکت‌ها باعث شده است تا با کاهش موجود مواد اولیه روبه‌رو باشند.

شاخص میزان صادرات کالا در شهریورماه (۴۸/ ۴۸) نسبت به مرداد با شیب کمتری کاهش یافته که بخشی از این کاهش ناشی از تعطیلات اربعین بوده است. شاخص قیمت محصولات تولیدشده در شهریورماه (۹۵/ ۴۶) با شیب کمتری نسبت به مرداد کاهش داشته اما همچنان یکی از کمترین مقادیر بوده است. کاهش قدرت خرید مشتریان باعث شده است تا همچنان فعالان اقتصادی به‌رغم هزینه زیاد نهاده‌های تولید، محصولات خود را به کمترین مقدار بفروشند. شاخص میزان فروش محصولات در شهریور (۷۹/ ۴۷) در مقایسه با مردادماه با شدت کمتری همچنان در رکود است. کاهش شدید قدرت خرید و نقدینگی باعث کاهش میزان فروش شرکت‌ها شده است.

تحلیل ۱۱ رشته فعالیت صنعتی

گروه صنایع لاستیک و پلاستیک: شامخ کل این گروه در شهریورماه به ۵/ ۵۲واحد رسیده که این میزان نسبت به شامخ ماه قبل که عدد ۲۵/ ۴۲واحد را نشان می‌‌‌داد، رشد کرده است. بنا بر احساس مدیران، میزان تولید محصولات در این گروه، ۶۵واحد بوده است. همچنین میزان سفارش‌های جدید، عدد ۴۵ را نشان می‌دهد. سرعت انجام و تحویل سفارش در همین گروه نیز به ۶۵واحد رسیده که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته، حدود ۱۰واحد افت پیدا کرده است. موجودی مواد اولیه در همین گروه ۳۰واحد بوده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در همین رشته فعالیت صنعتی، عدد ۵۰ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته، ۱۰واحد افت پیدا کرده است. مدیران در این رشته فعالیت، مواد اولیه را ۵واحد گران‌تر از ماه پیش، خریداری کرده‌‌‌اند. این میزان در ماه گذشته ۵۰واحد بوده که در شهریورماه به ۵۵واحد رسیده است. میزان صادرات کالا در این گروه عدد ۵۵ را نشان می‌دهد و قیمت محصولات تولیدشده در همین ماه به ۵۰واحد رسیده است. مصرف حامل‌‌‌های انرژی از منظر مدیران این گروه صنعتی به ۶۵واحد رسیده و میزان فروش محصولات نیز ۶۰واحد بوده است. همچنین مدیران این گروه انتظار دارند در ماه آینده، ۶۵واحد تولید داشته باشند. میزان تولید مورد انتظار مدیران تولید در مردادماه همین ۵۵واحد بود که در این ماه انجام شد.

صنایع فرآورده‌های نفت و گاز: شامخ کل گروه فرآورده‌های نفت و گاز در شهریورماه به ۷/ ۴۷واحد رسیده است. میزان تولید محصولات این گروه ۵/ ۳۸واحد بود. میزان سفارش‌های جدید در همین گروه هم به ۵۰واحد رسیده است. همچنین سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها در این گروه به ۵/ ۳۸واحد رسیده است. موجودی مواد اولیه نیز در این صنعت از ۷۶/ ۶۱واحد به ۳/ ۴۲واحد در شهریور رسیده است. کاهش موجودی مواد اولیه در این صنایع نشان‌دهنده تورمی است که مدیران این صنعت احساس می‌کنند و نشان می‌دهد تولیدکنندگان تا چه حد توانایی پاسخگوی سفارش‌ها نیستند یا زنجیره تامین در این گروه، دچار مشکلاتی شده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروهای انسانی در این صنایع به ۸/ ۵۳واحد رسیده است که نسبت به ماه پیش، تفاوت چندانی ندارد. قیمت خرید مواد اولیه در همین رشته فعالیت به ۵/ ۳۸واحد رسیده و نسبت به ماه پیش، چند واحد افزایش یافته است. این مساله نشان‌دهنده افزایش قیمت خرید مواد اولیه برای مدیران این صنایع است و تورم و همچنین احتمالا افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی را نیز در پی خواهد داشت. موجودی محصول انبار در همین صنایع به ۳/ ۴۲واحد رسیده و این شاخص نسبت به ماه گذشته که ۴۷/ ۲۶واحد بوده، افزایش قابل‌توجهی داشته است. افزایش یادشده، نشان‌دهنده دپوی بیشتر محصولات در انبارهای این صنایع است. البته یکی دیگر از دلایل احتمالی برای افزایش دپو در انبارها می‌‌‌تواند احساس نیاز مدیران به پاسخگویی سریع در ماه‌‌‌های آینده باشد. میزان صادرات کالا در همین گروه از ۵۰واحد ماه قبل به ۶/ ۳۴واحد رسیده و افت زیادی داشته است. قیمت محصولات تولیدشده در این گروه نیز به ۲/ ۴۶واحد رسیده است. مدیران صنایع و فرآورده‌های نفتی احساس می‌کنند که مصرف حامل‌های انرژی به ۲/ ۴۶واحد رسیده است. میزان فروش محصولات در شهریورماه نیز ۳/ ۴۲واحد بوده است. مدیران این رشته فعالیت صنعتی انتظار دارند در ماه آینده، ۷/ ۵۷واحد تولید داشته باشند.

صنایع نساجی: شامخ کل گروه صنایع نساجی در شهریورماه سال جاری به ۹/ ۵۳واحد رسید. این رشته فعالیت صنعتی در بخش میزان تولید محصولات، ۱/ ۶۱واحد بوده است. میزان سفارش‌های جدید همین رشته فعالیت صنعتی نیز ۶/ ۵۵واحد بوده است. مدیران این صنایع احساس می‌کنند که موجودی مواد اولیه در این صنعت به ۹/ ۳۸واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز در شهریورماه، ۱/ ۶۱واحد بوده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید در همین فعالیت‌‌‌ها ۴/ ۴۴واحد بوده است. همچنین قیمت خرید مواد اولیه در شهریورماه به ۱/ ۶۱واحد رسیده است. موجودی محصولات انبار در گروه صنعت نساجی ۲/ ۷۲واحد بوده است. صادرات کالا نیز برای همین گروه به ۷/ ۶۶واحد رسیده است. قیمت محصولات تولیدشده نیز در این صنعت، ۴/ ۴۴واحد بوده که نسبت به ماه گذشته، تغییر چندانی نکرده است. میزان مصرف حامل‌‌‌های انرژی در همین صنعت و در شهریورماه به ۱/ ۶۱واحد رسیده است. میزان فروش محصولات در این صنایع نیز به ۹/ ۳۸واحد رسیده است. انتظارات تولید در ماه آینده نیز ۲/ ۷۲واحد بوده است.

ماشین‌‌‌‌‌‌سازی و لوازم‌خانگی:‌‌‌ شامخ کل گروه صنعتی ماشین‌سازی و لوازم خانگی در شهریورماه ۹/ ۵۳واحد بوده است. میزان تولید محصولات در همین گروه صنعتی ۹/ ۶۳واحد بوده است. همچنین میزان سفارش‌های جدید در همین بخش به ۵۰واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش در این بخش، ۳/ ۵۸واحد و موجودی مواد اولیه ۷/ ۴۲واحد بوده است. میزان استخدام و به‌کارگیری در همین گروه به به ۲/ ۴۷واحد رسیده است. قیمت خرید مواد اولیه نیز ۱/ ۶۱واحد شده است. موجودی مواد اولیه در همین بخش به ۴/ ۴۴واحد رسیده و صادرات کالاها به ۸/ ۵۲واحد رسیده است. مدیران این بخش تصور می‌کنند که مصرف حامل‌‌‌های انرژی ۴/ ۴۴واحد بوده است. تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی در شهریورماه سال ۱۴۰۱، معادل ۷/ ۴۱واحد بوده که میزان فروش همین محصولات را نشان می‌دهد. مدیران تولید در شهریورماه انتظار دارند که ماه آینده، میزان تولید به ۶/ ۵۵واحد برسد.

صنایع کانی غیرفلزی: شامخ کل گروه صنایع کانی غیرفلزی ۵/ ۵۲واحد بوده و میزان تولید محصولات در شهریورماه به ۲/ ۵۴واحد رسیده است. همچنین میزان سفارش‌های جدید در این گروه صنعتی به ۳/ ۵۸واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌های جدید برای این گروه نیز به ۲/ ۵۴واحد رسیده که این میزان از سفارش‌های جدید کمتر است و ممکن است بنگاه‌‌‌های اقتصادی در این صنایع موفق به تحویل دادن سفارش‌های جدید به مشتریان خود نشوند. موجودی مواد اولیه در همین صنعت به ۳/ ۳۳واحد رسیده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در همین صنایع ۵۰واحد بوده است. قیمت خرید مواد اولیه برای این صنایع به ۵/ ۸۷واحد رسیده است. موجودی محصول مواد اولیه نیز در همین گروه به ۵/ ۶۲واحد رسیده است. با این حال صادرات در همین گروه به ۲/ ۲۹واحد رسیده است. قیمت محصولات تولیدشده، معادل ۵۰واحد بوده است. مدیران تولید همچنین احساس می‌کنند در شهریورماه، معادل ۸/ ۴۵واحد از حامل‌های انرژی استفاده کرده‌اند. فروش محصولات در گروه صنایع کانی غیرفلزی ۲/ ۵۴واحد بوده است. مدیران این بخش همچنین انتظار دارند که تولید در ماه آینده به ۷۵واحد برسد.

صنایع فلزی: شامخ کل گروه صنایع فلزی در شهریورماه ۴/ ۵۹واحد بوده است. شامخ این صنایع هم به ۳/ ۶۳واحد رسیده است. میزان سفارش‌های جدید در همین ماه به ۲/ ۶۰واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها هم در این‌ماه به ۲/ ۵۹واحد رسیده و موجودی مواد اولیه این گروه صنعتی، معادل ۹/ ۴۵واحد بوده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی که نشانه امید به آینده در یک صنعت است در شهریورماه، به ۲/ ۶۰واحد رسید. همچنین تورم تولیدکننده در این بخش مشهود است؛ زیرا قیمت خرید مواد اولیه به ۱/ ۵۶واحد رسیده است. موجودی محصولات در انبار صنایع فلزی نیز معادل ۱/ ۵۳واحد بوده است. میزان صادرات محصولات این بخش نیز ۵۲واحد بوده است. قیمت محصولات تولیدشده در شهریورماه، ۹/ ۴۴واحد بوده است. مصرف حامل‌های انرژی نیز در همین ماه به ۱/ ۵۷واحد رسیده است.

میزان فروش محصولات در همین ماه نیز ۵۲واحد بوده است. انتظارات تولید در این ماه به ۳/ ۶۵واحد رسیده است.

صنایع غذایی: شامخ کل صنایع غذایی در شهریورماه، معادل ۵/ ۵۲واحد بوده است. میزان تولید محصولات در همین بخش، به ۶/ ۵۳واحد رسیده است. میزان سفارش‌هایی که در همین ماه به مدیران تولید ارجاع داده شده، معادل ۴/ ۴۶واحد بوده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌های گروه مواد غذایی در شهریورماه به ۶/ ۵۳واحد رسیده است. موجودی مواد اولیه در این ماه به ۶/ ۵۳واحد رسیده که نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای تولید بیشتر است. استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی نیز در این گزارش به ۹/ ۵۸واحد رسیده است. قیمت مواد اولیه که نشان‌دهنده تورم در بخش تولید است در این بازه زمانی به ۶/ ۶۹واحد رسیده است. موجودی محصولات انبار در این بخش نیز ۷/ ۶۰واحد بوده است. میزان صادرات کالا در این بخش به ۴/ ۵۵واحد رسیده است. قیمت محصولات تولیدشده از منظر مدیران صنایع غذایی، ۵۰واحد بوده است. همچنین مصرف حامل‌های انرژی برای این صنایع در شهریورماه سال‌جاری به ۸/ ۵۱واحد رسید. مدیران تولید تا پایان شهریورماه توانسته‌اند میزان فروش۵۰واحدی را تجربه کنند و بالاخره، انتظار دارند که در مهرماه، میزان تولید بنگاه‌های خود را به ۷۵واحد برسانند.

صنایع شیمیایی: شامخ کل گروه صنایع شیمیایی ۳/ ۵۲واحد بوده است. تولید محصولات جدید در این صنعت هم به ۱/ ۵۲واحد رسیده است. میزان سفارش‌های جدید در شهریورماه سال‌جاری به ۵۱واحد رسیده است. همچنین سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها در این بخش ۳/ ۵۸واحد بوده است. موجودی مواد اولیه در صنایع شیمیایی در شهریورماه سال‌جاری به ۱/ ۵۲واحد رسیده و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید در همین بخش، ۵۰واحد بوده است. قیمت خرید مواد اولیه برای مدیران صنایع شیمیایی به ۲/ ۵۵واحد رسید و موجودی محصولات در همین بخش، ۱/ ۵۲واحد بوده است. صادرات کالا در گروه صنعتی صنایع شیمیایی، معادل ۵۱واحد بوده است و قیمت محصولات تولیدشده نیز عدد ۷/ ۴۲واحد را نشان می‌دهد. مصرف حامل‌های انرژی از دید مدیران این بخش ۸/ ۴۵واحد بوده و میزان فروش در این صنعت به رقم ۹/ ۴۶واحد رسیده است. مدیران انتظار دارند در ماه آینده، ۳/ ۵۶واحد تولید داشته باشند.

چوب، کاغذ و مبلمان: در بخش چوب، کاغذ و مبلمان، شامخ کل گروه ۴۳واحد بوده است و میزان تولید محصولات در این بخش به ۳۵واحد رسیده است. میزان سفارش‌های جدید در این گروه هم به ۳۰واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها در گروه صنعتی چوب، کاغذ و مبلمان در شهریورماه به ۵۵واحد رسیده است. همچنین موجودی مواد اولیه در این بخش به ۴۰واحد رسیده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید نیز به ۶۵واحد رسیده است. مدیران این بخش، مواد اولیه خود را ۶۵واحد خریداری کرده‌اند. موجودی محصول انبار در این بخش ۴۰واحد و میزان صادرات، ۳۵واحد بوده است. این صنعت در شهریورماه معادل ۴۵واحد درآمد از محصولات تولید شده داشته و میزان فروش آنها ۳۰واحد بوده است. همچنین مدیران انتظار دارند که در ماه آینده، تولید خود را به ۳۵ واحد برسانند.

پوشاک و چرم:‌‌‌ در بخش پوشاک و چرم شامخ کلی این گروه، ۶/ ۴۱واحد بوده است. میزان تولید محصولات آنان نیز ۵/ ۳۷واحد بوده است. میزان سفارش‌های جدید از منظر مدیران تولید، معادل ۳/ ۳۱واحد بوده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز به ۸/ ۴۳واحد رسیده است. موجودی مواد اولیه در بازه زمانی مورد بررسی، معادل ۵۰واحد بوده است. همچنین میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی ۳/ ۵۶واحد بوده است. قیمت خرید مواد اولیه در این بخش به ۳/ ۵۶واحد رسیده است. موجودی محصولات انبار در بخش پوشاک و چرم نیز ۵۰واحد بوده است. میزان صادرات کالا نیز ۳/ ۳۱واحد بوده است. همچنین مدیران این بخش معتقدند که قیمت محصولات تولیدشده، ۵/ ۳۷واحد بوده است. از منظر این مدیران، استفاده از حامل‌های انرژی در شهریورماه، معادل ۸/ ۴۳واحد بوده است. میزان فروش محصولات این گروه صنعتی، معادل ۳/ ۳۱واحد بوده است. این مدیران انتظار دارند تولید در ماه آینده به ۳/ ۵۶واحد برسد.

سایر صنایع: شامخ کلی این گروه ۵/ ۵۱واحد بوده و میزان تولید محصولات در این بخش به ۷۰واحد رسیده است. میزان سفارش‌های جدید در این ماه به ۵۰واحد رسیده است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها در این ماه به ۶۰واحد رسیده و موجودی مواد اولیه این گروه صنعتی، معادل ۲۰واحد بوده است. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی که نشانه امید به آینده در یک صنعت است، در شهریورماه به ۴۰واحد رسید. قیمت خرید مواد اولیه هم به ۷۰واحد رسیده است. موجودی محصولات در انبار نیز معادل ۶۰واحد بوده است. میزان صادرات محصولات این بخش نیز ۵۰واحد بوده است. قیمت محصولات تولیدشده در شهریورماه هم ۶۰واحد بوده است. مصرف حامل‌های انرژی نیز در این ماه به ۵۰واحد رسیده است. میزان فروش محصولات نیز ۶۰واحد بوده است. انتظارات تولید در این ماه به ۴۰واحد رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی