آمریکا نباید برای کسی قلدری کند؛ تحریم کشورهای نفتی باید رفع شود


آمریکا نباید برای کسی قلدری کند؛ تحریم کشورهای نفتی باید رفع شود

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که آمریکا باید از تهدید کردن عربستان به خاطر افزایش قیمت نفت دست برداشته و به‌جای «قلدری» راه‌حل‌های دیگری پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تصمیم اوپک‌پلاس که ریاض به طور غیررسمی ریاست آن را برعهده دارد، درباره کاهش تولیدات نفت، گفت که «زورگویی و قلدری کردن آمریکا مقابل عربستان، کار نادرستی است.»

چاووش‌اوغلو دراین‌باره گفت: برای عربستان قلدری کردن کار درستی نیست. ما هم در حوزه بهای انرژی، با چالش‌های مشابهی روبه‌رو هستیم اما هیچ‌کسی را تهدید نمی‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که انتقاد آمریکا از اوپک‌پلاس درباره تصمیم به کاهش تولیدات نفت، قابل قبول است اما در عین حال به واشنگتن درباره «تهدید کردن» ریاض هشدار داد.

وی با اشاره به اینکه افزایش شدید بهای نفت، از سیاست‌های خود واشنگتن نشأت گرفته، افزود: شما نمی‌توانید صرفاً با تهدید کردن یک کشور، این معضل را حل کنید.

او با اشاره به تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و ونزوئلا، تاکید کرد: باید به تولیدکنندگان اجازه دهید که تولیدات خود را دوباره آغاز کنند.

چاووش اغلو از آمریکا خواست تا این «تحریم‌ها را لغو» کند و تصریح کرد: اگر خواستار کاهش قیمت نفت هستید، تحریم‌ها علیه کشورها را بردارید؛ کشورهایی که تولیدات‌شان را به بازار عرضه خواهند کرد.»

پس از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولیدات، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سعودی‌ها «قطعا خودشان را با روسیه هماهنگ کرده‌اند.»

در سوی مقابل، ریاض تاکید کرده تصمیم مذکور «صرفا بر اساس ملاحظات اقتصادی و با هدف برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای نفت» اتخاذ شده است. وزیر دفاع آل‌سعود گفته است که وی و مقامات ارشد عربستان، از اتهامات آمریکا درباره «جانبداری» از روسیه، «متعجب» هستند.

پس از کاهش تولیدات، سناتور باب منِندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، تا جایی پیش رفت که خواستار «تعلیق تمام جنبه‌های همکاری آمریکا با عربستان» شد.

در ادامه جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، تأیید کرد که رئیس جمهور آمریکا برای ارزیابی مجدد روابط با ریاض، با تکیه به «قواعد»، اقدام خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی