سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها


  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

پس از معرفی سرفیس پرو ۹ اکنون بهترین زمان برای مقایسه این محصول با رقیب سرسخت آن یعنی آیپد پرو ۲۰۲۱ به نظر می‌رسد.

حال که امروز مایکروسافت در جریان رویداد خود از سرفیس پرو ۹ رونمایی کرد، زمان مناسبی به نظر می‌رسد تا این محصول را با اصلی‌ترین رقیبش یعنی آیپد پرو ۲۰۲۱ مقایسه کنیم. در این مقاله قصد داریم بخش‌های مخلتف این دو محصول از جمله طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار را مورد بررسی قرار دهیم.

قدرت پردازشی هم‌سطح مک‌بوک، تجربه‌ی بصری کم‌نظیر و امکان برقراری اتصال 5G جذاب‌ترین ویژگی‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ هستند. تمام نسل‌های آیپد پرو همواره سخت‌افزار قدرتمندی درون خود جای داده‌اند؛ سخت‌افزاری که هیچ‌گاه آن‌طور که باید از سوی نرم‌افزار به چالش گرفته نمی‌شد؛ اما مدل‌‌‌های ۲۰۲۱ آیپد پرو این اختلاف را به اوج رسانده‌اند. از سوی دیگر سرفیس پرو ۹ تازه‌نفس را داریم که با قابلیت‌های جذاب آمده است تا رقبایش را کنار بزند.

البته باید گفت رقیب اصلی سرفیس پرو ۹ نسل بعدی آیپد پرو است که طی ماه‌های آتی معرفی خواهد شد.

پیش از شروع مقایسه باید به نکته‌ی مهمی اشاره کنیم. می‌توان آیپد پرو را به همراه صفحه‌کلید مخصوص آن مانند لپ‌تاپ استفاده کرد، اما محصول مذکور در دسته‌ی تبلت‌ها به فروش می‌رسد. ولی این امر بدان معنا نیست که نمی‌توان از آیپد پرو مانند لپ‌تاپ تاشو استفاده کرد و تراشه M1 موجود در آن عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد. بااین‌حال، سرفیس پرو 9 در دسته‌ی لپ‌تاپ قرار دارد. این مسئله به دلیل رابط ویندوز ۱۱ است.

حال سراغ مقایسه سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو ۲۰۱۲ در بخش‌های مختلف می‌رویم. تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

طراحی

سرفیس پرو ۹ با پوشش آلومینیومی درجه یک در مجموعه جدیدی از رنگ‌های زیبا عرضه می‌شود. در طرفی می‌توان پایه‌ی داخلی این محصول را مشاهده کرد و در سوی دیگر صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی PixelSense وجود دارد. در این محصول رنگ‌ها کل نمای بیرونی اضافه شده‌اند. البته گزینه‌های رنگی تنها در نسخه‌های اینتل سرفیس پرو ۹ ارائه می‌شوند. از آن‌ها می‌توان به آبی یاقوت کبود و سبز جنگلی اشاره کرد که می‌توانند چشم هر فردی را به سوی خود بچرخانند.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

مایکروسافت با همکاری با خانه طراحی Liberty London صفحه‌کلید لیمیتد ادیشن جذابی برای سرفیس پرو خلق کرده است. روی این کیبورد با لیزر طراحی گل آبی (براساس تصویرزمینه ویندوز ۱۱) به تصویر کشیده شده تا زیبایی آن را چند برابر کند.

اپل سال ۲۰۱۸ طراحی آیپد پرو را تغییر داد و نسل سوم تبلت حرفه‌ای خود را با ظاهری مسحورکننده روانه‌ی بازار کرد. بازطراحی آیپد پرو به مهندسان اپل اجازه داد تا از ابعاد فیزیکی هر دو مدل آیپد پرو بکاهند و حتی بر قطر نمایشگر مدل کوچک‌تر ۰٫۵ اینچ بیافزایند. اپل در زبان طراحی نسل چهارم تبلت محبوبش، صرف‌نظر از جایگزینی دوربین تکی با ماژولی سه‌گانه، هیچ تغییر ظاهری دیگری به‌وجود نیاورد، نسل پنجم آیپد پرو نیز همان بدنه‌ی نسل گذشته را دارد؛ البته اکنون به‌دلیل اضافه‌شدن فناوری Mini-LED، آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱ حدود ۴۱ گرم سنگین‌تر و ۰٫۵ میلی‌متر قطورتر است.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

آیپد پرو ۲۰۲۱ مانند دو نسل قبلی از بدنه‌‌ی آلومینیومی یکپارچه با لبه‌های تخت و گونایی بهره می‌برد؛ گذشته از جذابیت بصری زبان طراحی جدید آیپد پرو، نباید از آسیب‌پذیری احتمالی دستگاه براثر ضخامت ۶٫۴ میلی‌متری‌اش چشم‌پوشی کرد.

اسپیکرهای چهارکاناله‌ی آیپد پرو همانند گذشته، به‌صورت دوبه‌دو در لبه‌ی بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند. متأسفانه نوع چینش اسپیکرها به‌گونه‌ای است که حین استفاده از تبلت در حالت افقی، روی دو اسپیکر با دست پوشیده می‌شود.

نمایشگر

به‌گفته‌ی مایکروسافت، نمایشگر لبه‌تالبه سرفیس پرو ۹ دارای سطوح باورنکردنی کیفیت، عملکرد و تطبیق‌پذیری است که تجربه‌ای بی‌نظیر به کاربر ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال، ما تا قبل از بررسی‌هایمان نمی‌توانیم در این زمینه قاطعانه صحبت کنیم. بااین‌حال، سرفیس پرو در هر نسل به نمایشگر قابل قبول و با کیفتی مجهز شده است و انتظارها را در نهمین نسل آن نیز بالا می‌برد. مایکروسافت از نمایشگر ۱۳ اینچی PixelSense Flow در هر دو مدل اینتل و SQ3 با توانایی پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند.

البته نکته قابل توجه در سرفیس پرو ۹ این است که فقط مدل اینتل آن از Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند، اما هر دو (اینتل و آرم) دارای نسبت تصویر ۳:۲ هستند و نسبت کنتراست ۱۲۰۰:۱ دارند.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

در شرایطی‌که مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۱ درست‌مانند نسل گذشته از پنل ۱۶۶۸ × ۲۳۸۸ پیکسلی با نام تجاری Liquid Retina بهره می‌برد، مدل ۱۲٫۹ اینچی و ۲۰۴۸ × ۲۷۳۲ پیکسلی با پنل Liquid Retina XDR-اش یکی از کلیدی‌ترین تفاوت‌های نسل جدید را با مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ رقم می‌زند. هر دو نمایشگر از پنل‌های IPS LCD استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت آن‌ها به فناوری به‌کاررفته برای تولید نور پس‌زمینه‌ی پنل‌هایشان بازمی‌گردد.

اپل با نمایشگر Liquid Retina XDR، روشنایی تمام‌صفحه‌ی ۱۰۰۰ نیتی، روشنایی بیشینه‌ی ۱۶۰۰ نیتی در محتوای HDR و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را به کاربران ارائه می‌دهد. صفحه‌نمایش ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو ۸۵٫۴ درصد از بخش جلویی تبلت را دراختیار دارد و با توجه به نسبت ۴:۳ خود مساحت زیادی را ارائه می‌کند. رزولوشن ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل با تراکم ۲۶۴ پیکسل‌براینچ در کاربری‌های تبلت کافی به نظر می‌رسد و آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی تصاویر بسیار شارپی را به‌نمایش می‌گذارد.

باید به این نکته اشاره کرد که اپل قابلیت ProMotion برای به‌روزرسانی تصویر با نرخ ۱۲۰ هرتزی حسی را با هر دو مدل ۱۲٫۹ و ۱۱ اینچی آیپد پرو 2021 ارائه می‌دهد. درواقع، تبلت‌های گران‌قیمت اپل به‌صورت خودکار و بدون دخالت کاربر، فرکانس به‌روزرسانی تصویر را بین ۲۴، ۴۸ و ۱۲۰ هرتز تغییر می‌دهند.

سخت‌افزار و باتری

پس از گذشت ۱۰ سال از کانسپت سرفیس ۲ در ۱، اکنون می‌توان بین پردازنده SQ3 Arm-powered و پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل هر کدام که دوست دارید را انتخاب کنید. مدل سرفیس پرو 9 وای‌فای اکنون با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل عرضه می‌شود که نسبت به نسل قبلی ارتقای بزرگی محسوب می‌شود؛ البته باید توجه داشت که این پردازنده‌ها از سری U اینتل هستند و بیشتر در زمینه‌ی بهینگی عملکرد تا توان پردازشی تمرکز دارند.

نسخه‌ی پایه‌ی هر دو مدل سرفیس پرو ۹ دارای ۸ گیگابایت رم است و می‌تواند تا ۳۲ گیگابایت در مدل دارای تراشه‌ی اینتل و ۱۶ گیگابایت در مدل SQ3 افزایش یابد. هر دو با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در مدل پایه کار خود را آغاز می‌کنند اما اینتل می‌تواند تا یک ترابایت و SQ3 تا ۵۱۲ گیگابایت پیکربندی شود.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

یکی دیگر از موارد اضافه شده در سرفیس پرو 9 توانایی پشتیبانی از اتصال سلولی 5G است. انتخاب بین پردازنده‌ها احتمالاً امسال سخت باشد، زیرا سرفیس پرو ۹ با SQ3 تنها مدلی است که از 5G داخلی پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت اتصال 5G را در سری دارای تراشه‌ی اینتل ارائه نخواهد کرد، بنابراین اگر می‌خواهید به این گزینه دسترسی داشته باشید، باید مدل اول را انتخاب کنید.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان تا حداکثر ۱۵٫۵ ساعت نسخه‌ی وای‌فای سرفیس پرو ۹ را بدون نیاز به شارژ دوباره مورد استفاده قرار داد. این زمان برای 5G به ۱۹ ساعت می‌رسد.

پس از مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر، مک مینی و آی‌‎مک حال نوبت به آیپد پرو رسیده است تا از تراشه‌ی محبوب و توانمند M1‌ استفاده کند. تراشه‌ی M1 فاصله‌ی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار آیپد پرو را به‌اوج خود می‌رساند. در هر صورت تجربه‌ی سیستم‌عاملی همچون iPadOS با تراشه‌ای که به کامپیوتر رومیزی ۲۴ اینچی اپل نیز قدرت می‌بخشد، جالب توجه خواهد بود.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

تراشه‌ی M1 در کنار پردازنده‌ی مرکزی، گرافیک و پردازنده‌ی سیگنال تصویر، دو ماژول کنترلر تاندربولت و DRAM را نیز در بطن خود دارد؛ برهمین اساس آیپد پرو اکنون از پورت USB 4 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه بهره می‌برد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که مدل‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی آیپد پرو، ۸ گیگابایت رم و مدل‌های یک و ۲ ترابایتی آن، ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4X-4266 دارند.

با توجه به بنچمارک‌هایی که در گذشته از تراشه SQ3 منتشر شده بود، واضح است که مدل مبتنی بر آرم سرفیس پرو ۹ توان رقابت با آیپد پرو ۲۰۲۱ یا تراشه M1 را ندارد؛ درحالی‌که مدل اینتل می‌تواند این فاصله را در بخش پردازش کم رنگ‌تر کند.

توان مصرفی ۱۰ هزار Mini-LED به‌کاررفته در نمایشگر آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی، تراشه‌ی بسیار قدرتمند M1 و مودم 5G، نگرانی‌ها درباره‌ی شارژدهی نسل ۲۰۲۱ آیپد پرو را افزایش می‌دهد؛ اما اپل ظرفیت باتری مدل ۱۲٫۹ اینچی را از ۳۶٫۵۹ به ۴۰٫۸۸ وات‌ساعت افزایش داده است و می‌گوید کلیه‌ی مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ شامل نسخه‌های ۱۲٫۹ و ۱۱ اینچی، می‌توانند برای ۱۰ ساعت وب‌گردی با اتصال Wi-Fi یا استریم ویدئو کاربر را همراهی کنند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

جدیدترین Surface Pro 9 با ویندوز ۱۱ ارائه می‌شود، به این معنی که کاربرانش از مزایای رابط مدرن جدید و ویژگی‌هایی مانند Snap Layouts و Widgets بهره‌مند می‌شوند. همچنین دستگاه مذکور توانایی پشتیبانی از نرم‌افزارهای ویندوز مانند Word و PowerPoint را دارد. این ویژگی‌ها برای افرادی که در دفتر کار می‌کند یا هنوز در حال تحصیل هستند مطلوب است.

  سرفیس پرو 9 در مقابل آیپد پرو 2021؛ مقایسه مشخصات و تفاوت‌ها

از سوی دیگر، آیپد پرو سیستم‌عامل تبلت خود اپل را اجرا می‌کند و این مدل با iPadOS 15 عرضه می‌شود. سیستم‌عامل آیپد به‌طور خاص با در نظر گرفتن تبلت‌ها ساخته شده، به این معنی که احتمالاً کارهای مبتنی بر لمس با آیپد پرو نسبت به سرفیس پرو ۹ راحت‌تر خواهد بود؛ درحالی‌که سرفیس پرو ۹ با بهره‌گیری از نسخه کامل ویندوز ۱۱ می‌تواند فعالیت‌های دسکتاپ را به شیوه بهتری ارائه دهد.

در ادامه می‌توانید فهرست مشخصات هر دو دستگاه را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید:

به نظر شما همراهان زومیت کدام‌یک از این محصولات برای خرید ارزشمندتر هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش