نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست


نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احسان خاندوزی در نشست با فعالان صنعت پتروشیمی، گفت: نگاه ما به تعیین متغیرهایی که به صنایع و فعالیت‌های اقتصادی کسب‌وکار باز می‌گردد، نگاه درآمدی نیست؛ نگاه درآمدی، نگاه اشتباهی...

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احسان خاندوزی در نشست با فعالان صنعت پتروشیمی، گفت: نگاه ما به تعیین متغیرهایی که به صنایع و فعالیت‌های اقتصادی کسب‌وکار باز می‌گردد، نگاه درآمدی نیست؛ نگاه درآمدی، نگاه اشتباهی است، همان‌طور که در مساله خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها نیز نگاه اشتباهی وجود داشته است.

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه نگاه درآمدی، نگاه رایجی بوده که به عواقب بلندمدت توجه نمی‌کند و فقط با یک نگاه کوتاه‌مدت به دنبال کسب درآمد برای چند ماه است. این نوع نگاه، پیامدهای منفی مانند بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را ایجاد می‌کند و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنایع را در بلندمدت، تضعیف می‌کند.

او گفت: زمانی که درهای بیرونی به روی ما بسته است، باید سرمایه‌گذاری داخلی حمایت شود و سرمایه‌گذار به‌جای اینکه سرمایه خود را در جایی که مضر و مخل رشد اقتصادی است در طرح‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند.

خاندوزی گفت: به دلیل اینکه نگاه ما نگاه درآمدی نیست، باوجوداینکه پارسال وزارت نفت و سازمان برنامه، پیشنهادهای دیگری داشتند ما اصرار کردیم که برای نرخ خوراک پتروشیمی، سقف بگذاریم.

او با بیان اینکه نگاه درآمدی در لایحه بودجه، نگاه اشتباهی بوده است، اضافه کرد: امسال نیز همچنان از این موضوع، حمایت خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها، پیشانی کارنامه صنعتی جمهوری اسلامی ایران هستند، ادامه داد: اگر به چند دهه قبل بازگردیم و بخواهیم چند کار اقتصادی بزرگ در کشور را معرفی کنیم، قطعاً یکی از آنها توسعه شتابان صنعت پتروشیمی است. اتفاقاتی که در 20 و 30 سال گذشته در صنعت پتروشیمی رخ‌داده با تاریخ‌گذشته ما و وضعیت رقبا، قابل‌مقایسه نیست.

خاندوزی گفت: معتقدیم که سودآوری، حق فعال اقتصادی و بخش خصوصی است، درعین‌حال، التزام به قانون و پرداخت مالیات و سایر موارد نیز حق دولت است.

او گفت: براین‌اساس، باید کمک کنیم تا برای آذرماه که لایحه بودجه به دولت می‌رود از ابتدا درباره مسائل مطرح شده، توافقاتی در دولت و مجلس وجود داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: باید پیش از ارائه لایحه بودجه، برای مساله نرخ خوراک و سایر متغیرهای بودجه بین وزارتخانه‌های مرتبط در دولت و کمیسیون‌های مرتبط در مجلس مانند کمیسیون اقتصادی و انرژی، یک توافقی انجام شود.

خاندوزی با بیان اینکه شایعات به‌سرعت در بخش‌های مختلف مانند بازار سرمایه می‌چرخد و عوارض ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: براین‌اساس، اگر بتوانیم برای متغیرهای لایحه بودجه 1402، قبل از طرح در کمیسیون تلفیق توافق کنیم، کار امیدبخشی خواهد بود تا بدین شکل، متغیرهای اقتصادی برای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی قابل‌پیش‌بینی باشد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات مطرح شده توسط فعالان صنعت پتروشیمی، گفت: راهکار اصلی رفع این مشکلات این است که در زمان تصویب قانون بودجه، برای آنها چاره‌اندیشی شود تا نیاز به اصلاحیه یا استفساریه نباشد.

وزیر اقتصاد درباره مشکل بدهی تولیدکنندگان اوره به شرکت گاز و طلب آنها از جهاد کشاورزی، اظهار داشت: کمک می‌کنیم که بدهی و طلب آنها، تهاتر شود.

خاندوزی ادامه داد: درباره مشکلات مالیاتی که مطرح شد، رئیس سازمان امور مالیاتی نشستی را با فعالان صنعت پتروشیمی برگزار خواهد کرد تا مشکلات برطرف شود.

وی گفت: معاون اقتصادی وزارتخانه به‌عنوان نماینده وزارتخانه در بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون اقتصادی دولت، نیز پیشنهادها مکتوب درباره تعیین نرخ خوراک و متن پیشنهادی برای لایحه بودجه سال 1402 را اخذ و پیگیری می‌کند تا این‌گونه نباشد که پس از تصویب قانون بودجه به دنبال حل مساله باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات