هجدهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم


هجدهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم هجدهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این جلسه با حضور رییس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، نمایندگان کمیسیون های آموزش و تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برگزار و موضوع نحوه استفاده از سامانه آزمون‌های حفظ عمومی برای پایش برنامه‌های مصوب ستاد راهبری حفظ قرآن کریم مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در این جلسه در خصوص نحوه استفاده از سامانه آزمون‌های حفظ عمومی برای احصای خروجی برنامه‌های مصوب ستاد راهبری حفظ قران کریم کشور بحث و تبادل نظر شد.

تمامی برنامه‌های مصوب سال 1400 و 1401 ستاد که واحد سنجش آنها به «نفرجزء حفظ» است و از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأمین اعتبار خواهند شد، بر اساس گزارش مستخرج از سامانه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

برنامه‌های مربوط به «حمایت از موسسات حفظ با حدود 3 میلیارد تومان اعتبار» و «حمایت از مربیان حفظ قرآن کریم با حدود 2 میلیارد تومان اعتبار» و «برنامه تشویق حافظان عمومی قرآن کریم با حدود 2 میلیارد تومان اعتبار» بر اساس اطلاعات و خروجی‌های سامانه آزمون‌های حفظ عمومی سازمان دارالقرآن الکریم انجام خواهد شد.

در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر و بررسی پیشنهادهای مختلف در زمینه نحوه بهره مندی از سامانه موجود برای رصد اهداف کمی عملیاتی برنامه های مصوب ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، موارد ذیل به عنوان فرآیند اجرای برنامه‌ها، تعیین شد:

ثبت نام برای عموم، بدون پرسش در خصوص اینکه تحت پوشش آموزش کدام نهاد باشند، انجام شود.

بانک جامع اطلاعات مربیان حفظ فعال و همچنین بانک اطلاعات موسسات و مراکز آموزشی فعال در زمینه حفظ تهیه و با در نظر گرفتن کد اختصاصی برای هر کدام از آنها در سامانه آزمون‌ها تعریف شود.

گزارش گیری از سامانه بر اساس اطلاعات از پیش تعیین شده خواهد بود و برای مابقی افراد و موسسات از عنوان سایر استفاده خواهد شد. به گونه‌ای که اگر چنانچه گروه خاصی قابل تعریف باشد بعد از مشخص شدن با مدیریت سامانه هماهنگی‌های لارم انجام خواهد شد.

سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم تمهیدات و امور فنی لازم را برای بارگذاری اطلاعات و همچنین طراحی فرم ها و فیلدهای لازم انجام دهد به گونه‌ای که امکان تعیین اجزاء حفظ شده وجود داشته باشد.(طراحی فرم تکمیلی اطلاعات تخصصی حافظان، مربیان و موسسات)

بر اساس تصمیم کارگروه طرح و برنامه، تعیین موسسات و مراکز آموزشی و مربی هر فرد، بر اساس خوداظهاری وی خواهد بود.

سازمان دارالقرآن الکریم به گونه ای اطلاع رسانی و مدیریت خواهد کرد که صدور گواهی نامه های حفظ منوط به تکمیل فرم تکمیلی توسط قرآن آموزان و همچنین موسسات بر اساس کدهای تعیین شده(با اظهار قرآن آموزان) باشد.

تعیین مراکز آموزشی و مربیان مربوط به افراد، با تذکر موسسات برگزار کننده در زمان آزمون خواهد بود. لازم است این موضوع را سازمان دارالقران الکریم باید در هماهنگی ها و نشست های توجیهی آزمون ها، اطلاع رسانی نماید.

در این جلسه مصوب شد تا تمامی دستگاه های عضو ستاد و تمامی مراکز آموزشی فعال در زمینه حفظ قران کریم وابسته به آنها و موسسات مردمی، اطلاعات خود و مربیان فعال را جهت ثبت در سامانه (در قالب فایل اکسل) به سازمان دارالقران الکریم ارائه نمایند و این سازمان با جمع آوری بانک های اطلاعاتی لازم، امکانات و تمهیدات لازم جهت آماده سازی سامانه در راستای گزارش گیری برای اجرای برنامه های فوق را بکار بگیرد.

یکی دیگر از مصوبات این جلسه این بود که دبیرخانه ارزیابی حافظان، گزارش تحلیلی از میزان شرکت کنندگان و درصد قبولی آنها در آزمون های حفظ عمومی را تهیه و ارائه نماید.

دبیرخانه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، ضمن ارسال صورتجلسه به تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور، از آنها خواسته است تا بانک اطلاعات موسسات و مراکز آموزشی حفظ و بانک اطلاعات مربیان حفظ قرآن کریم را حداکثر تا دو هفته دیگر در اختیار دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم قرار دهند.
در این نامه تأکید شده است که در سال جاری، تمامی حمایت‌ها و تشویق‌ها بر اساس گزارش سامانه آزمون‌ها و بانک اطلاعات تعریف شده از قبل، انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه