خروج تقاضای سرمایه‌‌ای مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود‌


خروج تقاضای سرمایه‌‌ای مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود‌

یک کارشناس مسکن گفت: در شرایطی که تولید و عرضه واحدهای مسکونی متناسب با نیاز موجود در بازار نباشد و تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار خارج نشود، راهکار افزایش رقم تسهیلات خرید، منجر به صاحبخانه‌ شدن مردم نمی‌شود.

خروج تقاضای سرمایه‌‌ای مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود‌

به گزارش ایران اکونومیست، برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «‌وام خرید مسکن افزایش یابد» خواستار پیگیری این مسئله توسط ایران اکونومیست شده‌اند.

بر این مبنا مخاطب ثبت‌کننده سوژه مذکور با اشاره به جزئیات مطالبه خود گفت: همانطور که مستحضرید وام مسکن در تهران به میزان ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان ها به مراتب کمتر است بنابراین با این قیمت مسکن عملا نهایتا تا ۲۰ درصد قیمت ملک ۵۰ متری رو پوشش می‌دهد.

وی در بیان مطالبه خود افزود: باید هرچه سریع‌تر رقم وام مسکن افزایش پیدا کند و همچنین بازپرداخت آن نیز طولانی‌تر شود.

* افزایش وام خرید مسکن به افزایش قیمت این کالا منتهی می‌شود

در همین راستا، فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن، در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، ضمن بیان راهکارهای تسهیل شرایط صاحب‌خانه شدن مردم در شرایط کنونی، اظهار داشت: ‌رقم تسهیلات فعلی خرید واحد مسکونی به سبب قیمت نجومی حاکم بر فضای مسکن به خصوص در کلانشهرها منجر به صاحب‌خانه شدن مردم نخواهد شد. از طرفی افزایش رقم تسهیلات خرید نیز به سود بازار مسکن نیست و این راهکار سطحی‌ترین سیاست سامان دادن به این بازار است‌.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به دلایل ضرورت اجتناب از افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن، گفت: ‌هدف از افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن، ایجاد انگیزه برای متقاضیان این بخش به منظور ورود به بازار و در نهایت ایجاد رونق پایدار در این بخش است. از آنجا که تولید مسکن امری زمان‌بر محسوب می‌شود و امکان وارادت آن نیز وجود ندارد، در نتیجه امکان تنظیم بازار آن مانند سایر کالاها وجود نخواهد داشت. بنابراین هر‌گونه سیاست تحریک تقاضا در این بازار به علت نبود امکان پاسخگویی از طرف عرضه، منجر به تورم در این بخش خواهد شد‌.

ایلاتی ضمن اشاره به ملزومات اعطای تسهیلات خرید مسکن، افزود: ‌در شرایطی که تولید و عرضه واحدهای مسکونی متناسب با نیاز موجود در بازار نباشد و تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار خارج نشوند، راهکار افزایش رقم تسهیلات خرید، منجر به صاحبخانه‌ شدن مردم نمی‌شود‌.

این کارشناس اقتصاد مسکن در ارتباط با مدل مناسب برای موثرکردن تقاضاهای مصرفی غیر موثر و رعایت ملزومات اعطای تسهیلات خرید، عنوان کرد: تحریک تقاضا در بخش مسکن به سبب افزایش رقم تسهیلات باید به تحریک تولید و عرضه واحد مسکونی منتج شود. در این راستا، اعطای تسهیلات قابل انتقال از سازنده به خریدار، می‌تواند علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، شرایط را برای افزایش عرضه مهیا سازد‌.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی