کاهش پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت


کاهش پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت

اوپک پیش بینی سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خود از تقاضای جهانی برای نفت را با اشاره به کندی اقتصاد های جهان، تشدید مجدد تدابیر مبارزه با کووید ۱۹ در چین و تورم بالا، برای چهارمین بار از ماه آوریل کاهش داد.

کاهش پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت

به گزارش ایران اکونومیست، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۶۴ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۷ درصد رشد خواهد کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه پیش این گروه است.

در گزارش اوپک آمده است: اقتصاد جهانی در پرتو تداوم نرخ بالای تورم، تحکیم سیاست پولی توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، سطح بالایی بدهی دولتی در بسیاری از مناطق و همچنین مسائل عرضه، وارد دوره ابهامات شدید و چالشهای فزاینده شده است.

دورنمای تقاضای کمتر، زمینه بیشتری را برای اقدام اوپک و متحدانش معروف به اوپک پلاس برای اجرای بزرگترین کاهش تولید از سال ۲۰۲۰ به منظور حمایت از بازار فراهم می کند. آمریکا از این تصمیم انتقاد کرده است.

با این حال، روز چهارشنبه وزارت انرژی آمریکا هم پیش بینی خود از تولید و مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را کاهش داد.

اوپک انتظار دارد سال میلادی آینده تقاضا برای نفت به میزان ۲.۳۴ میلیون بشکه در روز رشد کند و به ۱۰۲.۰۲ میلیون بشکه در روز برسد که این برآورد، ۳۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این گروه خواهد بود. این گروه همچنین انتظار دارد تقاضا در سال ۲۰۲۳ از نرخ پیش از پاندمی در سال ۲۰۱۹ فراتر رود.

در مقابل، وزارت انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تقاضا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد رشد کرده و به ۱.۱.۰۳ میلیون بشکه در روز می رسد که کمتر از ۱۰۱.۵۰ میلیون بشکه در روز پیش بینی ماه گذشته است. همچنین این آژانس پیش‌بینی کرد تولید در سال آینده ۰.۸ درصد رشد کرده و به ۱۰۰.۷۳ میلیون بشکه در روز می رسد.

اوپک پیش بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ را از ۳.۱ برآورد قبلی، به ۲.۷ درصد اصلاح کرد و نرخ رشد سال آینده را به ۲.۵ درصد کاهش داد و اعلام کرد احتمال افت بیشتر رشد اقتصادی وجود دارد.

اوپک پلاس در طول سال میلادی جاری برای خاتمه دادن به کاهش تولیدی که از سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بود، تولیدش را افزایش داده است. تصمیم این گروه برای افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید در سپتامبر سال ۲۰۲۲ به معنای آن بود که ۶۴ هزار بشکه در روز، سهم ۱۰ عضو اوپک است.

گزارش اوپک نشان داد تولید این گروه در سپتامبر به میزان ۱۴۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۹.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید. با این همه، این تولید همچنان بسیار کمتر از سقف تصویب شده در چارچوب توافق اوپک پلاس است که ناشی از کمبود سرمایه گذاری در میادین نفتی برخی از کشورهای عضو این گروه است.

اوپک پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت این گروه سال آینده به ۲۹.۴ میلیون بشکه در روز می رسد که ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد ماه گذشته است و ۳۷۰ هزار بشکه در روز مازاد تولید بر اساس نرخ سپتامبر را نشان می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز که هفته گذشته توسط وزیران اوپک پلاس تصویب شد، تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن