درخواست ویژه مکرون از پوتین


درخواست ویژه مکرون از پوتین

رهبر فرانسه اعتراف کرد که پاریس «آنقدر که اوکراینی‌ها می‌خواهند نتوانسته است» کمک کند و توضیح داد که این کشور باید مقداری تسلیحات «برای محافظت از خود و جناح شرقی» بلوک ناتو به رهبری ایالات متحده نگه دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از مسکو خواست به میز مذاکره بازگردد اما همزمان به اوکراین قول حمایت نظامی داد.

به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، ماکرون در گفتگو با France ۲er حمله موشکی گسترده روسیه علیه زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را که توسط مسکو پس از حمله تروریستی به پل کریمه را محکوم کرد.

ماکرون تاکید کرد که حملات موشکی در مقیاس وسیع نشان داده است که درگیری وارد "مرحله اول" شده است و مدعی شد که "برای اولین بار در سراسر اوکراین تاسیسات برق و گرمایش نابود شده است."

او گفت: «ما رادارها، سامانه‌ها و موشک‌هایی را برای محافظت از آنها در برابر این حملات تحویل خواهیم داد.

رهبر فرانسه اعتراف کرد که پاریس «آنقدر که اوکراینی‌ها می‌خواهند نتوانسته است» کمک کند و توضیح داد که این کشور باید مقداری تسلیحات «برای محافظت از خود و جناح شرقی» بلوک ناتو به رهبری ایالات متحده نگه دارد.

در عین حال، ماکرون از روسیه خواست تا عملیات نظامی خود علیه اوکراین را «متوقف» کند و به مذاکرات بازگردد، و گفت که انجام این کار برای جلوگیری از «جنگ جهانی» ضروری است.

او با اشاره به اینکه پاریس خواهان جنگ جهانی جدید نیست، افزود: ولادیمیر پوتین باید به جنگ پایان دهد، به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و به میز مذاکره بازگردد.

ماکرون همچنین اظهار داشت که کی‌یف در مقطعی باید مذاکرات را با مسکو آغاز کند و این به نفع هر دو طرف خواهد بود.

او در مورد عدم تمایل کی یف به آغاز مذاکرات تاکید کرد: اوکراین مجبور به این کار خواهد شد

در اواخر سپتامبر پوتین اعلام کرد که روسیه برای مذاکره با اوکراین آماده است و از کی یف خواست تا خصومت ها را متوقف کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف برای گفت‌وگو با مسکو آماده است، اما تنها در صورتی که رئیس‌جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

وی تاکید کرد مذاکرات در نهایت در آینده امری ضروری خواهد بود. به همین دلیل است که من همیشه از اتخاذ مواضع حداکثری امتناع کرده‌ام.

به گفتگو با پوتین ادامه می‌دهم

رئیس جمهور فرانسه وعده داد در صورت لزوم به ارتباط با ولادیمیر پوتین ادامه دهد.

او گفت: بدیهی است که به گفتگو با او [پوتین] ادامه خواهم داد. در صورت لزوم، با او صحبت خواهم کرد."

به گفته رئیس جمهور فرانسه، آخرین گفتگوی او با پوتین چند هفته پیش انجام شد و دو ساعت به طول انجامید. موضوع در آن زمان ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بود. ماکرون فکر می‌کند که در این گفتگو موفق شده است کارشناسانی را به تاسیسات هسته‌ای بفرستد.

روسیه به درگیری‌ها میان آذربایجان - ارمنستان دامن می‌زند

ماکرون همچنین روسیه را به تحریک عمدی درگیری اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان بخشی از تلاش برای بی ثبات کردن منطقه قفقاز و فراتر از آن متهم کرد و گفت که مسکو در ماه‌های اخیر تنش‌ها را به نفع آذربایجان دامن زده است.

وی افزود: آنچه در دو سال گذشته در مرزها اتفاق افتاده است... گویا ۵۰۰۰ سرباز روسی برای تضمین مرز در آنجا حضور دارند (اما) روس‌ها از این درگیری که قدمت چندین قرن پیش دارد استفاده کرده و بازی آذربایجان را با همدستی ترکیه انجام دادند تا ارمنستان را که زمانی کشوری نزدیک به آن بود، تضعیف کنند. می‌بینید چه اتفاقی می‌افتد؟ این تلاش روسیه برای بی‌ثبات کردن است. می‌خواهد در قفقاز بی‌نظمی ایجاد کند تا همه ما را بی‌ثبات کند.»

فرانسه به همراه ایالات متحده و روسیه رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) هستند که در مورد قره باغ کوهستانی میانجیگری می‌کند. ماکرون هفته گذشته با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، به منظور تکمیل توافقنامه به گفتگو نشست.

10 واحد انرژی هسته‌ای دیگر راه اندازی می‌شود

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که 10 واحد برق هسته‌ای تعطیل شده در هفته‌های آینده در فرانسه راه‌اندازی مجدد خواهند شد.

ماکرون گفت: "امروز 30 راکتور از 56 راکتور هسته‌ای فعال داریم. در هفته‌های آینده 40 راکتور وجود خواهد داشت. هدف ما این است که در ژانویه 45 واحد عملیاتی داشته باشیم."

فرانسه در مجموع دارای 56 واحد نیرو با ظرفیت کل 64.4 گیگاوات ساعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!