توضیحاتی درباره جهاد سازندگی و آغاز «جنگ آب»


توضیحاتی درباره جهاد سازندگی و آغاز «جنگ آب»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهاد سازندگی با اینکه یک نهاد نظامی نبود، اما توان و دانش خود را در اختیار سازمان‌های نظامی قرار داد و مردم بخاطر اعتمادی که به جهاد داشتند با آن همکاری کردند.

توضیحاتی درباره جهاد سازندگی و آغاز «جنگ آب»

به گزارش ایران اکونومیست، داوود دانش‌جعفری در سی‌وچهارمین گردهمایی فرماندهان جهاد در دوران دفاع مقدس با بیان‌ اینکه جهاد سازندگی یکی از سازمان‌های مهم تاثیرگذار در جنگ بوده است،توضیح داد: فعالیت و نقش‌آفرینی یک سازمان غیرنظامی که مسوولیت عمران روستایی و محرومیت‌زدایی را برعهده دارد در جنگ یک اتفاق نادر و بی‌سابقه جهانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهاد سازندگی با اینکه یک نهاد نظامی نبود، اما توان و دانش خود را در اختیار سازمان‌های نظامی قرار داد و مردم بخاطر اعتمادی که به جهاد داشتند با آن همکاری کردند. حضور مردم دلیل پیروزی در دوران دفاع مقدس است. جهاد سازندگی در جنگ تخصص‌های بالایی را ارائه کرد که موجب زمینه‌سازی برای پیروزی‌های بزرگ شد.

این فرمانده دوران جنگ تحمیلی افزود: «جنگ آب» که پیچیده‌ترین بخش مهندسی بود برای اولین‌بار در جهاد آغاز شد و تیپ‌ها و گردان‌های آب به رهبری مرحوم مهندس عظیمی شکل گرفت که توانست اتفاقات بزرگی را در جنگ رقم بزند. بعد از دوران جنگ نیروهای جهاد مجدد به فعالیت‌های جهاد پرداختند، هرچند فعالیت‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در این وزارتخانه ادامه‌دار نشد، اما تاثیرگذاری این جریان ادامه‌دار بود.

دانش‌جعفری به فعالیت ۱۱۶ شرکت مهندسی در صحنه عمران کشور توسط اعضای پیشکسوت دوران دفاع مقدس جهاد اشاره کرد و توضیح داد: جهاد در جنگ در حوزه‌های جاده‌سازی، سنگرسازی، بیمارستان‌سازی، کانال‌سازی، احداث فرودگاه، حمام صحرایی و هدایت کمپرسورهای مردمی در جنگ و ... فعالیت می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد و چگونگی حضور جهاد در جنگ هنوز یک سوال بزرگ است که چگونه یک سازمان غیرنظامی سکاندار مهندسی جنگ شد، افزود: فعالیت جهاد در جنگ خودجوش و داوطلبانه بود و ۵۴۰ هزار اعزام مردمی در آن انجام شد و در ۲۵ استان مراکز آموزشی جنگ داشت و در طول این مدت حدود ۴۴ گردان مهندسی و ۵ تیپ مهندسی شکل گرفت درحالی که همه جهادگران حاضر در جبهه جنگ عضو جهاد نبودند بلکه ۴۵ هزار نیروی مردمی کنار نیروهای رسمی بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟