عقب نشینی پوتین؟ /روسیه آماده ارسال گاز به اروپا شد


عقب نشینی پوتین؟ /روسیه آماده ارسال گاز به اروپا شد

کاهش عرضه گاز روسیه موجب افزایش قیمت ها، افزایش تورم، تحت فشار قرار دادن دولت ها برای کمک به درد ناشی از هزینه های بالای انرژی برای خانوارها و مشاغل و افزایش ترس از جیره بندی و رکود شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، پوتین با بیان این که یکی از دو مسیر نورد استریم 2 آماده بهره برداری است، گفت: ظرفیت این دو خط لوله 27 میلیارد متر مکعب در سال است. اگر با بررسی ها ثابت شود که این خط لوله ایمن است، روسیه آماده استفاده از آن برای پمپاژ گاز به اروپا است.

وعده خوش پوتین به اروپایی ها

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که مسکو آماه از سرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم 2 در دریای بالتیک است. رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی اش در مجمع انرژی مسکو بار دیگر انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده نشانه گرفت و و این بازیگر را به نقش داشتن در انفجارهای هر دو خط لوله نورد استریم 1 و یکی از دو خط لوله نورد استریم2 متهم کرد؛ انفجارهایی که به گفته پوتین موجب نشت گسترده گاز در داخل اب دریاها شده است. ایالات متحده پیشتر این اتهام ها را رد کرده بود. همزمان چندین کشور اروپایی هم اعلام کردند که انفجار زیردریایی ها که در هر دو خط لوله نورد استریم رخ داد، احتمالا ماحصل اقداماتی خرابکارانه بوده است.

پوتین بر این باور است که خرابکاری در خطوط لوله نفت توسط کسانی انجام شد که قصد داشتند اروپا را با توقف جریان گاز ارزان از روسیه در موضع ضعف قرار دهند. به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، پوتین با تاکید بر این مقوله که آمریکا قصد دارد اروپا را مجبور به روی آوردن به واردات کند گفت: عمل خرابکارانه در نورد استریم 1 و 2 یک اقدام تروریستی بین المللی است که هدفش تضعیف امنیت انرژی کل قاره از طریق مسدود کردن عرضه انرژی و گاز طبیعی مایع ارزان است.

چه کسانی به دنبال برهم زدن رابطه روسیه و اتحادیه اروپا هستند؟

به گفته رئیس جمهوری روسیه، کسانی که می خواهند روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا را برهم بزنند به دنبال اقدامات خرابکارانه در نورد استریم هستند. در حالی که روسیه همچنان گاز خود را از طریق اوکراین به اروپا پمپاژ می کند، انفجار در خطوط لوله بالتیک کاهش شدید انرژی را که اروپا قبل از فصل زمستان با آن مواجه بود را تشدید کرده است. خط لوله نورد استریم 2 هرگز گاز طبیعی را در اختیار اروپا قرار نداده زیرا آلمان قبل از آغاز این جریان ها و شروع عملیات ویژه در اوکراین، از انتقال گاز جلوگیری کرد. پیش از انفجارها، روسیه خط لوله موازی نورد استریم 1 را به واسطه به بن بست رسیدن فرایند انتقال انرژی به اروپا قطع کرده بود. روسیه مشکلات فنی را عامل توقف ارسال انرژی قلمداد کرد اما رهبران اروپا آن را تلاشی برای ایجاد اختلاف ها میان آنها بر سرحمایت از اوکراین می دانند.

کاهش عرضه گاز روسیه موجب افزایش قیمت ها، افزایش تورم، تحت فشار قرار دادن دولت ها برای کمک به درد ناشی از هزینه های بالای انرژی برای خانوارها و مشاغل و افزایش ترس از جیره بندی و رکود شده است.

پوتین با بیان این که یکی از دو مسیر نورد استریم 2 آماده بهره برداری است، گفت: ظرفیت این دو خط لوله 27 میلیارد متر مکعب در سال است. از همین رو اگر با بررسی ها ثابت شود که این خط لوله ایمن است، روسیه آماده استفاده از آن برای پمپاژ گاز به اروپا است. رهبر روسیه همچنین گفت که روسیه می تواند ظرفیت صادرات گاز خود به ترکیه را افزایش دهد و در نهایت به مرکزی برای عرضه گاز به اروپا تبدیل شود.

پوتین در ادامه با تمسخر برنامه های غرب برای محدود کردن قیمت ها جهت صادرات انرژی روسیه گفت: مسکو برخلاف عقل سلیم عمل نمی کند و بهای رفاه دیگری را نمی پردازد. ما به کشورهایی که قیمت ها را محدود می کنند، انرژی عرضه نمی کنیم و دست به خودزنی نخواهیم زد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس