زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس


زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس

ابتدا که به این محل آمدیم حتی برخی با اکراه جواب سلام ما را می‌دادند و اقبال چندانی نسبت به حضور ما نداشتند، اما ما دست از تلاش نکشیدیم. اکنون به لطف خدا هم بانوان ارتباط خوبی با من و هم جوانان محله با حاج آقا ارتباطی صمیمی دارند.

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: بی‌مهری‌ها و تحمل ناسزاها و نگاه‌های متفاوت عده کمی از مردم، حالا دیگر به بخشی از زندگی او تبدیل شده و نه تنها برایش آزاردهنده نیست، بلکه آن را وسیله‌ای برای افزایش اجر و قرب خود در مقابل خداوند تلقی می‌کند و می‌گوید: بزرگان ما هم زیاد ناسزا شنیدند، اما اگر انسان با خدا معامله کرده باشد، تحمل این مسائل کار دشواری نیست.

این بخشی از حرف‌های مریم احمدی مشکنانی متولد سال ۱۳۵۸ اهل کوهپایه اصفهان است. او همسر حجت‌الاسلام حسین هادی مشکنانی و دارای سه فرزند دختر است که دو مدرک تحصیلی لیسانس علوم قرآن و لیسانس حافظان کل دارد و اکنون نیز می‌خواهد در حوزه علمیه تحصیل کند. این بانوی شریکة‌الامام از سال ۱۳۹۰ و همزمان با شروع زندگی تبلیغی‌شان، به عنوان مربی قرآنی فعالیت خود را آغاز کرده و کلاس‌های حفظ، تجوید، صوت، لحن، مفاهیم و کلاس‌های معنوی مختلفی را برای نوجوانان برگزار کرده است و اکنون حدود سه سال است که در زواره اردستان مستقر و در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) خیابان شهید مدرس این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

تربیت ۹ حافظ کل با برگزاری کلاس‌های قرآن

او در کلاس‌های معنوی خود، مشکلات دختران نوجوان را بررسی و شنونده صحبت‌های آنان می‌شود که از این کلاس او استقبال خوبی می‌شود؛ ضمن اینکه این جلسات تأثیر معنوی خوبی بر روحیه نوجوانان نیز داشته و بسیاری از آنان در همین کلاس‌ها متحول شده‌اند و یکسری از اعمال ناپسند خود را ترک کرده‌اند. او در این خصوص می‌گوید: «این کلاس‌ها را گاهی در مسجد و گاهی هم توافقی در منازل همسایه‌ها به‌ویژه سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند، برگزار می‌کنیم و به نوعی کلاس‌هایمان یک تیر و دو نشان است؛ هم برای آموزش به نوجوانان و هم برای رفع دلتنگی و تنهایی سالمندان.»

خانم احمدی توانسته در مدت ۶ سال، ۹ حافظ کل قرآن کریم تربیت کند. در کلاس‌های مختلف قرآنی او در زمینه تجوید، صوت و لحن و یا نوجوانان در هر دوره بیش از ۲۰ نفر شرکت کرده‌اند.

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
خانم احمدی با برگزاری کلاس قرآن توانسته ۹ حافظ کل تربیت کند

برگزاری کلاس قرآن برای خردسالان تا بانوان ۶۰ ساله

او با مؤسسه قرآنی محله نیز ارتباط و همکاری خوبی دارد و به تدریس چند رشته قرآنی می‌پردازد که عمده این کلاس‌ها رایگان هستند، اما برای اینکه به کلاس‌ها رسمیت ببخشد، برخی از کلاس‌ها را با دریافت هزینه‌ای بسیار ناچیز برگزار می‌کند و هزینه همان کلاس‌ها را هم صرف برگزاری اردو و تهیه هدیه برای بچه‌ها می‌کند. احمدی می‌گوید: اول کار، خودم برای یادگیری به کلاس‌های قرآنی مختلف می‌رفتم و همزمان کلاس‌هایی را برای اهالی محله برگزار می‌کردم. هر چیزی در این کلاس‌ها می‌آموختم به آن‌ها منتقل می‌کردم و خدا را شکر استقبال خوبی از این کلاس‌ها شد و این‌کار را ادامه دادم و همچنان نیز کلاس‌های قرآنی برپا می‌کنم.»

او اکنون برای رده‌های سنی مختلفی از پیش دبستانی گرفته تا بانوان ۶۰ ساله کلاس برگزار می‌کند.

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
در کلاس‌های قرآنی از کودک تا بانوی ۶۰ ساله حضور دارند

برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی برای کودکان

خانم احمدی از اهمیت تفریح در نشاط کودکان نیز غافل نبوده و اردوهای تفریحی، زیارتی و فرهنگی را برای آنان برگزار کرده است. او با کمک خیرین و با دریافت مبلغ ناچیزی از بچه‌ها به تازگی اردوی کرمان را برای آنان برگزار کرد و اردوهای درون شهری را نیز در فواصل زمانی مختلف برگزار می‌کند.

با کمک خیران،‌ حساب دفتری نیازمندان در مغازه‌های محل را تسویه می‌کنیم

یکی از کارهای ارزشمند این همسر امام محله، تسویه حساب دفتری نیازمندان در مغازه‌های محل بوده و افزون بر این با کمک خیرین، تسهیلاتی را نیز برای نیازمندان فراهم کرده است. او می‌گوید: «با کمک خیرین توانستیم، هزینه سفر دو نفر به عتبات عالیات را فراهم کنیم و آرزوی آنان برای مشرف شدن به این سفر معنوی را برآورده کنیم. در فضای مجازی، یک گروهی را راه اندازی کرده‌ایم و صدقات و خیرات افراد را در آنجا جمع آوری می‌کنیم و آن‌ها را صرف نیازمندان می‌کنیم.»

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
با تشکیل گروه سرود مسجد، توانستند تعداد زیادی از نوجوانان را جذب کنند

در عید غدیر، وام یک ساله به نیازمندان می‌دهیم

یکی از طرح‌هایی که او راه‌اندازی کرده است، تکریم عید غدیر است که در این روز، وام یک ساله به نیازمندان اعطا می‌کند و هر سال هم مبلغی را به جمع کل مبالغ سال گذشته اضافه می‌کند تا تعداد بیشتری از نیازمندان این وام را دریافت کنند. احمدی در این باره توضیح می‌دهد: «وام غدیر طرح و ایده خودم بود و مبلغ اولیه آن را نیز خودم تأمین کردم و اکنون با مشارکت مردم، مبلغ آن دو برابر شده است.»

خانه به خانه برای تشویق به فرزندآوری رفتم

دغدغه اصلی این خانم در روستا، عمل به فرمان رهبری مبنی بر فرزندآوری است و به تشویق افراد برای توجه به این مسئله پراهمیت می‌پردازد و اکنون خودش نیز در انتظار به دنیا آمدن فرزند چهارمش است. او می‌گوید: «خانه به خانه رفتم و این فرمان رهبری را به کسانی که موقعیت فرزندآوری داشتند، منتقل کردم؛ اگرچه اینکار در دراز مدت اثر و نتیجه خود را خواهد گذاشت، اما من از تلاشم دست نمی‌کشم و برای وصول نتیجه‌های لازم صبوری می‌کنم و به آینده اینکار امیدوار هستم.»

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
آن‌ها در زمینه سیاسی نیز به اعضای محله، بصیرت افزایی می‌کنند

ادای تکلیف در زمان انتخابات

او در انتخابات نیز خود را مکلف به تلاش برای حضور حداکثری مردم کرد. سخنرانی مداوم و تشویق افراد از جمله کارهایی بود که در این مدت به آن پرداخت و نتایج تلاش‌های خود را نیز به چشم مشاهده کرد. احمدی در این خصوص توضیح می‌دهد: «بسیاری از افراد دور و برم، تصمیمی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، اما تلاش‌های من به لطف خدا اثربخش بود و بسیاری از همین افرادی که تصمیمی بر شرکت در این رویداد را نداشتند، متقاعد کردم تا در انتخابات شرکت کنند. مسجد ما در انتخابات اخیر در سطح شهرستان جزو مساجدی بود که رأی خیلی بالایی داشت.»

تلاش برای جذب بچه‌ها به مسجد

خانم احمدی می‌گوید: «ابتدای حضور ما در این منطقه، کشور در شرایط کرونایی به سر می‌برد و استقبال چندانی از اماکن عمومی نمی‌شد؛ اما با این وجود مسجد را تعطیل نکردیم و برای حفظ سلامتی بچه‌ها، سعی کردیم آن‌ها را به مسجد نیاوریم. اکنون که بحمدالله بیماری کرونا در کشور کاهش یافته، برای تشویق بچه‌ها به حضور در مسجد، دفترچه نماز آماده کردیم که این دفترچه‌ها با هربار حضور بچه‌ها در مسجد مُهر می‌خورد و در نهایت به فعالان جوایزی اهدا می‌شود. اینکار و کارهای دیگر از جمله تشکیل گروه سرود و ... موجب جذب بچه‌ها به مسجد شد و خدا را شکر اکنون استقبال خوبی از برنامه‌های مسجد می‌شود.» او همچنین در سه شنبه‌های هر هفته برای بچه‌ها جلسات مهدویت برگزار می‌کند تا برای آنان تبیین کند که با انجام چه کارهایی می‌توانند کمک کنند که ظهور امام زمان(عج) نزدیک‌تر شود.

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
نوجوانان و جوانان محله ارتباط خوبی با امام محله خود برقرار کردند

نگاه متفاوت برخی از مردم به زندگی طلبگی

خانم احمدی با وجود اینکه همچون دیگر همسران روحانیون با نگاه‌های متفاوت برخی از مردم نسبت به زندگی طلبگی و بعضاً کم لطفی‌های آنان مواجه شده است، اما گلایه چندانی از این اتفاق ندارد و در این رابطه توضیح می‌دهد: «خیلی وقت‌ها شده افرادی از شرایط کشور و یا از جایی، دل پُری داشتند و در حضور من به حاج آقا ناسزا گفتند؛ اما من از وقتی با طلبه ازدواج کردم و حتی همسرم از وقتی تصمیم گرفتند، طلبه شوند، کاملاً به این مسئله علم داشتیم. اکنون که شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست، شاید این بدبینی نسبت به ما بیشتر هم شده باشد اما من معتقدم اگر واقعاً این نوع برخورد، باعث سبک شدن افراد می‌شود، اجازه دهیم اینکار را انجام دهند و در مقابل این رفتارشان جبهه نگیریم. به قول یکی از علما شاید خدا ما را وسیله به آرامش رسیدن برخی از افراد قرار داده است و از نظر من همین رفتار خودش به نوعی امر به معروف است؛ ضمن اینکه هرچه بگویند و ما صبوری کنیم، من احساس می‌کنم، اجرمان در پیشگاه خداوند بالاتر می‌رود.»

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
در بُعد تربیتی نیز با برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی ارتباط خود را با نوجوانان و جوانان حفظ کردند

مردم، اوایل جواب سلاممان را نمی‌دادند

او در ادامه می‌گوید: «ابتدا که به این محل آمدیم حتی برخی با اکراه جواب سلام ما را می‌دادند و اقبال چندانی نسبت به حضور ما نداشتند، اما من دست از تلاش نکشیدم، در هر مناسبتی از ازدواج گرفته تا بچه‌دار شدن اهالی محل، سعی کردم برای آنان هدیه‌ای تهیه کنم و بفرستم یا خودم به ملاقاتشان بروم و برای‌شان هدیه ببرم. در اعیاد غذا می‌پختم و میان همسایه‌ها توزیع می‌کردم، حاج آقا با جوانان محله شوخی می‌کردند و با آن‌ها سلام و علیک گرم داشتند که مجموع اینکارها باعث شد، کم‌کم با ما ارتباط بگیرند و اکنون به لطف خدا هم بانوان ارتباط خوبی با من و هم جوانان محله با حاج آقا ارتباطی صمیمی دارند.»

راه اندازی کتابخانه در مسجد محله

این زوج به حدی انگیزه برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی دارند که برخی از امور را خودشان به تنهایی و بدون هیچ چشم‌داشتی پیگیری می‌کنند و انجام ‌می‌دهند. مدتی قبل انباری مسجد را مرتب کردند و آن را به کتابخانه و محلی برای برگزاری کلاس‌های مسجد تبدیل کردند، احمدی می‌گوید: «کتابخانه‌ای داشتیم که تبدیل به انباری شده بود، من و حاج آقا یک ماه تمام وقت گذاشتیم و آنجا را مرتب کردیم و تمام اقلام بازیافتی و آشغال‌ها را بیرون ریختیم. کتاب‌ها را مرتب کردیم تا اینکه کتابخانه مسجد جان دوباره گرفت و برای بچه‌ها قابل استفاده شد.»

زوج طلبه‌ای که مردم جواب سلامشان را هم نمی‌دادند، اما کارهای بزرگی در محله کردند+عکس
برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف از سوی این امام محله و همسرش

امیدوارم بتوانم نقش کوچکی در زمینه سازی ظهور داشته باشم

خانم احمدی همواره سعی کرده اهالی محل را متقاعد کند که در انجام کارهای خیر، کارهای مهمتر را در اولویت قرار دهند. او می‌گوید: «اهالی اینجا برای اموات‌شان خیرات زیادی می‌دهند، من سعی کردم مجابشان کنم که بخشی از این مبلغ را برای انجام کارهای قرآنی اختصاص دهند. اینکار هم بدون شک خیراتی برای اموات آن‌ها محسوب می‌شود و اکنون بسیاری از اهالی مبالغی را به ما تحویل می‌دهند و ما صرف کارهای قرآنی می‌کنیم. آماده سازی جامعه برای ظهور حضرت حجت(عج) مهمترین هدف خود از انجام اینکارها می‌دانم. هر قدمی که برمی‌دارم برای این است که سربازانی برای ظهور امام زمان(عج) متولد و تربیت شوند و امیدوارم بتوانم نقش کوچکی در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) داشته باشم.»

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403