تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر


تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

چهارشنبه گذشته شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند فونیکس FX محصول جدید این برند را در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد آزمایش فنی قرار دهند. چری اومودا 5 نام یکی از جدیدترین محصولات این برند بوده که قرار است با نام فونیکس FX در بازار ایران عرضه شود.

«خبرماشین» - چهارشنبه گذشته شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند فونیکس FX محصول جدید این برند را در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد آزمایش فنی قرار دهند. چری اومودا 5 نام یکی از جدیدترین محصولات این برند بوده که قرار است با نام فونیکس FX در بازار ایران عرضه شود.

برند لوکس فونیکس در انتخاب محصولات آتی خود، فاکتورهای تجربه مشتری، فناوری نوآورانه و مد آینده نگرانه را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده است. این برند قصد دارد با ارائه محصولاتی نظیر اف ایکس که طراحی مدرن، پویا و یکپارچگی درون به بیرون آن پیش از هر چیزی به چشم می‌آید، تحول بزرگی در بازار خودرو ایران رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این خودرو از جدیدترین زبان طراحی این برند چینی موسوم به Art in Motion بهره می برد؛ اف ایکس از لحاظ ابعاد و فرم بدنه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد و شیوه طراحی آن به‌گونه‌ای است که می‌شود آن را چیزی بین کراس‌اوورهای خانوادگی و کوپه دسته‌بندی کرد. فونیکس FX حاصل سبک طراحی جدید این خودروساز چینی بوده که در نمای جلو هرچند شباهتی به محصولات خانواده یونی چانگان دارد، اما سبک طراحی خاص خود را داشته و چهره ای زیبا و تهاجمی را به نمایش می گذارد.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

بدنه کوپه مانند که با استفاده از المان‌های هندسی به طرزی ماهرانه فرم گرفته است، می‌تواند فونیکس اف ایکس را نه‌تنها در بازار ایران، بلکه در سایر کشورها نیز به یکی از جذابترین خودروهای میان قیمت بدل سازد. فونیکس FXدر قسمت دماغه از الگویی استفاده می کند که پیشتر مشابه آنرا در خودروهای روز مانند هیوندای دیده ایم اما به هر ترتیب این یک جهش چشمگیر برای چری در زمینه طراحی محسوب می شود.

در سراسر نقاط بدنه اف ایکس می‌توان المان‌های مدرن، خطوط سیال و در عین حال تهاجمی را مشاهده کرد و طیف وسیعی از مشتریان در مواجهه با ظاهر مهیج و مجلل این کراس اوور، شگفت‌زده خواهند شد. فونیکس FX دارای چراغ های Split لایت یا دوتایی بوده و در بالاترین قسمت پروفیل جلو چراغ های LED روشنایی در روز قرار دارند که توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. در نمای جانبی از محل آغاز ستون آخر و همچنین نمای عقب می توان مشابهت هایی با لکسس ان اکس را دید اما اینجا هم چری به خوبی عمل کرده تا در نهایت یک محصول خوش فرم شکل بگیرد.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

فونیکس FX مانند بسیاری از محصولات امروزی دارای تریم دو رنگ بدنه بود که قسمت های پایین به رنگ سفید و سقف و ستون ها به رنگ مشکی طراحی شده بود که حالتی شناور به سقف این خودرو بخشیده بود. تریم دو رنگ آن بیننده را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب، بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

جلوپنجره خودرو همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی این خودرو، یک طراحی بین المللی است. در نمای عقب این خودرو، از اسپویلر دو لایه استفاده شده که ترکیب آن با چراغ‌های به‌هم‌پیوسته، جلوه جذاب و مهیجی به خودرو بخشیده است. پرتو نور با تابش به اسپویلر در ترکیب بی‌نقصی از نور و سایه می‌درخشد و وجود این باله در ثبات خودرو در موقع حرکت نیز موثر است.

تریم دو رنگ آن بیننده را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب، بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست. جلوپنجره خودرو همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی این خودرو، یک طراحی بین المللی است.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

کابین اف ایکس در عین مجلل بودن، به صورت مینیمالیستی طراحی شده و با تغییراتی نسبت به زبان طراحی پیشین، جلوه مدرن‌تری به خود گرفته است. درون کابین این کراس اوور چینی اثری از دکمه های فیزیکی دیده نمی‌شود و بیشتر تنظیم‌گرها یا درون صفحه نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا جا گرفته‌اند و یا به صورت لمسی روی بخش میانی داشبورد کار شده‌اند. فونیکس FX کابین مدرن و لوکسی را به نمایش می گذارد. روی داشبورد دو نمایشگر 10.25 اینچی درون یک قاب نصب شده اند که مشابه همین ترکیب را در فونیکس تیگو 8 پرو هم مشاهده کرده بودیم. سیستم مولتی مدیا خودرو به Apple CarPlay، Baidu CarLife و Huawei HiCar مجهز شده و گرافیک پنل بسیار واضح است. منوی سمت چپ با دکمه های روی فرمان کنترل می‌شود. طراحی صندلی ها، غربیلک فرمان، کنسول میانی و داشبورد به شکلی است که ارگونومی در آن ها رعایت شده و حس اسپرت بودن را به راننده و سرنشینان می دهد. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و برخلاف ظاهر خارجی اسپرت، با ظاهر داخلی مجلل روبرو هستیم. فرمان اف ایکس دی کات است و قابلیت تنظیم در ۴ جهت را داراست و هر دو سمت فرمان با انواع دکمه‌های کنترلی مجهز شده است.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

فونیکس FX دارای موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت است. این موتور قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور بوده که این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچه تر با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان موتور و گیربکسی بوده که مدیران خودرو روی تیگو 8 پرو هم نصب کرده است. اما مدیران خودرو ظاهرا قصد دارد یک نسخه ضعیف تر از فونیکس FX را هرچند به صورت محدود به بازار ایران عرضه کند. این نسخه از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر MPi بهره می‌برد که با مدل فونیکس تیگو 7 پرو نیز مشترک بوده و در مقایسه با پیشرانه‌های GDi، سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت 157 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه را داراست و یک گیربکس 9 سرعته وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

تست فنی فونیکس FX، محصول جدید مدیران خودرو + تصاویر

بعد از قرار گرفتن در پست فرمان خودرو را استارت دکمه ای روش می کنیم. با توجه به اینکه یک موتور 197 اسب بخاری در زیر کاپوت است، انتظار شتابگیری خوبی را از فونیکس FX داشتیم. در نسخه 1.6 لیتری کراس اوور چری اومودا 5 از یک سیستم تعلیق مستقل به سبک مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل چند لینکی در عقب استفاده می کند و که یک شاسی در حد استاندارد محسوب می‌شود. در مدل 1.5 لیتری سیستم تعلیق عقب تورشن بیم بکار گرفته شده است. در نسخه 1.6 لیتری که مورد تست قرار گرفت عکس العمل پیشرانه و شتاب خودرو نسبت به فشار بر روی پدال گاز خوب است. شتاب فونیکس FX خوب بود و عملکرد آن و هماهنگی میان موتور و گیربکس به خوبی برقرار می شد. در تمامی مدتی که خودرو درگیر کم فرمانیست، سیستم ESP وارد مدار شده و مانع از گاز خوردن خودرو می شود. اما خوشبختانه ESP به سرعت از مدار خارج می شد و اجازه شتابگیری دوباره به خودرو را می داد. عملکرد فرمان فونیکس FX دقیق و نرم بود و سیستم تعلیق هم خوب عمل می کرد. عملکرد سیستم ترمز فونیکس FX حتی با ترمزگیری های پی در پی هم از پس متوقف کردن این کراس اوور چینی بر آمد. سیستم ترمزعمکلرد بدون نقصی را ارائه می‌کند.

کراس اوور جدید نشان فونیکس مدیران خودرو در سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی قرار دارد ویژگی هایی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح ۲.۵ اتونوموس، کروز کنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سامانه پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغییر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ و… در آن دیده می شود.

قیمت فونیکس FX

مدیران خودرو هنوز به صورت قیمت فونیکس FX اعلام نکرده است و گویا بنا دارد تا در یک مراسم در آذر ماه خودرو را به صورت رسمی معرفی و قیمت آن را اعلام کند اما به احتمال زیاد کراس اوور FX با قیمتی در محدوده تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو به بازار می آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی