نفخ شکم را جدی بگیرید / 6 بیماری پنهان با نفخ شکم بروز می کند


نفخ شکم را جدی بگیرید / 6 بیماری پنهان با نفخ شکم بروز می کند

۱۰ تا ٣۰ درصد از مردم جهان از نفخ شکم رنج می برند. سو هاضمه، قاعدگی، یبوست و آلرژی به غذا ها، رایج ترین عوامل ایجاد نفخ شکم بوده و همه آن ها معمولا موقت هستند اما اگر مزمن شوند، ممکن است خطرناک باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ در این مطلب به ۶ مشکل جدی اشاره خواهیم کرد که می تواند باعث ایجاد احساس نفخ در شما شود. اگر نفخ شکم‌تان مزمن شد توصیه ی ما این است که به پزشک مراجعه کنید و از هرگونه اقدام خودسرانه دوری کنید.

۱. عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری ( UTI) ممکن این احساس را در شما به وجود بیاورد که به دستشویی نیاز دارید و حتی گاهی ممکن است پس از مدت کوتاهی دوباره همچین احساسی پیدا کنید . ممکن است در ناحیه ی شکم احساس فشار، درد یا نفخ کنید یا حتی تب داشته باشید، احساس سرما کنید و تهوع و استفراغ داشته باشید.

نفخ شکم همچنین ممکن است به علت عفونت کلیوی شدید بروز کند.

٢. بیماری کبدی

نفخ شکم را جدی بگیرید / 6 بیماری پنهان با نفخ شکم بروز می کند

بیماری کبدی می تواند به علت مصرف الکل، هپاتیت c یا سرطان بروز کند و منجر به تجمع مایعات و بروز نفخ شکم شود. اگر نفخ شکم بعلت مشکل کبدی باشد، ممکن است باعث وجود آمدن احساس خستگی و کبودی پوست شده و فرد دچار زردی یا یرقان شود. در صورت بروز چنین نشانه هایی باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

٣. بیماری التهابی روده

بیماری التهاب روده ( IBD) شرایطی عفونی است که بیشتر از همه، روده ی بزرگ و روده ی کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل می تواند منجر به اسهال، درد شکم، و حتی نفخ شود. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دچار التهاب روده هستند، به احتمال زیاد دچار ناسازگاری لاکتوز می باشند. ناسازگاری لاکتوز می تواند موجب تجمع گاز در شکم شده و سپس منجر به نفخ شکم شود.

۴. ورم دیورتیکول

ورم دیورتیکول ، التهاب کیسه های کوچکی بنام دیورتیکولا است که در دیواره های روده ها شروع به رشد می کنند. از نشانه های این بیماری می توان به بروز ناگهانی درد در ناحیه ی پایین شکم اشاره کرد. در آسیا، این درد معمولا در سمت راست شکم و در کشورهای شمال آمریکا و اروپا در سمت چپ و پایین شکم اتفاق می افتد. از سایر نشانه های ورم دیورتیکول می توان به حالت تهوع، اسهال، یبوست و نفخ شکم اشاره کرد.

۵. سرطان

نفخ شکم را جدی بگیرید / 6 بیماری پنهان با نفخ شکم بروز می کند

ارگانهای مختلفی همچون پانکراس، معده، روده، رحم، و تخمدان در ناحیه ی شکمی واقع شده اند. اگر سرطان در هر یک از این ارگان ها شروع به رشد کند، نفخ شکم غیر قابل توصیف خواهد بود. بنابراین اگر با نفخ مداوم شکم و افزایش ناگهانی اندازه ی شکمتان مواجه شده اید، این مشکل می تواند نشانه ای از سرطان در این ناحیه باشد.

۶. مشکل سلامت روانی

وقتی یک فرد تحت استرس مزمن قرار بگیرد، هورمون هایی نظیر کورتیزول می توانند افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی، هورمون های گوارشی به حد وفور تولید نمی شوند و این امر می تواند منجر به سوء هاضمه و احساس نفخ شود.

منبع: vayare

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معجزه 3 روغن طبیعی برای رشد مو