آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در میدان ‌امیرچقماق / نمایش آثار برتر در خارج از کشور + عکس


آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در میدان ‌امیرچقماق / نمایش آثار برتر در خارج از کشور + عکس

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از صبح امروز به میزبانی استان یزد با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت دقایقی قبل با حضور جمعی از هنرمندان کشوری و استانی در میدان تاریخی امیرچقماق و در جوار گلزار مطهر شهدای گمنام این میدان برگزار شد.

در این مراسم پوستر هجدهمین دوره این جشنواره با امضای مسئولان و هنرمندان و داوران حاضر در مراسم رونمایی شد و شرکت‌کنندگان به امضای این پوستر پرداختند.

در این جشنواره 13 گروه از هنرمندان تئاتر خیابانی کشور حضور دارند که سه تیم از استان یزد و 10 تیم از استان‌های مختلف کشور آثار خود را برای ارائه به این جشنواره آورده‌اند.

نخستین اثر اجرا شده در این جشنواره، تئاتر هنرمندان آبادان بود که بلافاصله پس از برگزاری آیین اختتامیه در میدان تاریخی امیرچقماق و با حضور مسئولان و هنرمندان و جمعی از شهروندان برگزار شد.

بخش خیابانی این جشنواره تا 29 مهرماه در یزد با اجرای گروه‌های مختلف انجام می‌شود و داوران به ارزیابی گروه‌ها برای انتخاب برترین تئاتر خیابانی می‌پردازند.

هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از 15 شهریور ماه در عراق و مسیر پیاده‌روی کربلا آغاز به کار کرد و در شش بخش آثار هنرمندان تئاتر کشور را به ارزیابی می‌گذارد که بخش تئاتر خیابانی آن به میزبانی یزد در حال انجام است.

هنر مقاومت در تمام کره زمین ریشه دارد

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد دقایقی قبل در آیین افتتاحیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که به میزبانی یزد در حال برگزاری است اظهار داشت: این جشنواره در طول سال‌های گذشته توانسته جریان بسیار خوبی را در حوزه تئاتر عرصه ملی و بین‌المللی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: هر جایی که جریان حق مقابل جریان باطل قد عمل کند تعبیر مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفاوتی ندارد که این هنر در ایران یا هر نقطه از کره زمین باشد، این عنوان را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که وقتی نامی از مقاومت به میان آید صرفا مباحثی از جمله دفاع مقدس مطرح است در حالی که هر اقدام در برابر باطل مقاومت است.

عابدی با بیان اینکه این عرصه صرفا مربوط به ایران نیست و در تمام جهان ریشه دارد خاطرنشان کرد: هنر مقاومت در تمام کره زمین ریشه دارد و در طول تاریخ شاهد آثار بسیار خوبی از مقاومت در برابر باطل بوده‌ایم.

وی گفت: در کشور ما هم با انواع و اقسام جنگ‌هایی که در برابر استکبار مشاهده کردیم مردم ایران به خوبی مقاومت در برابر استکبار جهانی که نماد جریان باطل است را نشان دادند و این هنر هنرمندان است که هنر را به خوبی نشان دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در طول این سال‌ها آثار بسیار خوب و ارزشمندی در حوزه‌های مختلف هنری مرتبط با جریان مقاومت داشتیم و از بهترین آثاری که در این عرصه شاهد بودیم، مربوط به هنرمندان تئاتر بوده است.

آثار جشنواره تئاتر مقاومت در خارج از کشور به نمایش در می‌آید

فخرموسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز با اشاره به اینکه در این جشنواره هنرمندان 10 استان حضور دارند تصریح کرد: هنرمندان بسیار خوبی در این عرصه حضور دارند و سطح کیفی هنرمندان بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره امسال این است که برای نخستین بار در عرصه بین‌المللی برگزار می‌شود و شروع این جشنواره 15 شهریور با پیاده‌روی اربعین در عراق شروع شد.

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت افزود: 120 هنرمند به کربلای معلی اعزام شدند که شامل 14 گروه نمایشی شامل 2 گروه از حله و نجف اشرف و 12 گروه از نقاط مختلف ایران بودند و هنرمندان در نقاط مختلف برای زائران تئاترهای خوبی اجرا کردند.

فخرموسوی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های هجدهمین دوره این جشنواره برگزاری بخش‌های مختلف آن در خارج از پایتخت است و یزد میزبان دومین بخش جشنواره است.

امیرحسین شفیعی دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران شد

وی گفت: با 9 استان صحبت و مذاکره انجام شد و یزد نخستین استانی بود که دعوت دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت را قبول کرد و به عنوان اولین استان این جشنواره در آن برگزار شد.

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: پس از یزد بخش‌های دیگر این جشنواره به ترتیب بخش رادیو تئاتر در شیراز، تئاتر صحنه‌ای در مشهد، تله تئاتر در شبکه‌های سیما، و استان‌های دیگر برگزار می‌شود.

فخرموسوی عنوان کرد: یکی از وجهه‌های بسیار خوب این جشنواره این است که کار در این جشنواره تولید می‌شود و با هماهنگی‌ صورت گرفته، آثار تولید شده در برخی کشورهای حوزه مقاومت هم اجرا و پخش می‌شود.

انتهای پیام/انتهای پیام/781/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!