شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی


ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل یکی از شایعترین عفونت‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی در دنیا است.

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌ویشفاآنلاین>سلامت جنسی>ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل یکی از شایعترین عفونت‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی در دنیا است.

به گزارش شفاآنلاین:از آنجایی که این ویروس زیرگونه‌های متعددی دارد؛ تظاهرات و پیامدهای متفاوتی را نیز می‌تواند ایجاد کند. برخی از انواع این ویروس می‌تواند باعث ایجاد ضایعات زگیل تناسلی شود و البته تعداد زیادی از آنها هم در ظاهر هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. ضایعات زگیلی ممکن است محدود باشند یا به شکلی وسیع، نواحی تناسلی و اطراف آن را درگیر کند. در این مطلب به شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی می‌پردازیم:

1. با توجه به اینکه شایع‌ترین سرطان ناشی از اچ‌پی‌وی، سرطان گردن رحم است؛ تزریق واکسن گارداسیل فقط به خانم‌ها توصیه می‌شود

نه، اینطور نیست! اولا اچ‌پی‌وی علاوه بر سرطان‌ گردن رحم می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری سرطان‌های دیگری مانند سرطان‌ دهان و زبان و حنجره هم باشد. ثانیا سرایت زگیل تناسلی در تماس‌های جنسی آنقدر سریع و ساده است که توصیه می‌شود با واکسیناسیون هردو جنس، جلوی بروز و شیوع آن هرچه‌زودتر گرفته شود. بنابراین تزریق واکسن گارداسیل هم به خانم‌ها توصیه می‌شود، هم به آقایان.

2. واکسیناسیون اچ‌پی‌وی بهتر است در سن‌وسالی انجام شود که روابط جنسی فرد شروع شده

اگرچه راه اصلی سرایت اچ‌پی‌وی، تماس جنسی است؛ اما مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند واکسن گارداسیل قبل از شروع روابط جنسی تزریق شود؛ پیش از آنکه فرد در معرض اچ‌پی‌وی قرار بگیرد. این مرکز، سن ایده‌آل برای واکسیناسیون دختران و پسران را ۱۱ تا ۱۲سالگی می‌داند.
3. تزریق زودهنگام واکسن گارداسیل برای کودکان خطر دارد

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، تزریق واکسن را از سن ۹سالگی کاملا بی‌خطر، موثر و ایمن می‌داند و برخلاف نظر کارشناسانی که این کار را باعث بیداری جنسی کودکان می‌داند؛ بر این باور است که پژوهش‌های متعددی این ادعا را رد کرده‌اند.

4. بعد از ابتلا به زگیل تناسلی، تزریق واکسن دیگر توصیه نمی‌شود

اگرچه پس از ابتلا دیگر برای تزریق واکسن دیر شده اما اگر فرد به سویه‌های خطرناک اچ‌پی‌وی مبتلا نشده باشد، باز هم توصیه می‌شود واکسن بزند تا از سویه‌های خطرناک‌تر در امان بماند. با این حال، بهترین حالت اثربخشی واکسن، این است که قبل از ابتلا تزریق شود تا به کلی جلوی بروز بیماری را بگیرد.

5. تزریق یک دوز واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کفایت می‌کند

نه، اینطور نیست! اثربخشی مطلوب گارداسیل در شرایطی است که دوز یا دوزهای یادآور نیز تزریق شود. توصیه مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، این است که کودکان ۱۱-۱۲ساله دو دوز جداگانه واکسن را در فاصله ۶ماه تزریق کنند و در سنین بالاتر نیز سه دوز جداگانه در فواصل مناسب تزریق شود.

6. تزریق واکسن گارداسیل بعد از ۲۷سالگی بی‌اثر است

تزریق واکسن تا سن ۴۵سالگی همچنان می‌تواند موثر باشد اما در صورتی که از سن ۲۷سالگی عبور کرده باشید، توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) این است که قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید تا از اثربخشی آن برای خودتان مطمئن شوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید