پیش از ورود آریایی ها، ایران خالی از سکنه بود؟ / استاد انسان شناسی توضیح داد + فیلم


پیش از ورود آریایی ها، ایران خالی از سکنه بود؟ / استاد انسان شناسی توضیح داد + فیلم

رکنا: حامد وحدتی نسب، استاد انسان شناسی پیش از تاریخ، ماجرای پیدا شدن ریشه آریایی ها را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آیا نژاد برتر وجود دارد؟ دکتر حامد وحدتی نسب ، استاد دانشگاه، کاوشگر، باستان شناس و انسان شناس پیش از تاریخ به آن پاسخ می دهد.

او می گوید که در اواسط قرن نوزدهم، سر ویلیام جونزِ انگلیسی، که در هند به شغل قضاوت مشغول بوده، متوجه می شود که برخی زبان های باستانی از جمله سانسکریت باستانی، اوستایی و زبان های لاتین، شباهت هایی با هم دارند. همچنین واژه هایی را هم پیدا می کند که مشابه هستند؛ مثل واژه های پدر و مادر. از آنجا این ایده به ذهنش می رسد که این زبان ها باید ریشه مشترکی در تاریخ داشته باشند که به تدریج از هم جدا شده اند.

حامد وحدتی نسب در ادامه می افزاید: مدت ها بعد افراد دیگری روی این مسئله کار کردند و گفتند که ما اگر چننی زبانی وجود دارد؛ بنابراین یک قوم هم به این زبان صحبت می کردند، لذا باید متکلمین به این زبان را پیدا کنیم. متکلمین به این زبان ها را هندواروپایی ها یا آریایی ها نام نهادند.

وی می افزاید: پس داستان از زبان شناسی به قوم شناسی و بعد به باستان شناسی می رسد. در این راستا، مناطقی را نیز نامزد بررسی باستان شناسی می کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: در ابتدای قرن بیستم، اتفاقات نژادپرستانه در پیوند با علم شکل می گیرد. کشورهایی که در آن زمان در اورپا بر اساس هویت های قومی تشکیل می شوند تاکید زیادی بر دیرینه بودن قوم خودشان داشتند. این همزمان با بررسی گویشوران زبان های هندواروپایی گره می خورد. در نهایت قبل از جنگ جهانی دوم ، می بینیم که جنبش فاشیسم و نازیسم به وجود می آید؛ یعنی برتری جویی یک سری اقوام نسبت به برخی اقوام دیگر.

وحدتی نسب در تبیین گفته هایش می افزاید: این مواردی که گفته شد، چه ارتباطی به داستان آریایی ها دارد؟ همزمان که دانشمندان به دنبال این هستند که منشاء این قوم و این زبان از کجا سر برآورده است؛ خود این قوم، دلیلی مهم برای برتری جویی می شود. به خصوص آلمانی ها روی این مسئله خیلی تاکید داشتند که ما گویشوران هندواورپایی، نه تنها متفاوت بودیم، بلکه برتر نیز بودیم. در این زمان، انگاره نژادی برتری جویانه آریایی ها شکل می گیرد و بسیاری از دانشمند انسان شناس آمریکایی، آلمانی و انگلیسی در سراسر دنیا شروع به حرکت کردن و اندازه گیری کردن ابعاد بدن انسان، ارتباط دادن ظاهر، رنگ پوست و شکل مو به میزان ضریب هوشی و توانایی ذهنی افراد، چیزی که الان می دانیم که در انسان شناسی مردود است و هیچ ارتباط معناداری بین رنگ پوست و قد و قامت با ضریب هوشی و توانایی های ذهنی انسان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه همزمان که دانشمندان به دنبال خاستگاه آریایی ها می گشتند، فقط به دنبال خاستگاه نبودند؛ بلکه قصد داشتند برای برتری جویی خودشان یک اثبات علمی نیز پیدا کنند، می گوید: با همه این ها، بعد از جنگ جهانی دوم، این مسئله کنار گذاشته می شود؛ اما ردیابی آریایی ها همچنان ادامه پیدا می کند. در نهایت دانشمندان به این نتیجه می رسند که 6 الی 7 هزار سال پیش، اقوامی به نام «آندرو نوو» بودند که در جنوب استپ های پایین دست مسکو ، یا به عبارتی شمال دریای مازندران، در جغرافیایی به طول چند هزار کیلومتر زندگی می کردند.

او می افزاید: این ها بنا به دلایل تغییرات اقلیمی و از دست رفتن مراتع شروع به حرکت به سمت پایین می کنند و در یک بازه زمانی چند هزار ساله، به چند شاخه تقسیم می شوند. این شاخه ها به شبهه جزیره هندوستان، دیگری فلات ایران و یکی دیگر به سمت آناتولی و بعد به سمت غرب و اروپا می روند.

وحدتی نسب می افزاید: آیا وقتی این اقوام وارد این مناطق شدند، خالی از سکنه بوده اند؟ آن چیزی که در کتب درسی برای ما تصویر شده این است بلافاصله بعد از اشاره اندکی به حضور ایلامی ها در ایران، سریعا نشان می دهند که اقوام آریایی وارد فلات ایران شدند و اقوام پارت ها، پارس ها و مادها را تشکیل دادند. در ذهن ما ایرانی ها اینگونه شکل گرفته است که تاریخ ما از جایی که آریایی ها وارد ایران شدند شروع می شود در صورتی که سوال اساسی اینجاست، آن زمان که این اقوام که گویشوران یک زبان جدید هستند و اعتقادات متفاوت دینی داشتند، وارد فلات ایران می شوند، این فلات خالی بوده و کسی در آن زندگی نمی کرده است؟ قطعا اینطور نبوده است.

این گزارش ادامه دارد...


حجم ویدیو: 97.98M | مدت زمان ویدیو: 00:10:20

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...