افشای اولین اطلاعات درباره پردازنده‌های سرور Diamond Rapids اینتل


افشای اولین اطلاعات درباره پردازنده‌های سرور Diamond Rapids اینتل

به تازگی جزئیات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل فاش شده است. به نظر می‌آید پردازنده‌های Diamond Rapids اینتل اولین نسل از پردازنده‌های HPC تیم آبی خواهند بود که از استاندارد PCIe Gen6 پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های Diamond...

به تازگی جزئیات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل فاش شده است. به نظر می‌آید پردازنده‌های Diamond Rapids اینتل اولین نسل از پردازنده‌های HPC تیم آبی خواهند بود که از استاندارد PCIe Gen6 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های Diamond Rapids پس از Emerald Rapids و Granite Rapids و Sapphire Rapids و در سال 2025 میلادی به بازار عرضه خواهند شد. در همین رابطه شایعه شده که Diamond Rapids از فناوری PCI Express 6.0 پشتیبانی می‌کند.

افشای اولین اطلاعات درباره پردازنده‌های سرور Diamond Rapids اینتل

البته اینتل هنوز زمان عرضه پردازنده‌های Diamond Rapids را تایید نکرده و فقط به عنوان پردازنده‌های نسل آینده اکتفا کرده است. جزئیات جدید تایید می کند که Diamond از PCIe Gen6 پشتیبانی می کند، که یک ارتقاء نسبت به Granite Rapids با Gen5 خواهد بود.

افشای اولین اطلاعات درباره پردازنده‌های سرور Diamond Rapids اینتل

علاوه بر این، پردازنده‌های Diamond Rapids اینتل از پروتکل پر سرعت CXL 3.0 یا همان Compute Express Link پشتیبانی می‌کند. مشخصات پروتکل CXL 3.0 اوایل سال جاری میلادی اعلام شد، اما حداقل 3 سال دیگر طول می کشد تا شاهد پیاده سازی آن در محصولات Intel Xeon باشیم. در حال حاضر جزئیات بیشتری درباره تعداد هسته یا مقدار حافظه کش پردازنده وجود ندارد.

جزئیات بیشتر درباره نسل بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل

همانطور که می‌دانیم پردازنده‌های نسل چهارم Xeon که Sapphire Rapids-SP نام دارند، اولین محصولاتی هستند که از طراحی چیپ‌لت‌های multi-tile بهره می‌برند و به هسته‌های Golden Cove مجهز شده‌اند.

نسل پنجم پردازنده‌های زئون Emerald Rapids نام دارد و انتظار می‌رود در سه ماهه اول سال 2023 از راه برسد. اما نسل ششم پردازنده‌های سری زئون که Granite Rapids-SP نام دارد با تغییرات گسترده‌ بین سال‌های 2023 و 2024 راهی بازار می‌شود. اینتل تایید کرده که پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon مبتنی بر فناوری 7 نانومتری Intel4 ساخته خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید:

- نسل‌های بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل با 144 هسته و 288 رشته پردازشی راهی بازار می‌شوند
- ادعاهای جدید مدیرعامل اینتل؛ به‌ دنبال تحت فشار قرار دادن انویدیا هستیم

انتظار می‌رود پردازنده‌های Diamond Rapids نسل هفتم زئون به هسته‌های Lion Cove مجهز شده و از فناوری 5 نانومتری Intel 3 در ساخت خود بهره ببرند و دارای 144 هسته و 288 رشته پردازشی باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد