افزایش بیش از 3 برابری قیمت گاز خانگی در آلمان


افزایش بیش از 3 برابری قیمت گاز خانگی در آلمان

درحالی که فقط 3 ماه از افزایش قیمت گاز در آلمان می‌گذرد، غول انرژی این کشور اعلام کرد، از اول دسامبر قیمت گاز خانگی را 38 درصد افزایش می‌دهد.

افزایش بیش از 3 برابری قیمت گاز خانگی در آلمان

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از راشاتودی، شرکت EnBW AG ، غول انرژی آلمان اعلام کرد، قیمت گاز برای خانوارها را از اول دسامبر به طور متوسط 38 درصد افزایش خواهد داد.

این شرکت، دلیل این اقدام را، افزایش هزینه‌ها در بازارهای عمده فروشی عنوان کرده است.

بنا بر اعلام این شرکت، متوسط قیمت ها 13.54 یورو به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود و قبض یک خانواده 4 نفره سالانه 768 یورو (745 دلار) افزایش خواهد یافت.

این افزایش جدید قیمت ها حدود 3 ماه پس از اجرایی شده افزایش قیمت قبلی اعلام شده است.

EnBW اعلام کرد: «در نتیجه جنگ اوکراین، بازارهای انرژی شاهد افزایش قیمت های بی سابقه بوده و در ماه های اخیر سطح قیمت ها مدام بالا می رود.»

این شرکت توضیح داد، قیمت گاز در بازارهای عمده فروشی که در سال های گذشته به طور میانگین حدود 2 سنت در هر کیلووات ساعت بود، تا این زمان در سال 2022، پنج برابر شده و به حدود 11 سنت در هر کیلووات ساعت رسیده است.

این شرکت آلمانی به هفته نامه اشپیگل گفت، حتی بعد از این اعلامیه افزایش قیمت، قیمت گاز کمتر از متوسط بازار خواهد بود. هم زمان، این شرکت برای بررسی پیشنهادها از سوی دولت با هدف کم کردن از این افزایش قیمت انرژی ابراز آمادگی کرد.

اقتصاددان های برجسته آلمانی اخیرا در مورد سر به فلک گذاشتن قیمت گاز که می تواند بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا را به رکود فرو ببرد، هشدار داده اند. آنها پیش بینی کردند، المان از جمله کشورهایی است که از رکود اقتصادی در جهان در سال آینده بیشترین آسیب را می‌بیند.

بر اساس آمار اداره آمار آلمان موسوم به Destatis، تورم سالانه این کشور در ماه آگوست به 8.8 درصد رسیده که بالاترین رقم در 50 سال گذشته به شمار می‌رود.

باندسبانک، بانک مرکزی آلمان نیز ماه گذشته در مورد رکود در این کشور که به میزان زیادی محتمل است، هشدار داد اما جزئیاتی ارائه نداد.

از طرفی چند برابر شدن قیمت برق و گاز در آلمان موجب شده است‌ بسیاری از شرکت‌ های صنعتی به فکر مهاجرت و انتقال فعالیت خود به خارج از آلمان بیافتند.

بالا بودن هزینه نیروی کار و دیگر هزینه‌ های مرتبط با تولید موجب ‌شده است بسیاری از شرکت‌ های صنعتی در آلمان به فکر تغییر مکان و خروج از آلمان بیافتند و بخشی یا تمام خط تولید خود را به سمت کشورهای اروپایی ارزان‌ تر ببرند.

لارس فلد، مشاور وزیر اقتصاد آلمان، ‍یش از این گفته بود، بحران انرژی و افزایش شدید قیمت گاز ناشی از کاهش شدید صادرات گاز روسیه به اروپا در سایه بحران درگیری نظامی در اوکراین، چنین تصمیماتی را به دغدغه اصلی شرکت‌ ها تبدیل کرده است.

هفته نامه اشپیگل حدود دو هفته پیش به نقل از انجمن خرده‌ فروشی آلمان، گزارش داد، بیش از 15 هزار فروشگاه در آلمان به خاطر افزایش هزینه تامین انرژی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل نامه‌ ای به رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان ارسال و هشدار داده اند که افزایش سرسام‌ آور هزینه‌ های برق و گاز باعث شده تا ادامه فعالیت هزاران فروشگاه در این کشور غیرممکن شود.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)