وزیر انرژی قطر: طرح اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز «ریاکارانه» است


وزیر انرژی قطر: طرح اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز «ریاکارانه» است

وزیر انرژی قطر پیشنهاد اروپایی‌ها برای تعیین سقف قیمت گاز طبیعی را «ریاکارانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر با انتقاد شدید از پیشنهاد اروپایی‌ها برای تعیین سقف قیمت گاز طبیعی، گفت که این تلاش‌ها با مقررات پیشین اتحادیه اروپا برای تولیدکنندگان، مغایرت دارد.

بر اساس گزارش‌ها، کمیسیون اروپا قصد دارد تا برای گاز طبیعی سقف قیمت تعیین و در این راستا از یک سازوکار قیمتی «پویا» استفاده کند؛ سازوکاری که احتمالاً از زمستان سال جاری و با هدف مقابله با افزایش بهای سوخت، اجرایی خواهد شد.

الکعبی درباره این اقدام گفت: تعیین سقف برای قیمت‌ها، انگیزه سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان گاز را کاهش داده و ممکن است برخی خریداران را از تأمین نیازها محروم کند. بازار آزاد همیشه بهترین راه‌حل است.

مقامات اتحادیه اروپا هفته جاری برای مذاکره به منظور عرضه گاز به اروپا در بحبوحه بحران انرژی در این بلوک، راهی قطر شدند. اتحادیه اروپا در نظر دارد تا وابستگی خود با گاز روسیه را کاهش داده و در گرماگرم عملیات نظامی روسیه در اوکراین، خود را از بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز این بلوک جدا کند. بخشی از این برنامه نیازمند یافتن عرضه‌کنندگان گاز طبیعی و منابع تجدید پذیر است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، قطر از عدم ارسال محموله‌های گاز طبیعی به اروپا خودداری کرده و به گفته الکعبی، دوحه قصد دارد تا همچنان به تعهد خود پایبند بماند اما «هیچ‌چیز همیشگی نبوده و این کشور حق دارد تا درباره تولیدات خود تصمیم‌گیری کند.»

وی تاکید کرد: وعده ما برای قطع نکردن عرضه گاز به اروپا برای دوره‌ای مشخص بود اما زمانی که صلاح بدانیم، مسیر ارسال محموله‌هایمان را تغییر خواهیم داد.

در حال حاضر، تنها ۲۰ درصد تولیدات گاز قطر از طریق کانال سوئز راهی غرب می‌شود و این کشور امیدوار است که تا سال ۲۰۲۸، حجم گاز صادراتی خود به شرق و غرب را برابر کند. و دوحه همچنین به تبدیل شدن به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز مایع جهان نیز نیم‌نگاهی دارد.

الکعبی افزود: درباره قرارداد بلندمدت هنوز با آلمان به توافق نرسیده‌ایم اما قصد داریم با شرکت‌های در حال مذاکره، چنین قراردادی را منعقد کنیم.

کمیسیون اروپا در ماه مارس، پرونده تحقیقات چهارساله «ضد انحصاری» خود درباره قراردادهای قطر با شرکت‌های اروپایی برای عرضه گاز طبیعی را بست. نگرانی کمیسیون این بود که قراردادهای قطر با این بلوک، توانایی تولیدکنندگان گاز اتحادیه اروپا برای فروش گاز طبیعی مایع در بازارهای داخلی این بلوک را کاهش دهد و از این رو تحقیقات خود را با این هدف آغاز کرد.

وزیر انرژی قطر همچنین با تکذیب اعمال تحریم علیه بخش نفت و گاز روسیه، تاکید کرد که «انرژِ باید از سیاست جدا باشد و اینکه توقف عرضه گاز روسیه به اروپا، عملاً غیرممکن است.»

قطر پس از اختلافات دیپلماتیک با کشورهای همسایه، از سال ۲۰۱۹ از سازمان تولیدکنندگان نفت موسوم به «اوپک» خارج شد و اعلام کرد که هیچ قصدی برا بازگشت به این ائتلاف ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس