علل اغتشاشات و راهکارهای برون رفت از آن


علل اغتشاشات و راهکارهای برون رفت از آن

مبلغ نوشت: حجت الاسلام والمسلمین واعظی، با آسیب شناسی علل اغتشاشات اخیر، راهکارهایی را در جهت برون رفت از آن ارائه کرد.

به گزارش وب‌سایت مبلغ حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم تودیع و معارفه رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران این دفتر و در جمع طلاب خواهر این موسسه با بیان اینکه انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز یک چالش و یک تضاد گفتمانی بین اسلام و استکبار جهانی شد تصریح کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه استکبار جهانی که در واقع برآمده و شکل گرفته در چارچوب گفتمان مدرنیته غربی بود، در مقابل این انقلاب ایستاد و این تقابل همچنان ادامه دارد.وی با بیان اینکه در این صحنه تقابل، انقلاب اسلامی توفیقات متعددی داشته است، گفت: انقلاب اسلامی، ضرباتی را به پیکره تدابیر، نقشه ها و طراحی های جهان استکبار درمنطقه وارد کرده است، و در دفاع از کیان کشور، انقلاب اسلامی و مردم کشور و منطقه اقدامات موثری را داشته است. البته این تقابل یک تقابل یک طرفه نیست که دائماً‌ پیروزی و توفیق از آن ما باشد و طرف مقابل هم توفیقاتی دارد.رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: یکی از توفیقاتی که نظام استکبار پیدا کرد که در حوادث اخیر هم ما می بینیم در بحث جنگ روانی و جنگ نرم و جنگ رسانه ای است.

امپراطوری رسانه ای غرب در تصویر سازی غلط

امپراطوری رسانه ای غرب به دو امر توجه جدی دارد: یکی تصویرسازی و یکی روایت گری و تلاش می‌کند از یک سو تصویر سیاه و مخدوش از نظام اسلامی و حرکت‌های جمهوری اسلامی و از سوی دیگر روایت‌هایی نادرست و بلکه جعلی را از حوادث مختلف داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: البته واقعاً جمهوری اسلامی و محور مقاومت در همین سال های اخیر به جبهه استکبار ضربات اساسی زد و بسیاری از توطئه ها و نقشه آن ها را منهدم کرد.

وی با اشاره به روایت یکی از افسران عالی رتبه CIA در خصوص علت ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: حرفش این بود که نقشه‌های اساسی ما در منطقه، یکی پس از دیگری توسط جمهوری اسلامی به ویژه سپاه قدس و علی‌الخصوص مدیریت سپاه قدس که سردار سلیمانی بود با شکست روبرو می شد و چاره‌ای جز به شهادت رساندن ایشان نداشتیم و و این کار غیرقانونی بود و میهمان یک کشور دیگر را ترور کردیم و علی رغم اینکه اطمینان داشتیم که انتقام ایران حتمی است؛ اما حاضر به این اقدام تروریستی شدیم تا شکست‌ها و ضربات سنگین تحمیل شده بر خویش را تا حدّی جبران کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در این حوادث اخیر شما دیدید که این امپراطوری رسانه ای چگونه هماهنگ، روایت گری را نسبت به صحنه به عهده داشت و تصویرسازی را به نحو خیلی پیروزمندانه‌ای انجام داد، ۹۰۰ میلیون توییت و پست و تولید رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در عرض دو هفته ایجاد کردند که این نشان از طراحی و هماهنگی رسانه‌ای آن هاست.

وی اظهارداشت: در چنین اتفاقاتی که در صحنه می افتد، بین دو امر باید تفکیک کنیم: اول اینکه در کوتاه مدت مخصوصاً آن هیجانات اجتماعی که توأم با اغتشاش و خرابکاری و بر هم زدن امنیت عمومی می شود، وظیفه عاجل مسئله مدیریت بحران و برقراری امنیت و جلوگیری از اغتشاش است.

راه حل های برون رفت

وظیفه دوم یعنی کاری که اتفاقاً بعد از اغتشاشات و بعد از این تلاطم های اجتماعی ضرورت دارد به آن پرداخته شود چند امر است:

اول) درست دیدن صحنه و شناخت و تحلیل واقع بینانه مسائل و ریشه ها و آسیب ها است.

وی گفت: در شناخت واقعیت اجتماعی ما نباید ایدئولوژیک آن را تفسیر کنیم و همینطور نباید از دریچه احساسات و عواطف و از دریچه آمال و آرزوها و انتظارات واقع را تفسیر کنیم؛ بلکه واقع را همان گونه که هست باید دید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: شرط اول در هر گونه پیشرفت، هر گونه مدیریت و هر گونه غلبه بر ناملایمات، درست خواندن و درست دیدن صحنه و به عبارتی شناخت درست مسئله است.

دوم) همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب اشاره فرمودند، اغتشاش با اعتراض فرق می‌کند،کسانی که مدیریت شده، سازمان یافته، هدفمند به قصد براندازی وارد صحنه می‌شوند با کسانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به نوعی با هیجانات و احساسات همدلی و همکاری می‌کنند فرق می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه گروه دوم مسئله ماست گفت: این که چرا جوان پانزده ساله، شانزده ساله، هفده ساله به این شکل به صحنه می‌آید، هیجانی با آن گروه اغتشاش‌گر همراه می‌شود، ولو ورودش به قصد اغتشاش نبوده اما چرا همدلی و همراهی پیدا می‌کند، یک مسئله و یک پدیده اجتماعی است که باید تحلیل شود.

این که چرا بخش هایی از جامعه در حل برخی معضلات اجتماعی همراهی نمی‌کنند و اندکی بی تفاوت هستند، باید تحلیل شود و ما باید با تیز بینی و درنظر گرفتن واقعیت های میدان، مسائل‌مان را تحلیل کنیم.

سوم) از مسائل کلیدی ما مسئله شکاف بین نسلی است. تفاوت نسل‌ها یک امر طبیعی است. همه ما نیز با پدر و مادرمان افق فکری و شخصیتی مان متفاوت است و این نسل جدید را باید شناخت، و باید ویژگی‌هایش را درک کرد.

وی با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف این نسل را باید درک کرد عنوان داشت: ویژگی های شخصیتی، شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی جامعه نوشونده است و درک عمیق و درستی از جوان و نوجوان حاضر و نسل جدید لازم است تا بدانیم چگونه می توان برای نسل جدید تصویرسازی کرد، چگونه می توان برای نسل جدید اقناع نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و نسبت به اهداف بلند نظام داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی تاکید کرد: اگر برای جوان و نوجوان درونی سازی اتفاق بیافتد و ذهنیت جوان و نوجوان ما با بنیان های ارزشی اسلام و با گفتمان انقلاب اسلامی غنی بشود بیمه خواهد شد و خودش بازویی توانمند برای ارتقای جامعه اسلامی می‌شود.

چهام) یک مسئله دیگر ما مسئله اقتصاد و چالش‌های مربوط به آن است و از جمله مسائل مهم این حوزه چنانکه رهبری معظم انقلاب یک بار در سخنانشان اشاره کردند مسئله عدالت است. عدالت اقتصادی و به طور کل عدالت اجتماعی را می توان یک نقطه ضعف در وضعیت فعلی عنوان کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: نابرابری اقتصادی، به این معنا که عده ای خیلی ثروتمند و خیلی بهرمند و عده زیادی دیگر با فقر و با ضعف و فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، به هیچ وجه زیبنده انقلاب اسلامی نیست.

وی بیان داشت: یکی از مسائل عاجلی که باید دولتمردان و نظام ما به شکل جدی به سمت آن حرکت کند، سر و سامان دادن به شرکت های دولتی و شرکت های خصولتی و افزایش نظارت و حسابرسی بر این شرکت‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه مبارزه با مافیای مفسدان اقتصادی ضرورتی غیر قابل انکار است گفت: نمی توان معتقد بود که فساد به شکل سازمان یافته وبه صورتی که از درون نظام پمپاژ می شود، وجود دارد؛ اما در لایه‌ها و رگه هایی از نهادها مواردی از فساد و رانت‌خواری مشهود است و این که در اقتصاد ما نابرابری وجود دارد و آورده های ما به درستی توزیع نمی شود، مسئله‌ای جدی است.

وی اضافه کرد: براندازان و طرّاحان اغتشاشات سعی دارند که بر موج این نارضایتی‌ها سوار شوند و اعتراض و نارضایتی را بدل به خشونت و هرج و مرج کنند. روشن است که ریشه و عمق این نارضایتی ها، مشکلات و نارضایتی‌های اقتصادی مانند بیکاری، به تأخیر افتادن امر ازدواج و فقر است و همه اینها بر می گردد به مسئله عدم توزیع عادلانه مواهب و امکانات در جامعه.

پنجم) مسئله بعدی گسست میان دولت و ملت و کاهش بی اعتمادی به دستگاه های دولتی است. آنچه در دهه شصت و در شرایط جنگی که دنیا مقابل نظام و مردم ما ایستاده بود و شهرهای ما بمباران می شد و جوانان ما در جبهه شهید می شدند، اما در همان حال مردم همبستگی داشتند، اعتماد مردم به اجزای حاکمیت، یک دل و یک زبان بودن مردم با حاکمیت و اجزای نظام بود که این مایه حفظ کشور و مقاومت کشور با یک جهان دشمنی بود.

با روند برخی مشکلات و تهاجم نرم دشمن، آرام آرام در عرصه‌هایی این اعتماد کم شده و اعتمادسوزی شده است. اکنون این اعتمادسوزی باید تبدیل به اعتمادسازی شود ، بخشی از این اعتمادسازی وقتی اتفاق می افتد که بخش‌های مختلف حاکمیت در مردم‌گرایی و حل مسائل معیشتی مردم، حل مسائل اداری مردم، رونق بخشیدن به کسب و کار و ... توجه بیشتر داشته باشد. کارآمدی اجزای نظام باید افزایش یابد و در کنار آن، جبهه انقلاب در کار رسانه‌ای و تبلیغی و خنثی‌سازی جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم دشمن موفق‌تر عمل کند.

ششم) مسئله بعدی مسئله فضای مجازی است.

در گذشته «کسی بودن» اختصاص به عده‌ای خاص مانند ملوک و رجال سیاسی، شاعر ، نویسنده ، دانشمند و عالم و مانند این ها داشت اما فضای مجازی شرایطی را فراهم آورد که هر کس با هر سطحی از دانش، تجربه و سرمایه نظری و عملی احساس می‌کند کسی است و ورود خودش را دارد. و در آن فضا منیت و فردیت خودش را به ظهور می رساند؛ حال در این فضا مهم نیست اخلاق باشد یا نباشد، ارزش باشد یا نباشد، کاری که فضای مجازی می کند مخل نظام خانواده باشد یا نباشد، مخل اخلاقیت فردی باشد یا نباشد، فقط مهم است آنجا کسی باشند و به هر دری می زنند و در هر چیزی مداخله می کند تا خودش را بیشتر جلوه‌گر سازد و کسی بودن خود را بروز و ظهور دهد از این‌رو در شکستن حریم اخلاق و ارزش‌ها و تعلّقات وطنی و میهنی نیز از هم سبقت می‌گیرند تا جایی که گاه مشاهده می‌شود که وطن‌فروشی و بیگانه‌پرستی هم قبح خود را از دست می‌دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر این فضا مدیریت و کنترل و نظارت نشود، چشم باز می کنیم و با یک فاجعه روبرو می شویم.

هفتم) مسئله دیگر ما که خیلی مهم است مسئله انسجام ملی و افزایش حس تعلق به وطن، حس تعلق به نظام و حس تعلق به منافع ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: یکی از محکم ترین عناصری که این انسجام ملی را ایجاد می کند، مسئله زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در امور، چه سیاسی، چه اقتصادی، چه فرهنگی و چه اجتماعی است که مردم جدی گرفته بشوند و حضور داشته باشند و مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین تأکیدات مقام معظم رهبری افزایش مشارکت و حضور مردم بود گفت: این شاه بیت ایشان در همه انتخابات ها هست. خوب این ایجاب می کند که دستگاه های متولی انتخابات و متولی حضور سیاسی مردم انسداد سیاسی ایجاد نکنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهارداشت: وقتی دستگاه مرتبط به امر انتخابات و مشارکت مردم با تنگ نظری بخش هایی و لایه های جناح هایی را حذف کنند، این عملاً آن حس تعلق را کاهش می دهد، زمینه انسجام ملی را کاهش می دهد و این چیزهایی است که باید به آن توجه داشت.

وی بیان داشت: نباید در جامعه تک سلیقگی حاکم باشد و باید سلایق مختلف در چارچوب وفاداری به قانون اساسی و ارکان گفتمانی انقلاب اسلامی به رسمیت شناخته شوند و تضارب افکار باشد و این مسئله بسیار مهمی است. از طرف دیگر باید فضا و ضوابطی برای ساختارمندی اعتراضات قانونی، حفظ چارچوب های نظم مدنی، بسط فرهنگ گفتگو و تحمل آراء و سلایق مختلف ایجاد شود.

هشتم)توجه به قدرتمندی و بالندگی نظام است.

این که حضرت آقا در صحبتشان فرمودند تمام منشأ این مسائل و اغتشاشات قدرتمند شدن و بالندگی انقلاب اسلامی است مرا به یاد این مطلب انداخت که در سال ۲۰۰۳ و زمانی که اوج پرونده هسته‌ای ایران بود و فقط توانایی هسته‌ای ما محدود بود، و تقریبا ما در آغازین گام های فناوری هسته ای بودیم، معاون وقت امور خاورمیانه و آسیای وزیر خارجه امریکا، ریچارد آرمیتاژ بود. در مصاحبه ای از او پرسیدند: ما که می‌دانیم ایران به لحاظ هسته‌ای دارد گام‌های اول را بر می دارد، فرسنگ ها با بمب اتم فاصله دارد، چرا شما این حجم حساسیت نشان می دهید؟ ایران را تحریم می‌کنید و تحت فشار قرار می دهید؟ او را به عنوان محور شرارت می دانید؟ او گفت: ایرانی که من می بینم اگر رها بشود، و ما تحت فشارش قرار ندهیم، چند سال دیگر قدرتی می شود که دیگر هیچ کاری با آن نمی شود کرد.

ظرفیت تمدنی انقلاب اسلامی

نکته بعدی در این باب توجه به این مسأله است که اگر جبهه استکبار همه مسئله اش توانمندی و قدرت ماست، بخاطر ظرفیت تمدنی گفتمان انقلاب اسلامی می باشد. دشمنی جبهه استکبار با ما، در وجه نرم، از اول در وجه گفتمانی است، به دلیل اینکه انقلاب اسلامی ایران ظرفیت تمدن سازی اسلامی دارد، یعنی اگر انقلاب موفق بشود، اگر نظام اسلامی موفق بشود، اگر یک قدرت ممتازی بشود الگو، شده و محور بالندگی تازه ای می شود که جهان اسلام در یک فرایند تمدنی قرار بگیرد. البته زمان بر هست، کما اینکه تمدن معاصر غربی هم یک شبه و یک روزه و یک سالگی حاصل نشد، حاصل دویست تاسیصد سال تلاش بود که این مدنیت معاصر غربی ایجاد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: این حوادث گرچه تلخ و ناگوار بود اما باید چشمان ما، حوزه، دانشگاه و مسئولین مختلف نظام در عرصه های مختلف را بیدار کند که پس از فراغت از ایجاد آرامش و امنیت و مقابله با اغتشاش‌گران بیندیشند که چگونه کاری کنیم که زمینه های این مشکلات به کلی دور بشود و مناشئ نارضایتی برطرف شود.

وی افزود: البته هیچ گاه و هیچ گاه تا انقلاب اسلامی هست و تا نظام اسلامی هست دشمنی استکبار تمام نمی شود و هیچ وقت آنها آرام نمی نشینند. نباید در خواب غفلت فرو برویم که دشمنی تمام شد زیرا دشمنی نو به نو می شود و ما باید هوشیار شویم و جبهه خودمان را منسجم و متشکل کنیم.

حوزه های علمیه و مسیر پیش رو

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: به نظر من غیر از وظایف ذاتی که نهاد حوزه به لحاظ آموزش و پژوهش و تبلیغ برعهده دارد در رابطه با امر اجتماعی و رابطه با نظام و مردم سه کارکرد اصلی دارد: اول باید ناصح امین برای نظام باشد و دوم آشنای با ناملایمات، رنج ها و دردها و غمخوار مردم و هادی و راهنمای جامعه باشد.

وی عنوان کرد: در مسئله انعکاس، ابراز ، نمود و جلوه گری این ناملایمات باید حوزه هادی باشد و مسیر درست، طبیعی و منتهی به نتیجه موثر و مثبت را در این مسئله به نحوی دنبال کند که جامعه احساس کند حوزه با درک درست آلام و رنج های مردم، راه درست رفع این آلام را نیز دنبال می کند. و نباید فراموش کرد که این پیوند بین مردم و روحانیت یک پیوند چند صد ساله است و در تاریخ روحانیت شیعه و همواره در طول تاریخ، از برجستگی های اساسی روحانیت شیعه کنار مردم بودن، غمخوار مردم بودن و تلاش در جهت کاهش آلام مردم بوده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سومین کارکرد این است که حوزه پشتوانه فکری و نظری برای حل مشکلات نظام باشد و بخش های پژوهشی حوزه، نخبگان حوزه باید تلاش کنند تا با مسئله شناسی دقیق، راه حل‌های متناسب با شرایط را برای حل مسائل فکری و فرهنگی نظام و جامعه ارائه دهند.

۶۵۶۵

کد خبر 1683164

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی