آزمایشی ساده برای درمان شخصی تر نوعی سرطان نادر تخمدان


محققان بین الملل در یک پژوهش جدید در حوزه سرطان شناسی، سرطان تخمدان مخاطی را مورد بررسی قرار داده و به دو نوع الگوی توسعه این سرطان اشاره کرده اند که توجه به آن ها می تواند درمان های بهتری را ایجاد...

آزمایشی ساده برای درمان شخصی تر نوعی سرطان نادر تخمدان

محققان بین الملل در یک پژوهش جدید در حوزه سرطان شناسی، سرطان تخمدان مخاطی را مورد بررسی قرار داده و به دو نوع الگوی توسعه این سرطان اشاره کرده اند که توجه به آن ها می تواند درمان های بهتری را ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جهانی که اخیرا در مورد سرطان تخمدان مخاطی انجام شده است می تواند به انکولوژیست ها کمک کند تا بهترین درمان را برای زنانی که بیماری شان زود تشخیص داده می شود، توصیه کنند.

در این مطالعه اشاره شده است که با نگاه کردن به میکروسکوپ و تشخیص یکی از دو الگوی تهاجمی متفاوت سلول‌های سرطانی، متخصصان سرطان شناس یا انکولوژیست می‌توانند بهتر پیش‌بینی کنند که کدام بیماران ممکن است پیش‌آگهی بهتر یا بدتری داشته باشند و بر همین اساس می‌توانند درمان هدفمندتری را دنبال نمایند.

سرطان تخمدان مخاطی نوع نادری از سرطان تخمدان است. به گزارش سیناپرس، این بیماری، در واقع شباهت‌های بیشتری با سرطان‌های دستگاه گوارش دارد و تشخیص و درمان آن زمانی که فراتر از تخمدان‌ها گسترش می‌یابد بسیار سخت است.

دانشمندان دانشگاه نیو ساوث ویلز استرالیا که این تحقیق را هدایت کرده اند، می گویند: ما برای اولین بار نشان دادیم زنانی که بیماری آن ها در مراحل اولیه قرار دارد، به این معنی که تومورهایشان به نقاطی فراتر از تخمدان گسترش نیافته است، اگر به چیزی که ما به آن «الگوی نفوذی تهاجم» می گوییم دچار شده باشند، شانس بقای بسیار ضعیف تری در دو سال اول پس از تشخیص دارند.

آن ها می افزایند: دانستن این موضوع در مراحل اولیه بیماری به این معنی است که می توانیم بیمارانی را شناسایی کنیم که قادر خواهند بود از شیمی درمانی اضافی پس از عمل جراحی برداشتن تخمدان های خود بهره مند شوند.

دو الگوی تهاجم مورد اشاره فوق با نحوه سازماندهی سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ تعریف می شوند. به گزارش سیناپرس، الگوی نفوذی تهاجم مرتبط با پیامدهای سلامت ضعیف‌تر نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی به روشی ناهموار و تصادفی در بافت تخمدان پخش می‌شوند. اما الگوی دیگر به عنوان انبساط شناخته می شود و در آن سلول ها از طریق بافت به شیوه ای منظم تر منبسط می شوند و با پیش آگهی بهتر همراه هستند.

مطالعه فوق بر مبنای کار بیش از 100 محقق در استرالیا، بریتانیا، کانادا، آسیا، اروپا و ایالات متحده انجام شده و توانسته است به خوبی فرضیه مورد اشاره را با بررسی بافت تخمدان 604 بیمار مختلف آزمایش کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Cancer Research، مجله انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق