تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی


تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی

جام جهانی تمبرها با تصویر ۹ اسطوره فوتبال جهان و با یک تمبر ویژه که به تصویری از حرم امام حسین علیه‌سلام اختصاص دارد، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته نمایشگاهی در جزیره‌ی کیش برپا شده که عنوانِ جالبی دارد؛ «جام جهانیِ تمبرها.»

این نمایشگاه شامل 186 قطعه تمبر است که در فاصله‌ی سال‌های 1974 تا 2018 چاپ و منتشر شده‌اند. این نمایشگاه از 16 مهر کارش را در مرکز همایش‌های کیش آغاز کرده و تا پایان جام جهانیِ 2022 ادامه خواهده داشت.

در این نمایشگاه تمبرهایی دیده می‌شوند که هر کدام‌شان برای فوتبال دوستان خاطرات بسیاری را زنده می‌کنند.

در دلِ این نمایشگاه، غرفه‌ی ویژه قرار دارد که آن هم به تمبر اختصاص دارد. اما نه تمبرهای عادی؛ بلکه تمبرهایی از جنسِ طلا، نقره و مس.

این تمبرها را شرکت صنایع دستی پرنیا ساخته و هر کدام از آنها اثری هنری است. طراحِ این تمبرها با استفاده از تکنیکِ نقش برجسته و با استفاده از طلا، نقره یا مس یا ترکیبی از این آلیاژها، شکلی که می‌خواهد را می‌سازد. برای مثال تمبر گاندی را با ترکیبی از طلا، نقره و مس ساخته‌اند.

در این غرفه تمبرِ چهره‌های مشهوری دیده می‌شود. تمرکز سازندگان این تمبرها بر چهره‌های ملی و فرهنگی است. علی نصیریان، عزت‌اله انتظامی، ستارخان، سعدی، حافظ، تختی، ستارخان، شهریار و برخی دیگر از چهره‌های ملی فرهنگی از جمله‌ی کسانی هستند که چهره‌ی آنها روی تمبرها نقش بسته است.

تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی

عباس خجسته یکی از مسئولانِ شرکت صنایع دستیِ پرنیا می‌گوید: ما به دعوت شرکت ملی پست ایران برای ارائه‌ی تمبرهایمان به نمایشگاه اینوتکس در کیش دعوت شده‌ایم. از سال 1390 تولید تمبر را با ساخت تمبر «شهریار» و «تختی» آغاز کردیم. همکاری‌مان با شرکت ملی پست، در سال 1391 با ساختِ تمبر امام خمینی(ره) شروع شد.

خجسته تاکید می‌کند: تعداد هر تمبری که تولید می‌کنیم محدود است. برای مثال تمبر جهان پهلوان تختی را کار کردیم. از این تمبر و با آلیاژ طلا 92 عدد به مناسبت نود و دومین سالِ تولدِ غلامرضا تختی ساختیم. همچنین از همین تمبر غلامرضا تختی 1309 تمبر را با آلیاژِ نقره ساختیم که انتخاب این تعداد به این دلیل بود که سالِ تولدِ غلامرضا تختی 1309 خورشیدی است. برخی تمبرها هم در تعدادِ بسیار محدودی ساخته می‌شوند؛ مانند تمبرِ ستارخان که فقط 36 عدد از آن را تولید کردیم.

خجسته درباره این تمبرها می‌گوید: این تمبرها کلکسیونی است و هر کدام قیمت خاص خودش را دارد. مثلا تمبری که برای حضرت حافظ ساختیم تعدادش زیاد و در نتیجه قیمتش کمتر بود. به دلیل تقاضای زیادی که برای تمبر حافظ وجود داشت، این تمبر را در تیراژِ 6 هزار و از جنس طلا و نقره ساختیم. هر تمبرِ حافظ در آن زمان(سال 1395) حدود 400 هزار تومان فروخته شد که الان قیمت آن تمبرها بالای 8 میلیون تومان است.

او تاکید می‌کند: هر تمبری که ساخته می‌شود، تعدادش مشخص است و شمارگانِ خاصِ خود را دارند. پس از اینکه ساخت تمبر تمام می‌شود؛ با حضور انجمن مجموعه‌داران و دیگر نمایندگان، قالبِ آن تمبر امحا می‌شود.

تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی

تصویر 9 اسطوره فوتبال چهان روی تمبرها

یکی دیگر را اتفاق‌های خاصِ این نمایشگاه ساختِ تمبر 9 چهره‌ی فوتبالی است. این تمبرها هم از جنسِ طلا، نقره یا مس یا ترکیبی از این آلیاژها با تکنیکِ نقش‌برجسته ساخته شده‌اند.

این چهره‌های فوتبالی شامل کسانی هستند که در تصاحبِ جام جهانی برای کشورشان تاثیرگذار بوده‌اند. همچنین برخی از این 9 چهره هم با اینکه جام جهانی فوتبال را تصاحب نکرده‌اند، اما در دنیای فوتبال و برای فوتبال دوستان شناخته شده هستند.

مارادونا، دل‌بوسکه، پله، پائولو مالدینی، میشل پلاتینی، هلموت شون، آلچدس گیجیا و الکس فرگوسن کسانی هستند که تصویرشان روی تمبرها به صورت نقش برجسته حک شده یا حک خواهد شد.

از میان این تمبرها برخی از آنها ساخته شده‌اند و برخی دیگر مراحل ساخت را پشت سرمی‌گذارند.

تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی

مارادونا: اسطوره فوتبال آرژانتین که دوبار به فینال جام جهانی رسید. یک بار در سال 1986 که قهرمان جهان شد و یک بار در سال 1990 که در فینال به آلمان باخت و دوم شد.

هلموت شون: با تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی در سال 1974 و نایب قهرمان جام جهانی در سال 1966 شد.

آلچدس گیجیا: بازیکن تیم ملی فوتبال اروگوئه بود که گل پیرزوی این تیم مقابل برزیل را در فینال جام جهانی 1950 به ثمر رساند. اروگوئه با این گل برای دومین بار قهرمان جام جهانی شد. این فینال در ورزشگاه ماراکانا و در مقابل چشمِ 200 هزار تماشاگر برگزار می‌شد.

دل‌بوسکه: سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا در جام جهانی 2010 بود که اسپانیا را قهرمان جهان کرد.

پله: بازیکنی که سه جام جهانی را با تیم ملی برزیل تصاحب کرد و یکی از بهترین ورزشکاران طول تاریخ است.

پائولو مالدینی: اسطوره تیم فوتبال میلان و تیم ملی ایتالیا. البته مالدینی هرگز با تیم ملی ایتالیا قهرمان جهان نشده است.

میشل پلاتینی: اسطوره باشگاه یونتوس و تیم ملی فرانسه.

الکس فرگوسن: بهترین مربی تاریخ فوتبال به انتخاب فیفا.

تمبر طلای حرم امام حسین(ع) ساخته شد / تصویر 9 اسطوره فوتبال جهان روی تمبرهای جام جهانی

تمبری برای اهدا به بارگاه اباعبدالله الحسین(ع)

در این نمایشگاه یک تمبرِ خاص هم به چشم می‌خورد. تمبری که تصویر گنبدِ بارگاه امام حسین علیه‌سلام را روایت می‌کند. این تمبر به سفارش شرکت ملی پست ایران ساخته شده تا به آستانِ اباعبدالله الحسین تقدیم شود. این تمبر فقط در یک شماره ساخته شده است.

نمایشگاه جام جهانی تمبرهای فوتبالی به همت شرکت ملی پست ایران برگزار شده و قرار است با آغاز جام جهانی فوتبال در قطر برگزار شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری