40 روز از رفتن یوسفی‌نژاد می‌گذرد و از «عروسک» خبری نیست


40 روز از رفتن یوسفی‌نژاد می‌گذرد و از «عروسک» خبری نیست

ایسنا:چند روز دیگر مراسم چهلمین روز درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد برگزار می‌شود و پس از یک سال، فیلم در محاق مانده او هنوز مجوز نمایش نگرفته است. نزدیک به ۴۰ روز از مرگ غم‌انگیز اصغر یوسفی‌نژاد - فیلمساز تازه معروف شده سینما - پس از یک سکته...

40 روز از رفتن یوسفی‌نژاد می‌گذرد و از «عروسک» خبری نیست
ایسنا:چند روز دیگر مراسم چهلمین روز درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد برگزار می‌شود و پس از یک سال، فیلم در محاق مانده او هنوز مجوز نمایش نگرفته است.
نزدیک به ۴۰ روز از مرگ غم‌انگیز اصغر یوسفی‌نژاد - فیلمساز تازه معروف شده سینما - پس از یک سکته مغزی ناگهانی می‌گذرد. او در روزهایی که دومین فیلم بلند سینمایی‌اش «عروسک» به فهرست کوتاه یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی دنیا راه یافته و منتظر بود تا پروانه نمایش فیلمش صادر شود دچار عارضه مغزی شد و پس از چند روز در کما بودن، صبح ۲۲ شهریورماه از دنیا رفت.
یوسفی‌نژاد با فیلم «اِو» (خانه) در سینمای ایران شناخته شد در حالی که سال‌ها بود هم به عنوان نویسنده و منتقد در رسانه‌های سینمایی از جمله مجله فیلم قلم می‌زد و نقد می‌نوشت و هم فیلم‌های کوتاه و سریال‌های تلویزیونی ساخته بود.
اما «اِو» به عنوان نخستین فیلم بلند یوسفی‌نژاد که اولین بار در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر به نمایش درآمد تحسین خیلی از تماشاگران را برانگیخت و حتی «گاد فری چشایر» - عضو انجمن ملی منتقدان آمریکا - یادداشتی را درباره این فیلم نوشت و طرح داستان آن را پر تعلیق و میزانسن‌هایش را استادانه عنوان کرد. «اِو» درباره فرزندان خانواده‌ای بود که با مرگ پدر بر سر انجام وصیت او دچار اختلاف شدند. یکی از ویژگی‌های این فیلم که بازیگرانی چهره هم نداشت، زبان ترکی بود که در فیلم «عروسک» نیز مشخصه فیلم به حساب می‌آید؛ البته مشخصه‌ای که به نظر می‌رسد سبب برخی سوءتفاهم‌ها شد تا داستان فیلم با برداشتی دیگر مواجه و در عمل توقیف شد هرچند به طور رسمی توقیف آن اعلام نشد.
«عروسک» متقاضی شرکت در جشنواره چهلم فیلم فجر بود ولی هیات انتخاب آن را رد کرد در حالی که برخی اعضای هیات انتخاب از فیلم تعریف می‌کردند. بهروز افخمی یکی از آن‌ها بود که در چند گفت‌وگو فیلم را حیرت‌آور دانست و در مصاحبه‌ای با ایسنا تاکید کرد که نبود «عروسک» در جشنواره دل هیات انتخاب را سوزانده بود. هر چند او یک بار هم در جایی از ریز بودن زیرنویس و سریع رد شدن آن گله کرده بود.
با این حال صادر نشدن پروانه نمایش در یک سال گذشته که جلیل اکبری صحت (تهیه‌کننده) به همراه یوسفی‌نژاد بارها پیگیر آن بودند، نشان می‌دهد که مشکل فیلم زیرنویس نبوده است. همانطور که اکبری‌صحت سال قبل نیز خطاب به محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی - گفته بود: آقای خزاعی بنده به عنوان سینماگر این مملکت بابت پذیرفته نشدن فیلم «عروسک» در جشنواره اعتراضی ندارم ولی به عنوان یک شهروند این انتظار را از شخص شما دارم که پیگیری کنید چه شرایطی باعث شد وضعیتی این چنین برای فیلمی مثل «عروسک» به وجود آید. آیا اینکه گفته می‌شود این فیلم خوب است ولی در جشنواره نیست، با عدالت فرهنگی منافات ندارد؟
حال اکبری صحت در آستانه چهلمین روز درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد درباره آخرین وضعیت فیلم «عروسک» که شنیده می‌شود مشکلی برای صدور پروانه نمایش ندارد، به ایسنا گفت: پیگیری‌ها ادامه دارد و امیدوارم به زودی مجوز اکران فیلم صادر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق