از قطع آب 2800 مشترک پر مصرف تا ناترازی 200 میلیون متر مکعبی گاز


از قطع آب 2800 مشترک پر مصرف تا ناترازی 200 میلیون متر مکعبی گاز

تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در پی تصمیم اخیر اوپک‌پلاس، افزایش دو برابری تولید گاز ایران در دوران تحریم و قطع آب ۲۸۰۰ مشترک پر مصرف از مهمترین خبر های آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، توافق‌های تازه ایران و ترکیه درباره صادرات گاز اعلام شد، تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در پی تصمیم اخیر اوپک‌پلاس، افزایش دو برابری تولید گاز ایران در دوران تحریم، ۳۰ هزار لیتر بر ثانیه مصرف لحظه‌ای آب تهران، قطع آب ۲۸۰۰ مشترک پر مصرف، افتتاح دو واحد گازی نیروگاه زنجان با حضور رئیس جمهور و مذاکره ایران و مصر در ۵ محور گازی از مهمترین خبرهای آب و انرژی در هفته‌ای که گذشت بودند.

ارزان بودن گاز سبب سو مصرف شده است

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوارها روش خوبی است که بتوانیم به وسیله آن مصرف انرژی را کنترل کنیم و اگر این طرح عملیاتی نشود، مصرف انرژی هم قابل کنترل نیست. همچنین در هر حوزه‌ای ما نیازمند به یک الگو و مدل مصرف هستیم، از جمله در حوزه مصرف انرژی، در غیر این صورت معیار مشخصی برای ارزیابی و تعیین قیمت بدون در دست داشتن الگوی مصرف نخواهیم داشت.

منتظری اضافه کرد: ارزان بودن انرژی هم در این نوع مصرف بی رویه تأثیر گذار است، به همین دلیل باید الزامات قانونی را هم برای کنترل مصرف اجرا کنیم.

کاهش ۱۴ درصدی ورود آب به مخازن سدها نسبت به سال گذشته

فیروز قاسم زاده"، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، گفت: با سپری شدن ۳۰ روز از سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میزان حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۸.۱۲ میلیارد مترمکعب بوده و شاهد کاهش ۱۴ درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم.

توافق‌های تازه ایران و ترکیه درباره صادرات گاز اعلام شد

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران محمدرضا جولایی گفت: طبق توافق‌های انجام‌شده، همه فعالیت‌های فنی، عملیاتی و اجرایی صادرات گاز به ترکیه در ۶ ماه آینده با هماهنگی دو طرف انجام خواهد شد که این موارد شامل برنامه‌های عملیاتی، تعمیرات، حفاظت کاتدی و پوشش خطوط بین ایران و ترکیه و نوسازی ایستگاه بازرگان و دیگر موارد مربوط به صادرات گاز به این کشور می‌شود.

بیست‌وچهارمین نشست وزیران جی‌ئی‌سی‌اف در مصر برگزار می‌شود

بیست‌وچهارمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه در قاهره پایتخت مصر برگزار می‌شود.

نشست وزیران، عالی‌ترین نهاد حاکم بر مجمع است و مطابق اساسنامه جی‌ئی‌سی‌اف سالانه یک‌بار برگزار می‌شود، ریاست این نشست را طارق المولا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر به‌عهده خواهد داشت. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان، امارات و موزامبیک به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۳ درصد از تولید گاز جهان، ۷۲ درصد از ذخایر گازی جهان، ۵۵ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۰ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در پی تصمیم اخیر اوپک‌پلاس

یکی از کمیته‌های سنای آمریکا در واکنش به تصمیم اخیر اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای نفت، لایحه‌ای را تصویب کرد.

کمیته سنای ایالات متحده آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را با هدف مهار تصمیم‌های ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) تصویب کرد. این لایحه می‌تواند از سوی نمایندگان مجلس سنا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان‌ماه) به بحث و بررسی گذاشته شود.لایحه مطرح‌شده در کنگره آمریکا برای مقابله با اوپک موسوم به نوپک (NOPEC) پس از تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) در کنگره ایالات متحده قوت گرفت.

قیمت بالای نفت برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و هم‌حزبی‌هایش یعنی دموکرات‌ها که به‌دنبال حفظ کنترل کنگره در انتخابات هستند، آسیب‌پذیری بالایی دارد.

۹ طرح خودکفایی در دستور کار پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، یحیی فیضی گفت: شناسنامه‌دار کردن قطعات یدکی، بومی‌سازی و تأمین کالاهای یدکی مورد نیاز پالایشگاهی، حرکت به سمت خودکفایی، اعتماد و اتکا به دانش جوانان ایران اسلامی، بررسی توانمندی صنعتگران نفت و گاز، حمایت و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای احصای نیازهای فناورانه و حمایت از سازندگان داخلی از اولویت‌های اصلی این شرکت در سال‌های اخیر در جبهه اقتصادی و عمل به شعار اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد افزود: همسو با آن، ۵۹ نیاز فناورانه احصا و از میان آنها ۹ پروژه تولید بار اول تشخیص داده شد که ساخت ۱۸ عدد کارت کنترلی منبع تغذیه بدون وقفه (مرکز کنترل پالایشگاه) از جمله این پروژه‌ها در واحد برق بوده است.

افزایش دو برابری تولید گاز ایران در دوران تحریم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، رضا گفت: موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست و اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اضافه کرد: با آغاز تحریم ونزوئلا، مقدار تولید نفت این کشور آمریکای لاتین، سقوط آزاد را تجربه کرد، به‌نحوی که ونزوئلا در مدت زمان کوتاهی از دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان به یک واردکننده تبدیل شد و این در حالی است که تولید گاز ایران در دوران تحریم به دو برابر افزایش یافته است.

میزان فرآورش گاز در پالایشگاه پارس جنوبی مشخص شد
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، احمد باهوش گفت: از ابتدای تأسیس این مجموعه تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی فرآورش شده است.

وی اضافه کرد: از ظرفیت هر دو شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و نفت و گاز پارس به راهبری سازمان منطقه ویژه پارس برای گسترش، رونق و بهبود تولید در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع بهره می‌بریم و منطقه ویژه اکنون در همه حوزه‌های مهم گره‌گشا، همراه و هم‌پا بوده و امیدواریم چراغ روشنی برای فردای بهتر در مسیر تولید پایدار گاز و محصولات جانبی باشد.

باهوش افزود: پارسال با اقدام‌های شاخص، انجام حرکات نوآورانه و دانش بومی مدیران و کارکنان مجتمع بیش از ۱۸۵ میلیارد مترمکعب گاز شیرین به خطوط سراسری کشور تزریق شد و امیدواریم امسال نیز با انجام عملیات تعمیرات اساسی موفقیت‌آمیز در پالایشگاه‌های مجتمع، این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد. همچنین خوراک دریافتی از سکوها پارسال بیش از ۲۱۵ میلیارد مترمکعب بود که این مقدار با تلاش مدیران، کارکنان و متخصصان مجتمع گاز پارس جنوبی به ثبت رسید و امید داریم در سایه همدلی و کار گروهی این مسیر درخشان را همسو با عزت و شکوه کشور ادامه دهیم.

سرآمدی پالایشگاه اصفهان در بهره‌مندی از دانش بنیان‌ها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، جلیل سالاری گفت: پالایشگاه نفت اصفهان با بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها و ظرفیت نخبگان توانسته است سرآمد شرکت‌های پالایشی باشد.

وی اضافه کرد: پروژه زیست محیطی تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد بهره‌گیری از توانمندی‌های ساخت داخل و دانش بومی و در شرایط تحریم بسیار ارزشمند تلقی می‌شود، زیرا هموطنان از سوخت پاک و گازوئیل یورو ۵ بهره‌مند شده‌اند. به این منظور امیدواریم بحث امنیت انرژی، توسعه بخش پتروپالایشگاهی و به موازات آن طرح‌های زیست محیطی در بخش برش‌های سنگین نیز که امروز در حال اجراست، همه به ثمر برسد.

هشدار در مصرف آب / ۳۰ هزار لیتر برثانیه مصرف لحظه‌ای آب تهران
کارشناس مرکز کنترل آبفای تهران گفت: مصرف لحظه ایی آب شهر تهران حدود ۳۰ هزار لیتر بر ثانیه است و میزان ذخیره آب در مخازن سطح شهر تهران حدود ۶۸۰ هزار متر مکعب است.

عارفی کارشناس مرکز کنترل آبفای تهران گفت: با توجه به خشکسالی دو سال گذشته و ادامه خشکسالی در سال جاری میزان بارندگی فعلاً عدد قابل توجهی نبوده است و برای جبران کسری دو سال خشکسالی به بارندگی‌های زیاد نیاز است.

به گفته وی با یک بارندگی، کمبود آب در پشت مخازن سدها جبران نخواهد شد و همشهریان باید با صرفه جویی و بهینه مصرف کردن به آبرسانی و تأمین آب کمک کنند.

تنها با صرفه جویی در مصرف گاز می‌توان زمستان را پشت سر گذاشت
نماینده مجلس یازدهم، رجب رحمانی گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و مسئله‌ی مصرف بی رویه، باید روند مصرف مدیریت شود تا برای گاز رسانی دچار مشکل نشویم.

رحمانی اضافه کرد: طرح افزایش تعرفه‌ی پلکانی، طرح خوبی است که به کاهش مصرف کمک می‌کند، در این طرح حداقل‌هایی که مورد نیاز است با نرخ متعادل محاسبه و در صورت افزایش مصرف، بهای پرداختی مشترکین افزایش می‌یابد. همچنین مشترکین پرمصرف گازخانگی را اقشار متوسط به بالا تشکیل می‌دهند البته ممکن است، سایر اقشار نیز بی احتیاطی‌هایی در مصرف مشاهده شود، گاهی عادت‌های غلط مصرفی سبب افزایش مصرف می‌شود.

کاهش ۱۲ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت مشابه / قطع آب ۲۸۰۰ مشترک
فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به قطع آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف آب در کلان‌شهر تهران برای ساعت‌هایی در روز گفت: در شرایط فعلی تنها ۳۷ درصد سدها پر هستند.

وی افزود: امسال برای سومین سال متوالی وارد پاییز خشک شدیم. بارش‌های که وجود دارد بیشتر در نواحی شمالی متمرکز شده‌اند. طبق آمار و ارقام سه میلیمتر بارندگی دریافت کردیم که نسبت به مدت مشابه کاهش ۴۴ درصدی وجود دارد. آمار سدها ۸۷۰ میلیون است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش ورودی وجود دارد. همچنین خروجی‌ها ۱۹۵۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین در شرایط فعلی ۳۷ درصد مخازن سدها پر هستند.

قاسم زاده با اشاره به اینکه کشور در وضعیت مناسب آبی قرار ندارد در این زمینه توضیح داد: آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف آب در کلان‌شهر تهران برای ساعت‌هایی در روز قطع شد و هدف تغییر در رفتارهای مصرفی بوده است.

برنامه‌های صرفه جویی در مصرف برق در حال اجرا است
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو، عبدالصاحب ارجمند گفت: برنامه‌های تدوین شده در جلسه‌های تخصصی برای سال آینده بلافاصله بعد از تابستان آماده و هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: این برنامه وزارت نیرو در چند محور مختلف از جمله افرایش ظرفیت تولید برق، تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌ها، موضوع مدیریت و بهینه‌سازی مصرف، توسعه شبکه‌های انتقال و فوق انتقال، اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه و اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی برای جلب مشارکت داوطلبانه مشترکان است.

وی درباره تأمین برق پایدار در زمستان، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای موضوع تأمین برق زمستان سال جاری، نیروگاه‌ها آمادگی کامل برای تأمین برق موردنیاز را داشته و در زمینه ظرفیت آماده بکار نیروگاهی هیچ مشکلی نداریم و در صورت تأمین سوخت، بدون محدودیت تأمین برق صورت می‌پذیرد.

افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در تابستان سال آینده
معاون برق و انرژی وزیر نیرو، همایون حائری گفت: امسال با تدوین ۱۰۰ برنامه راهبردی توانستیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم، همچنین با برگزاری جلسات متعدد با مدیران صنعت برق و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای عبور از دومین سال بدون خاموشی، ۱۴۰ برنامه راهبردی را تدوین کردیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به جزئیات افزایش ۶ هزارمگاواتی ظرفیت تولید برق، گفت: این برنامه افزایش ظرفیت شامل به مدار آوردن ۳۰۲۶ مگاوات واحدهای نیروگاه حرارتی جدید، ۱۴۷۸ مگاوات واحدهای نیروگاه جدید صنایع، ۸۵۰ مگاوات واحدهای نیروگاه تجدیدپذیر، ۲۹۰ مگاوات واحدهای نیروگاه تولید پراکنده مقیاس کوچک، ارتقای توان و بازسازی به میزان ۴۹۰ مگاوات از واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود و ارتقای توان به میزان ۲۵ مگاوات واحد سوم نیروگاه برق آبی دز است.

نقش کلیدی جی‌ئی‌سی‌اف در حفظ و ارتقای امنیت جهانی انرژی
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: با توجه به جایگاه راهبردی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف و سهم نزدیک ۵۰ درصدی در سبد صادرات جهانی گاز و ال‌ان‌جی، لازم است توان، قابلیت‌ها و تمهیدهای مورد نیاز مجمع تقویت شود.

وی اضافه کرد: با افزایش صرفه اقتصادی و گسترش تجارت گاز طبیعی لازم است کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه توسعه‌یافته، در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز از جمله فناوری‌های مرتبط با ال‌ان‌جی توجه جدی کنند و انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز را به‌عنوان یک اصل بپذیرند، از سوی دیگر، استفاده از ابزارهای سیاسی و تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی، پیامدهای غیرقابل جبرانی بر محیط‌زیست خواهد داشت و سبب خواهد شد تحقق اهداف توسعه پایدار مصوب سازمان ملل متحد مقدور نباشد.

وزیر نفت افزود: اجتناب از اقدام‌های که جامعه بشری را با پیامدهای ناگواری روبه‌رو خواهد کرد و مانعی در مسیر تجارت گاز طبیعی به‌عنوان یک سوخت پاک است، اصل دیگری است که باید مورد توجه کشورها باشد. سیاست‌های این مجمع در حمایت از دو اصل یادشده، تأثیر قابل‌توجهی بر توسعه تجارت جهانی گاز طبیعی و تأمین منافع اقتصادی این مجمع خواهد داشت.

با حضور رئیس جمهور دو واحد گازی نیروگاه زنجان افتتاح می‌شود
مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، روح‌الله اسپنانی گفت: پنج شنبه ۵ آبان ماه واحد یک و دو گاز نیروگاه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در زنجان به افتتاح می‌شود. ظرفیت این نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاوات است که دو واحد گازی به ظرفیت هر کدام ۱۸۳ مگاوات را در دست افتتاح داریم بخش بخار نیز در سال‌های آتی با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد و در پاسخ به نیاز شمال غرب و با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

خوش مصرفی ۶۰ درصد از مردم در آب
بنا بر این گزارش، آمارهای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهند از مجموع خانوارهای کشور ۱۵.۴ میلیون خانوار (واحد مسکونی) و به عبارتی ۵۴ درصد مصرف‌کنندکان آب، مصارف منطبق با الگو دارند و ۳۱ درصد از آب شرب بخش خانگی را که معادل ۱۵۹۶ میلیون مترمکعب است، مصرف می‌کنند، در همین حال مصرف ۱۰.۶۶ میلیون خانوار تا دو برابر الگو بوده و به عبارتی ۳۷ درصد از مصرف‌کنندگان آب شرب خانگی را «پرمصرف‌ها» تشکیل داده‌اند که در مجموع ۲۵۷۶ میلیون مترمکعب و به عبارتی ۵۰ درصد آب شرب خانگی را به مصرف رسانده‌اند؛ در واقع مصرف آب گروه پرمصرف در حالی که فراوانی کمتری را نسبت به خانوارهای در سطح الگو دارند، ۶۰ درصد بیشتر از مصرف‌کنندگان در حد الگو بوده است!

گام دولت برای احداث جایگاه‌های «سی‌ان‌جی» در سیستان و بلوچستان
علی اکبر عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به رسیدن گاز به استان سیستان و بلوچستان و تعهداتی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص احداث جایگاه‌های سی ان جی داشته، تجهیزات رایگان را در این رابطه تهیه کردیم و در انبارها موجود است.

وی افزود: اگر محل‌های مورد نظر برای احداث جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده در این استان، توسط استانداری که نظر آنها، احداث این جایگاه‌ها توسط شهرداری‌های تابعه سیستان و بلوچستان است، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شود، از لحاظ اعطای امتیاز احداث این جایگاه‌ها، هیچ مشکلی نداریم.

بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی تولید گاز
نماینده مجلس یازدهم مجتبی یوسفی گفت: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد، در روزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، ناترازی تولید را شاهد هستیم.

وی افزود: مصرف گاز خانگی در فصول گرم سال حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، یعنی ۲۸ درصد مصرف گاز در کشور است.

مذاکره ایران و مصر در ۵ محور گازی
جواد اوجی در حاشیه بیست‌وچهارمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قاهره با طارق المولا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر، نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر و معاون وزیر نفت ونزوئلا دیدار کرد. در این دیدارها، درباره بازار و تجارت گاز، صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی، تبدیل تفاهم‌نامه‌های امضا شده به قرارداد و دیگر زمینه‌های همکاری گفت‌وگو و مذاکره شد.

وزیر نفت در حاشیه این نشست اعلام کرد: ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌های توسعه صنعت گاز از جمله انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، سوآپ گاز، همکاری در زمینه چارچوب قراردادهای گاز، توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال دانش و توسعه منابع انسانی متخصص با همه کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) همکاری کند.

بیست‌وچهارمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه در قاهره پایتخت مصر برگزار شد.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال به ۱۱۲۰ مگاوات می‌رسد
ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط زیست چند شرایط ویژه دارند. این نوع در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب نداشته و به شدت اقتصادی هستند.

در ایران نیز در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر نصب شده بالغ بر ۹۷۰ مگاوات بوده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های هدفمند و اجرایی وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار است تا پایان چهار ساله این دولت میزان ظرفیت نیروگاه‌ها به ۱۰ هزار مگاوات برسد.

بررسی آمار ساتبا نشان می‌دهد، درحال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده بالغ بر ۹۷۰ مگاوات بوده و بابهره‌برداری از نیروگاه‌های احداث شده تا پایان سال این رقم به بیش از ۱۱۲ مگاوات می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟