آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11


آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11

هنگامی که نسخه‌ای جدید از ویندوز 11 را نصب می‌کنید، فرایند نصب به صورت خودکار یک پشتیبان از نسخه قبلی در پوشه Windows.old ذخیره می‌کند. اگر به تازگی نسخه‌ای جدید از ویندوز 11 را نصب کرده‌اید، ‌می‌توانید با استفاده از این آموزش فولدر Windows.old...

هنگامی که نسخه‌ای جدید از ویندوز 11 را نصب می‌کنید، فرایند نصب به صورت خودکار یک پشتیبان از نسخه قبلی در پوشه Windows.old ذخیره می‌کند. اگر به تازگی نسخه‌ای جدید از ویندوز 11 را نصب کرده‌اید، ‌می‌توانید با استفاده از این آموزش فولدر Windows.old را به راحتی پاک کرده و فضای اشغال شده توسط آن را آزاد کنید.

آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11

فولدر Windows.old چیست؟

زمانی که نسبت به انجام بروزرسانی‌های کلی در سیستم‌عامل ویندوز و مهاجرت از یک نسخه به نسخه دیگر اقدام شود پوشه‌ای برای نگهداری از فایل‌های مورد نیاز توسط سیستم‌عامل در درایو سیستم ایجاد می‌شود. درباره کاربرد پوشه Windows.old باید گفت که هنگام نصب نسخه‌ای جدید از ویندوز 11، به صورت خودکار یک پشتیبان از نسخه قبلی ویندوز در پوشه Windows.old ذخیره می‌شود.

علت این امر هم به خاطر امنیت اطلاعات کاربران است چراکه احتمال بروز نقص فنی و ناتمام ماندن فرایند نصب همواره وجود دارد. بنابراین سیستم شما می‌تواند با مراجعه فولدر Windows.old مواردی که تغییر کرده‌اند را به حالت اولیه خود بازگرادند.

کاربرد پوشه windows.old چیست؟

علاوه بر آن‌چه گفته شد، این فولدر به عنوان یک بکاپ از نسخه قبلی ویندوز بر روی سیستم شما ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز امکان برگشت به نسخه قبلی و نصب آسان آن ممکن باشد. اگرچه این فولدر نسبتاً کارآمد است اما در صورتی که نسخه جدیدی که نصب کرده‌اید به خوبی و بدون نقص کار می‌کند، می‌توانید با خیال راحت اقدام به حذف آن کنید و میزان قابل توجهی از فضای سیستم خود را آزاد کنید.

آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11

روش حذف پوشه windows old

برای حذف پوشه Windows.old روش‌های متعدد و مختلفی وجود دارند که ما تنها به یکی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پاک کردن فولدر windows old از طریق تنظیمات Storage sense

این روش آسان‌ترین روش موجود برای حذف فولدر Windows.old از ویندوز 10 است. برای این کار تنها کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1. منوی تنظیمات را باز کنید.
2. گزینه System را انتخاب کنید.
3. گزینه Storage را انتخاب کنید.
4. در پنجره باز شده بخش “Storage sense” را پیدا کنید و روی گزینهChange how we up space automatically کلیک کنید.

آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11

انتهای صفحه، پایین بخش “Free up space now” گزینه‌ Delete previous version of Windows را فعال کنید.

آشنایی با فولدر Windows.old و نحوه حذف آن در ویندوز 10 و 11

در آخر بر روی گزینه Clean now کلیک کنید و فولدر Windows.old حذف می‌شود.

پس از طی کردن مراحل بالا، فولدر Windows.old که حاوی اطلاعات نسخه قبلی ویندوز شماست پاک شده و قادر خواهید بود از فضای آزاد شده برای ذخیره اطلاعات مهم‌ خود استفاده کنید.

جمع بندی

فولدر ویندوز اولد، پوشه‌ای برای ذخیره محتویات و اطلاعات قبلی کاربر، پیش از نصب نسخه سیستم‌عامل جدید ویندوز است. این پوشه به دلیل حجم بالا، در سیستم‌هایی که میزان حافظه اندکی دارند، مزاحمت ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است در صورتی که اطلاعات لازم خود را پس از نصب نسخه جدید ویندوز، برداشته کرده‌ایم، آن را حذف کنیم.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که، با پاک کردن فولدر windows old، امکان بازگشت به نسخه قبلی ویندوز با استفاده از بخش تنظیمات بخش بازیابی ویندوز وجود نخواهد داشت و این امر تنها با داشتن فایل نصبی نسخه مورد نظر امکان پذیر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !