چرا بن سلمان از انجام سفرهای خارجی طفره می‌رود؟


چرا بن سلمان از انجام سفرهای خارجی طفره می‌رود؟

یک معارض سعودی دلیل عدم سفر ولیعهد سعودی به خارج از عربستان را فاش کرد.

محافل سیاسی سعودی فاش کردند که نگرانی‌های « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از کودتا علیه وی ، باعث شده تا به خارج از عربستان سعودی سفر نکند.

به گزارش سعودی لیکس، محافل سیاسی سعودی اعلام کردند که ترس محمد بن سلمان از انجام کودتایی علیه وی با توجه به تنش در روابط عربستان و آمریکا به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت افزایش یافته است.

« سعد بن راشد الفقیه» مخالف سرشناس سعودی عدم مشارکت محمد بن سلمان در نشست آتی رهبران اتحادیه عرب در الجزایر را ترس از کودتا علیه او دانست.

الفقیه در ادامه تاکید کرد:« دلیل واقعی عدم مشارکت محمد بن سلمان در این اجلاس مهم به ترس جدی شاهزاده جوان از کودتای داخلی است که ممکن است علیه او انجام شود. بیماری ادعایی محمد بن سلمان دلیل واقعی عدم مشارکت او در اجلاس سران اتحادیه عرب در الجزایر که قرار است در اول و دوم نوامبر در الجزایر برگزار شود، نیست».

این معارض سعودی تاکید کرد که سعودی‌ها تا همین اواخر به پنهان کاری کامل در خصوص اخبار و اقدامات خاندان سلطنتی به ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان عادت داشتند.حتی بیانیه دیوان پادشاهای عربستان که اعلام کردند تیم پزشکی به بن سلمان توصیه کرده که از سفر طولانی با هواپیما بدون توقف خودداری کند، شوکی برای سعودی‌ها بود.

الفقیه تاکید کرد: ما به اخبارهای شفاف آل سعود عادت نداریم، ما عادت کردیم که هرچیزی که در خصوص مقام پادشاه و اطلاعات خانواده سلطنتی است، پوشیده بماند. این اطلاعات شامل اوضاع اقتصادی، امنیتی و همچنین روابط منطقه‌ای و بین المللی می‌شود.

وی تصریح کرد:«ما اخبار داخلی مربوط به آل سعود را تنها از روزنامه‌های غربی می‌شنویم که بعد از هفته‌ها و ماه‌ها آن‌ها به دست ما می‌رسد».

چرا بن سلمان از انجام سفرهای خارجی طفره می‌رود؟

اخیرا رسانه‌ها اعلام کردند که عربستان سعودی به دلیل عدم حضور محمد بن سلمان در نشست سران اتحادیه عرب که در الجزایر برگزار می شود، عذرخواهی رسمی کرد.

خبرگزاری رسمی الجزایر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که محمد بن سلمان در تماس تلفنی با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر از شرکت نکردن در نشست سران اتحادیه عرب ابراز تأسف کرد و ولیعهد عربستان به توصیه پزشکان در اجلاس سران کشورهای عربی شرکت نمی‌کند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به محمد بن سلمان دستور داده تا ریاست هیئت عربستان را در این نشست بر عهده بگیرد، اما تیم پزشکی به بن سلمان توصیه کردند که از سفر طولانی با هواپیما بدون توقف خودداری کند.

پیش از این نیز دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هفته گذشته از لغو سفر محمد بن سلمان به سئول خبر داد.

قرار است سران کشورهای عربی برای سی و یکمین اجلاس آتی خود که در تاریخ 1-2 نوامبر در الجزایر برگزار می‌شود، تشکیل جلسه دهند و طی آن درباره تحولات سوریه، فلسطین، عراق و سایر کشورهای عربی بحث و گفت وگو شود.

رئیس جمهوری الجزایر از «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب به عنوان مهمان افتخاری دعوت به عمل آورد.

اختلافی بین کشورها در خصوص حضور بشار اسد یا نماینده او در نشست الجزائر به وجود آمده است. در همین رابطه الجزائر و برخی کشورها از جمله امارات و مصر تمایل به حضور سوریه در نشست اتحادیه عرب دارند.

15 رهبر عربی از جمله مصر، کویت، قطر، امارات، مراکش، اردن، عراق، تونس، موریتانی، سومالی، جیبوتی و کومور، رئیس شورای ریاستی سودان، رئیس شورای ریاستی لیبی و رئیس شورای ریاستی یمن (وابسته به ریاض) حضور خود را در این اجلاس به طور رسمی تایید کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا بن سلمان در دومین دوره «اجلاس ابتکار خاورمیانه سبز» که نوامبر آینده در «شرم الشیخ» مصر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق