بلینکن: رفتار عربستان به یک کشور همپیمان شباهت ندارد


بلینکن: رفتار عربستان به یک کشور همپیمان شباهت ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد مجدد از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت گفت: اینگونه رفتارهای عربستان با رویکرد یک کشور متحد مطابقت ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «آنتونی بلنیکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع گیری درباره تصمیم اخیر «اوپک پلاس» برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت بر خلاف نظر آمریکا و تنش‌های ایجاد شده پس از آن در روابط واشنگتن- ریاض گفت: تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت که به افزایش قیمت آن در بازار منجر شد، به افزایش درآمدهای پوتین کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا که با شبکه تلویزیونی ای بی سی مصاحبه می‌کرد، در ادامه افزود: زمان تصمیم گیری برای کاهش تولید نفت در بحبوبه تلاش ما برای احیای رشد اقتصادی، بسیار اشتباه بود. این اقدام عربستان و اوپک پلاس، بی نهایت تأسف بار و ناشی از ارزیابی بسیار اشتباه است.

بلینکن تصریح کرد: رفتار عربستان در چنین شرایطی با رویکردها و رفتارهای یک کشور متحد همخوانی ندارد؛ در عین حال ما با این کشور منافع متعددی داریم.

اظهارات بلینکن در حالی است که روزنامه واشنگتن پست اخیراً طی مقاله‌ای نوشت که با گذشت حدود دو هفته از تصمیم اوپک پلاس و عربستان سعودی مبنی بر کاهش تولید نفت، دموکرات‌های آمریکا فشار خود را بر عربستان سعودی افزایش دادند.

واشنگتن پست افزود: دموکرات‌ها معتقدند که تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم حساب شده برای تحقیر جو بایدن و تضعیف حزب وی در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو و همچنین برای تقویت پوتین در جنگ با اوکراین اتخاذ شده است‌.

اوپک پلاس حدود دو هفته گذشته کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را با وجود مخالفت آمریکا با چنین اقدامی، تصویب کرد.

این تصمیم در حالی تصویب شد که بازارهای سوخت با کمبود عرضه روبرو هستند و ذخایر اقتصادهای بزرگ در پایین‌ترین سطح از زمان آخرین کاهش تولید تصویب شده توسط اوپک قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!