بررسی «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» در مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها


بررسی «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» در مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها

چهارمین نشست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بررسی «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با موضوع «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» عصر دیروز (20 مهرماه) با حضور بهزاد حمیدیه، مؤلف و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان در محل این مرکز برگزار شد.

حمیدیه در سخنانی در این نشست، با اشاره به موضوع «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» گفت: معنویت یکی از موضوعات مهم در دوره معاصر است که در کل جوامع انسانی اتفاق می‌افتد. بسیاری از متفکران دنیا به این موضوع پرداخته‌اند و برخی از آن تحت عنوان «انقلاب معنوی» یاد می‌کنند و کتاب‌هایی در این حوزه نیز به چاپ رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود:اهمیت معنویت از دهه 90 م به بعد به شدت برجسته شد و در میان توده مردم و هم در میان اندیشمندان در حوزه‌های گوناگونی چون پزشکی، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و ... بسیار مورد توجه واقع شد و به مفهومی کارآمد بدل گشت.

وی اظهار داشت: معنویت به محور جوامع مختلف انسانی تبدیل شده است. در بحث معنویت موضوع تنوع نیز مورد نظر است که اغلب برای شناخت ما از ملل دیگر، ادیان مختلف و ... می‌تواند مثمرثمر باشد و در روابط ما تأثیرگذار خواهد بود، چراکه ظرفیت‌های گفتمانی بسیاری ایجاد می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: معنویت بنابر برخی تعابیر یک تجربه است. جستجو کردن و به دنبال حقیقت بودن هم می‌تواند جزئی از تعاریف معنویت باشند.

وی در عین حال، تصریح کرد: محققین معنویت از نظرگاه‌های مختلف به آن نگریسته و تعاریف متنوعی به دست داده‌اند که می‌توان از میان آنها ابعاد مختلف «معنویت» را درک کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عنصر معنا بخشی و تحول بخشی در طیف‌های مختلف تعاریف «معنویت» وجود دارد. به طور کلی باید معنویت را به گونه‌ای تعریف کنیم که معنا بخش و تحول آفرین باشد.

حمیدیه خاستگاه‌های تنوع در پدیده‌های نو و ریشه‌های پیدایش آن را برشمرد و تأکید کرد: در دوران مدرن تنوع معنویت بیش از گذشته وجود دارد و معنویت‌های نوپدید بیش از پیش سمت بازاری شدن و مشتری محوری حرکت کرده‌اند.

در ادامه، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با بیان نکاتی در خصوص «خاستگاه‌های تنوع در معنویت» و بررسی مبانی تحول مفهوم دین و عرفان، هدف از برگزاری این نشست‌ تخصصی را دانش افزایی همکاران و اساتیدی که در حوزه ادیان و اقوام به پژوهش می‌پردازند، دانست.

سادات کیایی، دبیر علمی این نشست نیز در سخنانی، اظهار داشت: ما درصدد آن هستیم تا با برگزاری این نشست‌های تخصصی موضوعات مربوط به حوزه گفت‌وگوهای دینی را با توجه به شرایط روز در عرصه بین‌الملل مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری هرچه بیشتر این سلسله نشست‌ها باشیم. این نشست با طرح پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و استاد حاضر در جلسه به پایان رسید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل