روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان


روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

اصفهان – نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس روایتی از رشادت‌های سردار شهید محمد حجازی در دوران قبل، حین و بعد از انقلاب را روایت می‌کندکه ازآن جمله خلع سلاح۱۱جیپ مسلح خوانین سمیرم است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ماندگار بودن ویژگی انسان‌هایی بزرگ است که دل دریایی دارند، آنهایی که از خود می‌گذرند تا کسی نتواند از حتی از نزدیکی خاک و ناموسشان عبور کند، مردانی که در صحنه‌های مختلف زندگی‌شان پازل شهادت را تکمیل کردند و همچون شمع دور پروانه خاک وطن چرخیدند و در نهایت آزادانه پر کشیدند.

سردار شهید حاج سید محمد حجازی از نامداران میدان جبهه‌های حق علیه باطن در کشور و در همه عرصه‌های مقاومت در جهان اسلام بود. مردی که نمونه‌اش را کمتر داشته و داریم.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس که از کودکی با سردار محمد حجازی و خانواده‌اش آشنا بوده در ارتباط با آشنایی‌اش با ایشان می‌گوید: آشنایی من با سردار شهید سید محمد حجازی به ارتباط من با خانواده ایشان و به ویژه پدرشان مرحوم حاج سید حسین حجازی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد، حاج حسین در جریانات مذهبی و امور خیریه در اصفهان بسیار فعال بود به ویژه بیمارستان خیریه عسگریه که حاج حسین در آن خدمات زیادی را از ابتدا ارائه کرد.

او اضافه می‌کند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط ما با حاج آقا حسین بیشتر شد، حاج سید حسین از آدم‌های استخوان دار اصفهان و شخصیت‌های خیر و پیشکسوت بودند، جلسات مشترک زیادی را داشتیم از جمله روضه‌های خانگی در منزل حاج حسین که مشهور است و در برخی موارد به عنوان سخنران و در برخی موارد به عنوان مدعو حضور می‌یافتم و در همین رفت و آمدها بود که با حاج سید احمد، سید محمد و سید مجید پسران حاج سید حسین ارتباط گرفتم و در ادامه بیشترین ارتباط را با این سه برادر داشتم.

روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

خلع سلاح ۱۹ جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس که خاطرات زیادی را با حاج احمد برادر بزرگ‌تر سردار حجازی داشته و صبوری، بصیرت، دشمن شناسی و شجاعت را ویژگی بارز این شهید بزرگوار می‌داند با اشاره به یکی از این خاطرات ادامه می‌دهد: در یکی از شب‌ها در سال ۵۹ ساعت حدود ۱۲ شب بود، حاج احمد آقا به من زنگ زد، آن شب کنترل شهر اصفهان با ایشان بود، آن زمان پاسبخش‌هایی داشتیم که اینها بر اساس برنامه‌ریزی کنترل مراکز حساس شهر را در دست داشتند چون احتمال هر گونه خطر را می‌دادیم، ایشان به من زنگ زد که حدود ۱۹ جیپ و در هر جیپ پنج نفر مسلح، همه قطار فشنگ بسته وارد اصفهان شدند و من تمام آنها را گرفتم، با آنها چکار کنم؟، پرسیدم این افراد چه کسانی هستند، گفت ناصر خان و خسروخان قشقایی که از سمیرم آمدند و قصد دارند به باغی در کرد آباد بروند، آنها در کرد آباد باغ بسیار بزرگی داشتند که در قبل از انقلاب پاتوق عناصر ساواکی و آدم‌های هرزه شاه بود؛ گفتم چکار کردی، گفت همه را خلع سلاح کردم، تشویقش کردم، در همین زمان مهندس بازرگان به من زنگ زد، ساعت حدود ۱۲ شب بود و گفت برای چه جلوی ناصر خان و خسرو خان قشقایی را گرفتید، گفتم موضوع چیست، گفت آزاد کنید بروند، البته چندی قبل از این اتفاق جلسه‌ای را با وی داشتم و تقریباً با اخلاق مهندس بازرگان آشنا بودم، ناچار شدم با ایشان تند شوم به مهندس بازرگان گفتم رئیس حکومت اصفهان من هستم و من به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم نیروهای مسلح با این همه سلاح و مهمات و به صورت آشکار وارد اصفهان شوند، دستور شما بجا اما امنیت استان و شهر برای من بالاتر از این حرف‌ها است و من اجازه نمی‌دهم، باز مهندس بازرگان گفت دستور می‌دهم و من گوشی را زمین گذاشتم؛ به حاج احمد گفتم همه خودروها و سرنشینان را خلع سلاح کن و اجازه بده بروند. همه را خلع سلاح کرد رفتند البته ما برای همه خودروها نیروهای اسکورت گذاشتیم که حادثه احتمالی رخ ندهد، ناصر خان و خسروخان شب تا صبح را در باغ کردآباد مشغول عیش و نوش بودند و فردای روز بعد ساعت ۱۰ صبح به سمت سمیرم قصد حرکت داشتند، که در خروج از شهر همه سلاح‌ها را به آنها برگرداندند و به شهر خود رفتند. در این بین باید یادآور شوم که شجاعت حاج احمد آقا در مقابل ۱۹ جیپ مسلح برای من قابل تقدیر بود و این خاطره شیرین را به جای گذاشت، البته ناگفته نماند که برخی از این افراد عامل سازمان سیا بودند و پسر ناصر خان عضو سازمان سیای آمریکا بود.

روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

روند راه‌اندازی اولین پایگاه آموزشی سپاه کشور در اصفهان

او در ادامه به روند تشکیل سپاه اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در اوایل تشکیل سپاه اصفهان مرحوم سید محمد حجازی در سن نوجوانی بود، اما با لیاقت و هر روز شایستگی جدیدی از خود نشان می‌داد. در این حین پادگان ۱۵ خرداد را به کمک سردار شهید سپهبد صیاد شیرازی و سرهنگ شیرانی از ارتش و بنده نیز از سپاه پیگیری کردیم چرا که نیاز داشتیم فضایی داشته باشیم تا نیروهای مردمی را آموزش دهیم و پادگان ۱۵ خرداد بهترین فضا بود چرا که این پادگان تازه ساز بود و توسط ارتش ساخته شده بود و تا قبل از این کماندوهای شاه در این مرکز آموزش می‌دادند.

حجت الاسلام سالک با اشاره به همراهی خوب ارتش برای واگذاری پادگان ارتش به سپاه نیز ابراز می‌کند: ارتش بعد از پیروزی انقلاب برای این کار مقاومت نکرد به ویژه اینکه در رأس ارتش سردار صیاد شیرازی بود، جلسه‌ای را با ایشان، شهید بابایی، سرهنگ ریاحی، امیر هاشمی و سردار رحیم صفوی برگزار کردیم در آن زمان من مسئول کمیته سپاه و ارتش برای مبارزه با کردستان در غرب نیز بودم، در اصل باید توجه داشت که واگذاری پادگان ۱۵ خرداد از سوی ارتش به سپاه پیشنهاد خود شهید صیاد شیرازی بود چرا که اعتقاد داشت در آینده سپاه بیشتر به این فضا نیاز دارد.

او اضافه می‌کند: وقتی پادگان ۱۵ خرداد را به مالکیت سپاه درآوردیم، نیروهایی که مردمی به سمت ما می‌آمدند را به مدت یک هفته در این فضا در خصوص سلاح، مهمات و انواع حرکت‌های رزمی و فردی آموزش می‌دادیم که قابل توجه بود.

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس در خصوص حضور سردار شهید حجازی در پادگان ۱۵ خرداد می‌گوید: شهید خلیفه سلطانی مسئول آموزش پادگان ۱۵ خرداد بود و سردار شهید سید محمد حجازی نیز با ایشان همکاری می‌کرد، در آن زمان شورای فرماندهی سپاه اصفهان بعد از تهران بیشترین قدرت را داشت، جاهای دیگر به این قدرت نبود و دلیل آن نیز این بود که اکثر بچه‌هایی که در شورای فرماندهی سپاه اصفهان بودند شخصیت‌های متعددی برای مسئولیت‌های کشوری داشتند.

اولین ورود سردار حجازی در جبهه‌

او در خصوص ورود شهید سردار حجازی به میادین جنگی نیز می‌افزاید: من یادم است که درگیری‌هایی در کردستان به وجود آمد، شهید حاج حسین خرازی که ۸ اسفند سالگرد شهادت ایشان است ابتدا مسئول اسلحه خانه من در اصفهان بود، اولین حضورش در گنبد بود و حاج حسین خرازی بعد از اینکه از گنبد آمد اوضاع سنندج به هم ریخت، ایشان را به سنندج اعزام کردیم و گردان نیروهای واکنش سریع را تشکیل داد و بعد از پاکسازی منطقه سنندج فرماندهی منطقه را به عهده گرفت و در این حین مرحوم حاج سید محمد حجازی با مرحرم شهید حسن ارک دستانی طی گروهی به کردستان اعزام شدند، در این منطقه فعال شدند، ارتباطاتی ایجاد کردند و اقدامات خوبی را نیز انجام دادند. سید محمد حجازی برای خلع سلاح، پاکسازی و تشکیل نیروها به کردستان رفت، مدتی فعالیت‌های خوبی را داشتند، بچه‌های خوبی آنجا بودند که کمله‌ها برای سر آنها جایزه گذاشته بودند از جمله آقایان کاظم زاده و کامیاران. پس از آن و در ۳۱ شهریور سال ۱۳۶۰ که صدام در مناطق غرب و جنوب به کشور حمله کرد شهید خرازی همراه با دوستانش که سید محمد حجازی نیز یکی از آنها بود به دارخویین آمدند و لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را تشکیل دادند که البته قبل از این تیپ امام حسین (ع) به فرماندهی حاج مصطفی ردانی پور موجود بود.

روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

حجت الاسلام سالک در خصوص اولین حضور نیروهای سپاه در عملیات جنگی هشت سال دفاع مقدس نیز اظهار می‌کند: اولین عملیاتی که بچه‌ها وارد شدند عملیات فرماندهی کل قوا بود و بعدها کار پیشرفت تا بچه‌های ما در دو کوهه مستقر شدند، لشکر امام حسین (ع) در دارخویین مستقر شد و از آنجا به برنامه‌ها و عملیات‌های خود ادامه دادند. در این زمان مرحوم سید محمد حجازی معاون پرسنلی قرارگاه دو کوهه بود که همراه با مرحوم سردار باقری در این بخش حضور داشت، من برای بازدید و رصد فعالیت‌ها و تأمین نیاز نیروهای اصفهان به دوکوهه رفتم، مرحوم حجازی معاونت پرسنلی قرارگاه دو کوهه را بر عهده داشت، برنامه به این شکل بود که خلق الله برای جبهه می‌آمدند و توسط معاونت پرسنلی پایش و تقسیم بندی می‌شدند و به بخش‌های مختلف اعزام می‌شدند که این امر کار تخصصی و حساسی بود. علاوه بر این آقا سید محمد باید پاسخگوی قرارگاه در زمینه تأمین نیروی جبهه نیز می‌بود و باید نیروهایی که از سپاه و بسیج وارد می‌شدند را نیز ساماندهی می‌کرد و کار سنگینی را بر دوش داشت.

توجه ویژه شهید سردار حجازی به نماز اول وقت

او در ادامه با اشاره به بارزترین ویژگی آقا سید محمد حجازی در جبهه که در منطقه دوکوهه مشاهده کرده می‌گوید: مدتی که با ایشان در دوکوهه بودم شاهد بودم که چند خصوصیت ویژه داشت که یکی از آنها نماز اول وقت بود و هرگز ندیدم که نماز اول وقت آقا محمد ترک شود و حتی در برخی موارد زودتر از دیگران وارد مسجد می‌شد. یادم می‌آید روزی آقا محمد برای اینکه وضو بگیرد باید در صف سرویس بهداشتی می‌ایستاد و زمان به اذان ظهر نزدیک شده بود، کاسه‌ای آب از اتاق برداشت و همان بیرون وضو گرفت و به مسجد رفت و غصه می‌خورد که مبادا نماز اول وقت را از دست دهد و این تقید حاج آقا سید محمد به فرایض الگوی بسیار خوبی بود.

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس گشاده رویی و خنده رو بودن از دیگر ویژگی‌های جدا نشدنی آقا سید محمد می‌داند و می‌گوید: هر بار با ایشان حرف می‌زدیم لبخند می‌زد.

او ادامه می‌دهد: بر اساس فرمایش حضرت امام صادق (ع) اهالی بهشت دارای چهار علامت هستند که اولین آنها چهره خوش رو است که این صفت را آقا سید محمد از پدرش به ارث برده بود، بارها شاهد بودم که در جنگ و عملیات سنگین برخی اوقات اعصاب همه به هم ریخته بود اما در اوج این بحران‌ها آقا سید محمد می‌خندید و این نشان از این داشت که این مرد صبور، پخته و با برنامه‌ریزی بود و این در حالی بود که سردار حجازی هیچ دوره آموزشی را نیز در این زمینه سپری نکرده بود. صفت دوم مؤمن از نگاه حضرت امام صادق (ع) برای اهل بهشت زیان نرم بود که آقا سید محمد مصداق آن بود، قلب مهربان صفت دیگر مؤمنان در نگاه امام ششم شیعیان بود که سردار حجازی از آن بهره مند بود، کار سید محمد برای برخورد با کسانی که قصد رفتن به جبهه را داشتند بسیار سخت بود چرا که برخی واقعاً امکان اعزام را نداشتند و مهم بود که چطور این افراد را راضی کند و هیچ گاه شاهد نبودیم کسی ناراضی از نزد آقا سید محمد برگردد. دست دهنده داشتن از دیگر خصوصیات مؤمنان در نگاه امام صادق (ع) بود که این ویژگی نیز در وجود آیا سید محمد بسیار بارز بود، ایشان همه را راهنمایی می‌کرد و بسیار بخشنده بود.

کارنامه درخشان حاج سید محمد حجازی در سپاه مشهد

او با اشاره به مجروح شدن شهید حجازی در جنگ نیز ابراز می‌کند: بعدها متوجه شدم آقا سید محمد زمانی که در جبهه بود مجروح شیمیایی نیز شده، او بعد از جنگ به سپاه اصفهان آمد، مدتی در اینجا فعالیت داشت به مرور قابلیت‌های خود را نشان داد و در ادامه موفق شد فرماندهی سپاه مشهد را بر عهده بگیرد و در این سمت نیز خوش بدرخشد و در بازدید رهبر معظم انقلاب از سپاه مشهد و در جلسه‌ای که بودند فرماندهان را معرفی کردند که در این حین سردار حجازی نیز معرفی شدند و زمانی که حضرت آقا حساس شدند که سردار حجازی اهل کجا هستند، گفتند که من اصفهانی هستم و آقا فرمودند که من هر کجای ایران می‌روم بچه‌های اصفهان مسئولیت فرماندهی را دارند و در این جلسه سید محمد برنامه‌های خود را تشریح کرده و آقا او را تشویق کردند.

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس اضافه می‌کند: بعداز مدت‌ها آقا سید محمد مسئولیت فرماندهی بسیج کل کشور را عهده دار شد، که البته بنده اولین فرمانده بسیج کل کشور هستم که بسیج را از دست بنی صدر بیرون آوردم. آقا سید محمد در آنجا برنامه‌های زیادی را اعمال کرد، خلاقیت و برنامه‌ریزی درستی را داشت و همه برنامه‌ها و رفتارش ولایی و پیروی از امام و رهبری بود.

او در خصوص ورود سردار حجازی به سپاه قدس نیز می‌گوید: پس از پایان مأموریت سردار حجازی به عنوان فرماندهی بسیج کشور، او به لبنان اعزام شد و در آنجا با سید حسن نصرالله و بچه‌های حزب الله فعالیت می‌کرد و از آنجا سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، آقا سید محمد را به عنوان جانشین خود در نیروی قدس سپاه منصوب می‌کند و او مدتی نیز در ستاد کل بود و رفت تا جانشین فرماندهی ستاد کل را بر عهده بگیرد.

حجت الاسلام سالک کاشانی ادامه می‌دهد: آقا سید محمد در نیروی قدس کارهای ویژه‌ای را انجام داد و با برنامه بود و در یک جلسه‌ای با مرحوم سردار سید محمد حجازی و سردار قاآنی که در یکی از ساختمان‌های نیروی قدس سپاه داشتیم و حدود دو ساعت صحبت کردیم و بنده نیز از تجربیات ۲۰ ساله‌ای که در سپاه بودم و در ۳۰ کشور دنیا برای تشکیل هسته‌های مقاومت کار کردم، سخن گفتم.

او در ادامه در خصوص روند تشکیل مؤسسه نصف جهان و همکاری سردار سید محمد حجازی با این مؤسسه ابراز می‌کند: در ۲۵ آبان سال ۸۹ مردم اصفهان خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند، در آن جلسه آیت الله طباطبایی نژاد سخنرانی کرد، رهبر معظم انقلاب در این جلسه برای استان اصفهان چشم اندازی را مطرح کردند، بعد از این جلسه ما در استان اصفهان مؤسسه نصف جهان را تشکیل دادیم و کم کم این مؤسسه گسترش پیدا کرد، افرادی که در این مؤسسه مسئولیت و فعالیت داشتند از جمله سردار فولادگر بود که در مکه به شهادت رسید، مرحوم حاج احمد فضایلی نیز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و از مخ‌های کشور در برنامه‌ریزی فرهنگی بود، مرحوم آقا سید محمد حجازی نیز در این مؤسسه اقدامات خوبی را برای ارتقای استان اصفهان انجام داد.

تسهیل‌ گری سردار حجازی برای بهره برداری از آزادراه شرق اصفهان

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس اضافه می‌کند: سردار امیری جانشین ستاد کل در قوه قضائیه، سردار رحیم صفوی، آقای احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، آقای بدیعی، مجتبی شهیدی، محمد اسلامی سردار اشتری و سردار مجید خراسانی از دیگر اعضای هشت کارگروه مؤسسه نصف جهان هستند که ۱۱ سال است که برای ارتقای استان اصفهان فعالیت دارند.

او با بیان اینکه در مؤسسه نصف جهان هشت کارگروه از جمله در حوزه آب و محیط زیست، صنعت، فعالیت‌های فرهنگی و … فعال سازی شده است، ادامه می‌دهد: زمانی که آقای حجازی در ستاد کل نیروهای مسلح بود خدمات بسیار ارزنده‌ای را برای اصفهان انجام داد که از آن جمله آزادسازی‌های مورد نیاز برای آزادراه شرق اصفهان بود که قرار بود بخشی از این پروژه از اراضی ارتش و سپاه عبور کند که هیچکدام اجازه نمی‌دادند اما سردار حجازی با پیگیری‌های لازم این امر را محقق ساخت و باقیات و صالحاتی را برای خود به جای گذاشت.

حجت الاسلام سالک تصریح می‌کند: در حوزه آب نیز آقای مجید خراسانی رئیس کمیته آب بود که ایشان نیز نقش قابل توجهی در پیگیری‌های این حوزه داشت و باید توجه داشت که سردار حجازی نقش قابل توجهی در ارتقای سطح استان اصفهان داشت. و از سوی دیگر در زمان تدوین سند چشم انداز پنج ساله و ۱۰ ساله مؤسسه نصف جهان سردار حجازی نکات قابل توجهی را داشتند.

او با اشاره به آخرین ملاقات با سردار شهید سید محمد حجازی نیز می‌گوید: حدود یک ماه و نیم قبل از ارتحال سردار، جلسه مؤسسه نصف جهان در دفتر سردار اشتری برگزاز شد، آن شب آقای حجازی حال و هوای خاصی داشت، نوع نگاهش، نوع خندیدنش، نوع بیان مطالب و خبرها و اطلاعاتی که به جلسه می‌داد حال و هوای پرواز داشت و آن شب به یادماندنی بود و هرگز از ذهنم بیرون نمی‌رود.

روایت خلع سلاح11جیپ مسلح خوانین سمیرم در اصفهان

سردار حجازی پای ثابت جلسات نهج البلاغه در تهران

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی سپاه قدس همچنین به حضور سردار حجازی در برنامه‌های فرهنگی ومذهبی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در تهران جلسه نهج البلاغه‌ای داریم تحت عنوان اصفهانی‌های مقیم تهران که یکی از کسانی که پا به رکاب این جلسات بود آقا سید محمد حجازی بود که با همه اعضای خانواده حضور می‌یافت، آقای خراسانی و دیگران و همه بچه‌های اصفهان می‌آمدند و سردار حجازی در این جلسات نیز گزارش‌های خوبی را به شهروندان اصفهانی ساکن تهران ارائه می‌داد.

او در ادامه با باور به اینکه سردار حجازی همواره غم و اندوه در وجود خود داشت، ابراز می‌کند: احساس می‌کنم که اگر این جمله را بگویم به خود بزرگ بینی تلفی می‌شود اما می‌گویم تا در تاریخ ثبت شود که همه بچه‌هایی که با من کار می‌کردند چه قبل از انقلاب، چه در جنگ تحمیلی و چه پس از جنگ همه با من درددل می‌کردند و من سعی می‌کردم که سنگ صبور آنها باشم و از این مقوله می‌توانم کتابی ۳۰۰ صفحه‌ای بنویسم، هر گاه بچه‌ها می‌بریدند و نیاز به تخلیه داشتند به سراغ من می‌آمدند که البته در برخی موارد به راه حل می‌رسیدیم، در این بین آقا سید محمد بسیار این کار را انجام می‌داد، و بخش قابل توجهی از اندوه سید محمد ناشی از آن بود که آیا خدا از دست من راضی است یا خیر؟ و این ویژگی آقا محمد را وادار می‌کرد که بهتر شود.

فروتنی ویژگی جدا نشدنی سردار حجازی

حجت الاسلام سالک ادامه می‌دهد: فروتنی ویژگی جدا نشدنی آقا محمد بود، چه زمانی که در ستاد کل نیروهای مسلح بود و چه زمانی که جانشین سپاه قدس و یا لبنان بود هیچ گاه غره نشد و همواره خود را سرباز ولایت می‌دانست. همت بلند سردار حجازی قابل توجه بود و همیشه قله‌ها را می‌دید، صبور بود و همواره شکرگذار و در دریای اندیشه و فکر شناگر بود و غواص دریای معارف دین بود. حاج محمد آقا در بین دوستان بسیار مهربان بود در برابر دشمن بسیار سخت گیر بود، حاج محمد آرام و نرم خو بود و عقلش بر نفسش غلبه کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان