سازمان ملل همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت


سازمان ملل همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت

۱۴۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی برای محکومیت روسیه رای مثبت، پنج کشور رای مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه از آغاز جنگ اوکراین علیه روسیه، همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت و آن را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از روز دوشنبه (۱۰ اکتبر/۱۸ مهرماه) برای تصویب چهارمین قطعنامه علیه روسیه آغاز شده بود، روز چهارشنبه به وقت محلی از سرگرفته شد.

در این رای گیری، ۱۴۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی برای محکومیت روسیه رای مثبت، پنج کشور رای مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند.

روسیه و چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه نیز به این قطعنامه رای منفی دادند، اما چین رای ممتنع داد.

جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در جلسه رای گیری غایب بودند.

آمریکا و متحدانش در پی وتوی قطعنامه ضد روسی اخیر از سوی مسکو در نشست۳۰ سپتامبر (۸ مهرماه) به دنبال محکومیت روسیه در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل بودند که با تصویب چهارمین قطعنامه توسط کشور‌های جهان، مسکو این بار هم محکوم شد.

مجمع عمومی سازمان ملل با رای مثبت خود در عصر چهارشنبه به وقت محلی و تصویب قطعنامه‌ای همه پرسی روسیه در مناطقی از اوکراین را غیرقانونی دانست و محکوم کرد و از این کشور خواست این الحاقیه را لغو کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واقع با تصویب این قطعنامه، الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوروژیا را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب این قطعنامه، اقدامات روسیه را طبق قوانین بین‌المللی فاقد مشروعیت دانست و از همه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواست که هیچ تغییری در وضعیت مناطق اوکراین به رسمیت نشناسند.

این مجمع همچنین از روسیه خواست که فوری و بدون قید و شرط تصمیمات خود را در مورد وضعیت مناطق اوکراین پس بگیرد.

قطعنامه‌های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست، اما غرب در تلاش است تا فشار‌های بین‌المللی علیه روسیه را هرچه بیشتر افزایش دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امضای فرمان‌های به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپوریژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرده است.

در این فرمان‌ها که توسط کرملین منتشر شده، آمده است که پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین‌های مستقل به رسمیت شناخته که گام میانی مورد نیاز پیش از اجرای کامل برنامه‌ها برای اعلان رسمی پیوستن آن‌ها به روسیه به شمار می‌رود.

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

روسیه خواستار رای گیری مخفی شده بود چرا که معتقد است غرب به رهبری آمریکا، کشور‌ها را برای رای دادن به نفع قطعنامه‌های خود تحت فشار می‌گذارد، اما آمریکا و انگلیس با رای گیری با ورقه و مخفی مخالف بودند.

روسیه معتقد بود چنانچه رای گیری مخفی صورت گیرد، کشور‌های بیشتری به نفع او رای خواهند داد.

در نشست عصر دوشنبه به وقت محلی مجمع عمومی سازمان ملل، برای انجام نحوه رای گیری یعنی علنی یا مخفی بودن آن، رای گیری صورت گرفت که ۱۰۷ کشور از پیشنهاد آلبانی مبنی بر رای گیری علنی حمایت کردند. ۱۳ کشور مخالفت کردند و ۳۹ کشور رای ممتنع دادند.

از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، سه رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص این جنگ و علیه روسیه انجام شده است.

نخستین رای گیری در دوم مارس ۲۰۲۲ انجام شد که درخواست آتش بس فوری، عقب نشینی تمام نیرو‌های روسیه و حمایت از شهروندان اوکراین را تصویب کرد.

این قعطنامه با ۱۴۱ رای موافق در مقابل ۵ رای منفی و ۳۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ مطرح شد که روسیه را به دلیل بحران انسانی در اوکراین سرزنش کرد و خواستار آتش بس فوری و حمایت از میلیون‌ها شهروند اوکراینی شد.

این قطعنامه با ۱۴۰ رای موافق دربرابر ۵ رای مخالف و ۳۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

سومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در هفتم آوریل ۲۰۲۲ بود که درخواست تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شد که نیرو‌های روسی را به نقض حقوق بشر و جنایت جنگی متهم کرد.

این قطعنامه با ۹۳ رای موافق در برابر ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

این در حالی است که روسیه با زیر سوال بردن رفتار غرب می‌گوید غرب رویکرد و استاندارد دوگانه در قبال موضوعات داشته و در سال ۲۰۰۸ از استقلال کوزوو از صربستان بدون رفراندم حمایت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»