فعالیت بیش از 36 میلیون وسیله نقلیه در کشور/ هر سال بیش از 20 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت می‌کنند


فعالیت بیش از 36 میلیون وسیله نقلیه در کشور/ هر سال بیش از 20 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت می‌کنند

سلیمی گفت: به طور میانگین هر سال ۲۰ هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

سردار سرتیپ محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا در مورد انضباط اجتماعی و رعایت مقررات راهنمایی و راهنمایی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی از مهمترین واحد‌های فراجا است که سطح تماس بیشتری با مردم دارد و به لحاظ گسترش و حضور در حوزه درون شهری، روستا‌ها و جاده‌ها حضور موثر دارد و با ۳۵۰ پاسگاه پلیس راه وظیفه نظارت بر حمل و نقل را بر عهده دارد.

او افزود: در قانون تشکیل نیروی انتظامی ۴ وظیفه اصلی اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی، نظارت بر مقررات حمل و نقل، حفظ حریم راه‌ها و رسیدگی به حوادث و تصادفات رانندگی برای پلیس راهنمایی و رانندگی تدوین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی در ساماندهی حمل و نقل به عنوان واحد ناظر نقش دارد و وظیفه اصلی پلیس راهور مدیریت بر ترافیک و حمل و نقل است.

سلیمی ادامه داد: در افزایش تعداد موتور سیکلت‌ها در کشور رشد ۱۲ برابری و در تعداد خودرو‌ها رشد ۳،۵ تا ۴ برابری داشته‌ایم و در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون وسیله نقلیه فعال در کشور تردد دارند که از این تعداد ۲۴ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سیکلت است. حمل و نقل زیر ساخت توسعه است و در کنار مزایای بسیار خوبی که دارد، معضلات و مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیست، آلودگی صوتی، مصرف بی رویه سوخت، ایجاد گره‌های ترافیکی، حوادث رانندگی و تصادفات و... را دارد. در سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا خاطر نشان کرد: در ۲۰ سال گذشته متاسفانه ۴۳۱ هزار و ۶۹ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که به طور میانگین هر سال ۲۰ هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

سلیمی با اشاره به اینکه ۵ میلیون و ۹۵۸ هزار نفر در ۲۰ سال گذشته در حوادث رانندگی مجروح شده‌اند گفت: به طور میانگین سالانه ۲۸۳ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی مجروح شده‌اند که بر اساس آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد مجروحین تصادفات رانندگی قطع عضو یا قطع نخاع شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بر مبنای شاخص وجود ۱۰ هزار وسیله نقلیه، در اروپا ۳،۲ کشته، در آسیا ۸تا ۹ کشته و در ایران ۵.۴ کشته در تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد که خوشبختانه تعداد کشته‌های ایران از میانگین آسیا پایین‌تر است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا کلید حل تصادفات و انضباط ترافیکی را عامل انسانی دانست و بیان داشت: آموزش، مهندسی ترافیک، اجرای مقررات سه اصل و رکن مثلث ترافیک و عامل موفقیت پروژه‌های ترافیکی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به آمار، ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد لذا رانندگان می‌توانند برای کاهش تصادفات در این ۳۰ کیلومتر رعایت مقررات را کرده و حواس خود را متمرکز بر رانندگی کنند.

سلیمی ادامه داد: ۴۰ درصد کشته شدگان تصادفات موتور سیکلت‌ها هستند که ۷۰ درصد آن‌ها به دلیل ضربه به سر فوت می‌کنند لذا استفاده راکبین موتور سیکلت از کلاه ایمنی می‌تواند بیش از ۸۵ درصد تصادفات این حوزه را به حداقل برساند.

وی گفت: علت اغلب واژگونی وسایط نقلیه در سطح جاده‌ها ناشی از خستگی و خواب آلودگی است و هموطنان باید برای حفظ جان خود و کاهش حوادث در جاده‌ها در صورت خستگی و خواب آلودگی در استراحتگاه‌های کنار جاده‌ها توقف و استراحت کنند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا تصریح کرد: سرعت، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ از مهمترین عوامل تصادفات هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه