فروش 2.5 میلیارد تومان اوراق مالی در بیست و دومین هفته عرضه


فروش 2.5 میلیارد تومان اوراق مالی در بیست و دومین هفته عرضه

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،از اطلاعیه خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه برای تامین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، در سال1401 نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله...

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،از اطلاعیه خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه برای تامین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، در سال1401 نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری بیست و دو هفته عرضه اوراق بدهی و چهار مرحله پذیره نویسی اوراق اقدام کرده است.

برپایه این گزارش، از این طریق تا 27 مهرماه در مجموع 88 میلیارد و 30 میلیون تومان شامل 53 میلیارد و 30 میلیون تومان به صورت عرضه نقدی و 35 هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی تامین مالی انجام شد.

در بیست و دومین هفته عرضه اوراق بدهی پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین با استفاده از ساز و کار تعهد پذیره نویسی در مجموع مبلغ 2 میلیارد و 489 میلیون تومان اوراق به صورت نقدی به شرح جدول فروخته شد.

فروش 2.5 میلیارد تومان اوراق مالی در بیست و دومین هفته عرضه

با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق، تاکنون در مجموع 53 میلیارد و 30 میلیون تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، نزدیک به 33 درصد از طریق بازار پول و 67 درصد از طریق بازار سرمایه تاأمین مالی شده است.

علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ 35 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز، منتشر شده که به‌مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل 88 میلیارد و 30 میلیون تومان است.

شایان ذکر است در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال 1401 به مبلغ 53 میلیارد و 30 میلیون تومان، مبلغ 102 میلیارد و 25 میلیون تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول بالا برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

ظرفیت‌های قانونی در سال 1401 برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ 118 هزار میلیارد تومان است که از ظرفیت مذکور مبلغ 95 هزار و 800 میلیون تومان اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022