خط و نشان ناتو برای روسیه / به حمله اتمی، پاسخ عملی می دهیم


خط و نشان ناتو برای روسیه / به حمله اتمی، پاسخ عملی می دهیم

یک مقام رسمی ناتو که نام آن اعلام نشده، در آستانه نشست گروه برنامه ریزی هسته‌ای ناتو در روز پنجشنبه گفت: «هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای توسط مسکو عواقب بی سابقه‌ای برای روسیه خواهد داشت.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، او که نخواست نامش فاش شود، گفت که حمله اتمی مسکو «تقریبا و قطعاً پاسخ فیزیکی بسیاری از متحدان و احتمالاً از سوی خود ناتو را به همراه خواهد داشت.»

این مقام ناتو در عین حال افزود که به نظر می‌رسد مسکو از تهدیدات هسته‌ای خود عمدتاً برای جلوگیری از ورود مستقیم ناتو و سایر کشورها به جنگ خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.

پیش از این نیز، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا ماه گذشته گفته بود که ایالات متحده به مسکو عواقب فاجعه بار استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را گوشزد کرده است.

با این حال، سالیوان ماهیت واکنش احتمالی آمریکا را به طور علنی تشریح نکرد.

همچنین «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مقر ناتو، گفت که ایالات متحده هر نشانه‌ای از تغییر نگران کننده در موضع هسته‌ای روسیه را که ممکن است به حمله هسته‌ای منجر شود، زیر نظر دارد. آستین گفت: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که ما را به باور حمله هسته‌ای برساند.»

دیپلمات‌ها می‌گویند مسکو با هشدار به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی برای دفاع از سرزمین‌های ضمیمه شده اوکراین، تلاش می‌کند غرب را بدلیل حمایت از کیف بترساند.

در همین حال، ناتو اعلام کرده است که هفته آینده تمرینات آمادگی هسته‌ای سالانه خود را با نام «ثابت قدم» انجام خواهد داد. تمریناتی که در آن نیروهای هوایی ناتو استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را با پروازهای آموزشی، بدون سلاح‌های زنده، تمرین می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز سه‌شنبه گفته بود، لغو این رزمایش‌ها به دلیل جنگ در اوکراین سیگنال بسیار اشتباهی را ارسال می‌کند. او گفت: «این تمرینی است برای اطمینان از این است که بازدارندگی هسته‌ای ما ایمن و مؤثر باقی می‌ماند و قدرت نظامی ناتو بهترین راه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.»

پوتین از زمان شروع جنگ تاکنون چندین بار به سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرده است. او یکبار در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من به وزیر دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش روسیه را در حالت ویژه خدمات جنگی قرار دهد. نیروهای «بازدارنده» که پوتین به آن اشاره کرد، شامل نیروهای اتمی است.پوتین در اوایل این هفته نیز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در صورت تهدید سرزمین‌های روسیه، در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بلوف نمی‌زند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر