نشست خبری رضا پهلوی مایه تمسخر شد/ «کودتازاده» ادای دموکراسی‌خواهی درمی‌آورد!


نشست خبری رضا پهلوی مایه تمسخر شد/ «کودتازاده» ادای دموکراسی‌خواهی درمی‌آورد!

رضا پهلوی روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره کودتای ۲۸ مرداد، ضمن سکوت درباره این واقعه، از دخالت خارجی در اتفاقات اخیر حمایت کرد.

به گزارش تسنیم، روز گذشته رضا پهلوی نشست خبری به‌بهانه اغتشاشات اخیر با حضور نمایندگان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برگزار کرد. این نشست طولانی تنها با حضور رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، صدای‌ آمریکا و اینترنشنال برگزار شد و برخی فرازهای آن مورد تمسخر در فضای مجازی واقع شد؛ از درخواست برای دادن اموال اختلاس‌گران فراری به کانادا به کارگران اعتصاب‌کرده (بدون مشخص کردن سازوکار‌ آن) تا درخواست آزادی همجنس‌بازی در ایران.

اما جایی از این نشست خبری تشریفاتی، پاشنه آشیل پهلوی‌ها خودنمایی کرد و آن زمانی بود که یک خبرنگار درباره حمایت خارجی‌ها از اعتراضات و نگرانی‌ها از دخالت خارجی در امور داخلی کشور می‌پرسید و به کودتای 28 مرداد و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی با حمایت آمریکا اشاره می‌کند. این سؤال که شاید بدون هماهنگی پرسیده شد، تاحدودی عصبانیت رضا پهلوی را در پی داشت اما او نه‌تنها به کودتای 28 مرداد اشاره‌ای نمی‌کند بلکه تلویحاً از حمایت خارجی نیز دفاع می‌کند.

رضا پهلوی با اشاره به شعار دوران اغتشاشات 88 که می‌گفتند "اوباما؛ یا با ما یا با اونا" و درخواست آشوبگران برای موضع‌گیری نمایندگان کنگره یا نمایندگان پارلمان اروپا، مسئله دخالت خارجی را یک "ذهنیت کهنه" دانست و گفت: اتفاقاً اعتراض مردم به دنیا این است که "چرا کاری نمی‌کنید؟!"، دخالت در حفظ حقوق بشر امری واجب است اگرچه لشگرکشی را نفی می‌کنیم.

سؤال درباره کودتای 28 مرداد در سالهای گذشته همواره با سکوت بازماندگان پهلوی روبه‌رو شده است، چه شخص رضا پهلوی و چه مادر وی فرح که در دوران حکومت شاه، ملکه بود نه‌تنها از‌ آن اتفاق عذرخواهی و یا انتقاد نکردند بلکه درصدد توجیه برآمدند. یک بار دیگر رضا پهلوی در یک نشست مطبوعاتی در مؤسسه هودسون آمریکا وقتی از او پرسیدند "آیا غیر از آمریکایی‌ها، شما یا خانواده‌تان هیچ‌گاه به‌خاطر کودتای 28 مرداد عذرخواهی می‌کنید؟" جواب داد؛ "من قضاوت در مورد این را که چه بود به تاریخ‌دانان می‌سپارم ولی معمولاً کودتا از پایین به بالاست نه بالا به پایین"! و بعد در توجیه برکناری مصدق گفت: اگر تغییر هر نخست‌وزیر کودتاست پس هر بار که (زمان شاه) نخست‌وزیر عوض شده است، کودتا بوده پس ما یک سال در میان کودتا داشته‌ایم!

جواب رضا پهلوی که البته در همین نشست خنده حضار را در پی داشت نشان می‌دهد وی که دانش‌آموخته علوم سیاسی است نمی‌داند کودتا به‌خلاف انقلاب توسط نظامیان و از بالا به پایین انجام می‌پذیرد و یا برکناری محمد مصدق نه با استعفا یا با اراده شاه بلکه با قوه قاهره نظامیان و حمایت دولت‌های آمریکا و انگلستان رخ داد.

سکوت در برابر کودتای 28 مرداد، هم برای پوشاندن ضعف‌ها و اشتباهات دوران حکومت شاهنشاهی است و هم آنکه عملکرد رضا پهلوی در طول دوران زندگی در خارج کشور نشان داده است با سلطه بیگانه و حمایت خارجی مشکلی ندارد، کما اینکه در گذشته خواستار تمدید و افزایش تحریم‌ها علیه ایران شده بود و اخیراً نیز در نشستی با چند عضو اتحادیه اروپا خواستار تحریم و فراخواندن سفرای اروپایی شد.

به گزارش تسنیم، کودتای 28 مرداد سال 1332 با حمایت سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا و سازمان CIA (سیا) و با همراهی بخشی از ارتشیان برای بازگرداندن شاه به ایران و برانداختن دولت محمد مصدق انجام گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل