یک تهیه‌کننده انیمیشن: برنامه‌ «مهر سینمای ایران» در استان‌ها دائمی باشد


یک تهیه‌کننده انیمیشن: برنامه‌ «مهر سینمای ایران» در استان‌ها دائمی باشد

برگزیدگان رویداد «مهر سینمای ایران» در بخش‌های انیمیشن و نویسندگی معتقدند تداوم برگزاری این رویداد در تولید و خلق اثر و همچین شناساندن هنرمندان سایر استان‌ها موثر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رویداد «مهر سینمای ایران» از 11 تا 16 مهر در استان خراسان جنوبی برگزار شد. به همین مناسب با دو برگزیده این جشنواره در بخش‌های نویسندگی و تهیه‌کنندگی انیمیشن صحبتی درباره «مهر سینمای ایران» و آثارشان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مریم هاشمی نویسنده تله فیلم بلند «صدا کن مرا» به کارگردانی محمدرضا زمانی‌پور یکی از برگزیدگان بخش فیلمنامه‌نویسی است و درباره نوشتن این فیلمنامه گفت: از سال 1380 نویسنده سازمان صداوسیما هستم و همکاری‌های پیاپی با هم داشتیم. مدتی پیش، چند جلسه‌ای با سازمان ثبت احوال داشتیم که خروجی آن نوشتن فیلمنامه‌ای درباره جعل سند شد. نزدیک به دو ماه کارهای تحقیقی در این رابطه را انجام دادم و چهار ماه هم نگارش کل فیلمنامه طول کشید. در روند این تحقیق‌ها، سوژه‌ای حقیقی را مبنای فیلمنامه قرار دادیم. از لحاظ هنری این سوژه هنری را بسط دادم تا متنی جذاب برای ساخت فیلم شود. البته قرار بود که نقش اصلی، یک نوازنده باشد؛ اما به دلیل برخی محدودیت‌ها برای نشان دادن ساز این نقش به شاعر و خواننده تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به برگزاری رویداد «هفته مهر سینمای ایران» در بیرجند (استان خراسان جنوبی) توضیح داد: برگزاری رویدادی همچون «مهر سینمای ایران» بسیار ارزشمند است. به هر حال همیشه مرسوم بوده که خیلی به کارگردانان، اهالی هنر و بازیگرانِ بومی اهمیت نمی‌دادند اما در این رویداد، تمامی آثار و برگزیدگان از خود استان خراسان جنوبی بودند و تنها یک بازیگر خارج از استان داشتیم. به نوعی می‌توان گفت به هنرمندان استان‌ها اعتماد شده و صفر تا صد برگزاری «هفته مهر سینمای ایران» به دست خود هنرمندان است.

هاشمی ادامه داد: یکی از انتقادهای من این است که برای برگزاری این رویداد، از قبل اطلاع‌رسانی نشده بود و تنها روز قبل از آن با من تماس گرفتند که همچین رویدادی قرار است برگزار شد. کمااینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان‌ها، تمام تلاش‌شان را کرده بودند تا رویداد با استانداردهای مناسبی برگزار شود. همچنین اختتامیه بسیار خوبی داشتیم که اهالی هنر بیرجند و مدیران حضور داشتند.

این نویسنده تصریح کرد: تا چند سال گذشته، هیچ نهاد و سازمانی به کارگردان‌های شهرستانی اهمیت نمی‌داد و تصور نمی‌کردند که آثاری مانند «صدا کن مرا» را بسازند. زمانی که اعتماد به کارگردانان بومی شکل بگیرد، نویسندگان، تصویربرداران، و... اعتماد به نفس پیدا می‌کنند تا هنر خودشان را به نمایش بگذارند. علاوه بر این که برگزاری این رویداد موجب می‌شود تا اعتماد به هنرمندان استان‌ها شکل بگیرد، و اهالی هنر خودشان را محک بزنند تا ببینند آیا پتانسیل ساختن آثار هنری بهتر را هم دارند.

همچنین حمید موسوی‌نژاد تهیه‌کننده انیمیشن «هوپری» یکی از برگزیدگان بخش انیمیشن این رویداد درباره نحوه ساخت «هوپری» گفت: انیمیشن سریالی «هوپری» را به درخواست سازمان صداوسیما در اواسط سال 1399 تولید کردیم. «هوپری» با محوریت محیط زیست است و به سبک «کات اوت» دو بعدی دیجیتالی ساخته شد.

وی افزود: در استان خراسان جنوبی، ما تنها شرکتی هستیم که سالانه به طور مداوم انیمیشن تولید می‌کنیم. ظرفیت تولید ما سالانه در حدود 300 دقیقه انیمیشن دو بعدی است. در استان خراسان جنوبی، افراد زیادی هستند که به حوزه انیمیشن علاقه دارند. همچنین برای کار کردن به ما مراجعه زیاد می‌کنند اما ما تعداد کمی می‌توانیم کارمند داشته باشیم. ای کاش بتوان از ظرفیت توانمندی‌های دیگر افراد در استان، بهره کافی را برد.

این تهیه‌کننده با اشاره به لزوم برگزاری رویدادی همچون «هفته مهر سینمای ایران» بیان کرد: در حوزه انیمیشن جشنواره و رویدادها بسیار اندکی برگزار می‌شوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این حوزه ورود جدی داشته باشد، البته برخی سازمان و نهادهای دیگر مانند حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه فعالیت جدی داشته‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم با برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم مهمی برای انیمیشن برداشته است تا هنرمندان دیده شوند.

وی ادامه داد: اگر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان حمایت بیشتری از حوزه انیمیشن شود، بی‌شک اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. همان‌طور که گفتم نیرو در شهرستان بیرجند بسیار است و تنها دنبال حمایتی هستند که بتوانند آثار ارزشمندی را خلق کنند.

موسوی‌نژاد ادامه داد: برنامه «مهر سینمای ایران» در استان خراسان جنوبی به این صورت بود که آثار ارسال شده داوری شدند و در نهایت اختتامیه برگزار شد. اگر این رویداد دائمی شود، هنرمندان با اطلاع از برگزاری این جشنواره،سالانه آثار متفاوتی را می‌سازند تا در برنامه «مهر سینمای ایران» حضور داشته باشد.

تهیه‌کننده انیمیشن «هوپری» در پایان تشریح کرد: این روزها هم انیمیشنی به نام «مرشدونه» با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌سازیم. این انیمیشن سریالی است و به مسائل و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. «مرشدونه» به نوعی موزیکال است و روایت‌ها در قالب نقالی و شعر صورت می‌گیرند.

رویداد «مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل