برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟


برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

کالری ته دیگ چقدر است؟ هرچند ته دیگ به تنهایی یک غذا محسوب نمی‌شود، اما می‌توان گفت از خوشمزه‌ترین بخش‌های غذایی پلوهای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کالری ته دیگ سیب زمینی، کالری ته دیگ برنج و کالری ته دیگ نان می‌پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ این روزها با توجه به ذائقه و سلیقه افراد، برای درست کردن ته دیگ از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌شود. بعضی‌ها بخش زیرین برنج را برشته و طلایی می‌کنند و بعضی‌ از افراد هم ته دیگ نان یا سیب‌زمینی را ترجیح می‌دهند. در هر صورت برای بسیاری از ما ایرانی‌ها، ته دیگ خوشمزه‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش غذا است. به همین دلیل، در مقاله امروز به بررسی کالری ته دیگ و تاثیر آن روی سلامتی می‌پردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

جدول زیر کالری ١٠٠ گرم ته دیگ را نشان می‌دهد. نکته جالب اینجاست که کالری برنج تقریبا نصف کالری ته دیگ برنج است. کالری نان و کالری سیب زمینی نیز به مراتب از ته دیگ هایشان کمتر است.

برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

جدول کالری 100 گرم ته دیگ
نوع ته دیگ
کالری
کربوهیدرات (گرم)
چربی (گرم)
پروتئین (گرم)
ته دیگ برنج
٢٣۵
٢٧
١٣
٣
ته دیگ نان
٢۵٠
۵٠
٣
١
ته دیگ سیب‌زمینی
٢٤٤
٢٨
١٣
٣

ته دیگ چاق می‌کند یا لاغر؟

ته دیگ از یک غذای نشاسته‌ای مثل برنج، نان یا سیب‌زمینی و مقداری چربی تشکیل شده است. بدن برای حمایت از عملکرد مناسب سلول‌ها و تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود به چربی نیاز دارد. به علاوه، چربی‌ها به محافظت از اندام‌ها و گرم نگه داشتن بدن کمک می‌کنند، در تولید تعدادی از هورمون‌ها نقش دارند و جذب ویتامین‌های محلول چربی را در روده افزایش می‌دهند. به طور کلی، چهار نوع چربی در غذاها وجود دارد:

برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

چربی‌های ناسالم، یعنی چربی‌های اشباع و ترانس، در گوشت‌‌های فرآوری شده، روغن جامد، غذاهای سرخ شده و فست‌فودها به وفور یافت می‌شوند، در حالی که آجیل، ماهی، آووکادو و روغن‌های گیاهی مایع مثل روغن زیتون و روغن کانولا از بهترین منابع چربی‌های سالم یا چربی‌های غیراشباع به شمار می‌روند.

صرف نظر از نوع چربی در هر گرم آن ٩ کالری انرژی وجود دارد، در حالی که یک گرم کربوهیدرات‌ یا پروتئین‌ حاوی چهار کالری انرژی است. بنابراین، استفاده از روغن برای درست کردن ته دیگ کالری آن را به شدت افزایش می‌دهد. زیاده‌روی در مصرف غذاهای پرچرب به چاقی منجر می‌شود که این امر به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

از سوی دیگر، چربی‌ها می‌توانند اثرات متفاوتی روی سطح کلسترول داشته باشند. چربی‌های اشباع و ترانس باعث افزایش کلسترول بد (LDL) می‌شوند، اما الگوی غذایی سالم که حاوی چربی‌های غیراشباع است می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

متخصصان توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامتی و برخورداری از وزن مناسب ضمن کنترل کالری دریافتی خود چربی‌های اشباع و ترانس را با چربی‌های غیراشباع جایگزین کنید و مصرف غذاهای گیاهی شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل را افزایش دهید.

آیا ته دیگ نیم سوخته سرطان‌زا است؟

برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

آکریل آمید ترکیبی است که معمولا از آن برای تولید محصولات مختلف از جمله لوازم آرایشی، رنگ، کاغذ و منسوجات استفاده می‌شود، اما می‌تواند در رژیم غذایی هم وجود داشته باشد. وقتی غذاهای نشاسته‌ای در مجاورت حرارت بالا قرار می‌گیرند، به دلیل واکنش بین پروتئین و قند، مقداری آکریل آمید در آن‌ها تشکیل می‌شود. هر چقدر دما بالاتر یا مدت زمان پخت طولانی‌تر باشد، احتمال تجمع آکریل آمید بیشتر است. بنابراین، غذاهای نیم سوخته یا سوخته آکریل آمید بیشتری دارند.

مضرات غذاهای نیم سوخته

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف آکریل آمید در مقادیر زیاد می‌تواند رشد تومورهای سینه و غده تیروئید را افزایش دهد و به بروز سرطان آندومتر رحم و مزوتلیومای بیضه منجر شود. اما نتایج تحقیقات انجام شده روی انسان ضد و نقیض است.

طرز تهیه چند مدل ته دیگ خوشمزه | ته‌ دیگ برای ما ایرانی‌ ها خیلی لذیذه و کلی طرفدار داره. برای تهیه ی ته دیگ عالی باید نکاتی رو رعایت کنید که ما این…

محققان با بررسی ٣٢ مطالعه انسانی به این نتیجه رسیدند که آکریل آمید خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. با این حال، یک مطالعه روی ٤ هزار سالمند نشان داد که افزایش مصرف آکریل آمید احتمال مرگ ناشی از سرطان را افزایش می‌دهد. در بعضی از مطالعات هم مصرف این ماده با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست، تخمدان و رحم مرتبط بود.

در حال حاضر، تاثیر آکریل آمید روی سلامت انسان به طور دقیق مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، بهتر است مدت زمان پخت غذاهای نشاسته‌ای را کاهش دهید و از خوردن غذاهای نیم سوخته بپرهیزید.

برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

چگونه کالری ته دیگ را بسوزانیم؟

١٠٠ گرم ته دیگ تقریبا ٢۵٠ کالری انرژی دارد. برای سوزاندن کالری ته دیگ می‌توانید ورزش‌های زیر را انجام دهید:

برای هر 100 گرم کالری ته دیگ چقدر باید بدوییم تا بسوزه؟

پیاده‌روی با سرعت متوسط: ۶٢ دقیقه

شنای تفریحی: ٣۶ دقیقه

تنیس: ٢٨ دقیقه

دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط: ٢۵ دقیقه

دویدن با سرعت متوسط: ١٧ دقیقه

کلام پایانی : کالری ته دیگ بالا است و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به سرعت وزن‌تان را افزایش دهد. با این حال، برای داشتن وزن مناسب مجبور نیستی،در غذاهای مورد علاقه‌ خود را کنار بگذارید. اگر حد تعادل را رعایت کنید، می‌توانید همچنان از خوردن غذاهایی مثل ته دیگ لذت ببرید.

منبع: delgarm

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک