پیش نیاز واگذاری خودروسازان حذف قیمت‌گذاری دستوری است


 پیش نیاز واگذاری خودروسازان حذف قیمت‌گذاری دستوری است

قربان‌زاده گفت: پیش نیاز واگذاری خودروسازان حذف قیمت گذاری دستوری است و اگر این پیش نیاز اتفاق بیفتد وارد پیشنهاداتی برای واگذاری می شویم.

قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

اهمیت هلدینگ خلیج فارس چیست؟

قربان زاده: هلدینگ خلیج فارس، غول شرکت های پتروشیمی در کشور و منطقه است ۲۸ شرکت غیر بورسی و ۱۴ شرکت بورسی زیرمجوعه دارد. ۳۷ درصد ارزش صنعت پتروشیمی کشور را برای این شرکت تخمین می زنند. بیش از ۲۰ درصد ارزآوری برای کشور دارد ، سود بالایی دارد که امسال به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سال ۹۲ واگذاری آن آغاز شده، سال اولی که واگذار شده سود آن ۱۶۸۰ میلیارد تومان بوده که به نسبتی که سهم دولت کم شده سودآوری این شرکت زیاد شده است.

ارزنده ترین شرکت دولت در لیست واگذاری بوده البته ۱۲ درصد سهام آن فقط دارایی دولت بوده که امروز واگذار شد.

دو پالایشگاه نفت تهران و شرکت اهداف متقاضی خرید این ۱۲ درصد سهام بودند. مزایده ۳ روز طول کشید. ۷۳۵ تومان قیمت هر سهم روی تابلو بود. ۹۰ درصد ارزش بلوکی اضافه شد و به ۱۳۹۷ تومان قیمت هر سهم رسید. امروز ۱۸۵۱ تومان آخرین پیشنهاد را شرکت اهداف داد. ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش بلوک ۱۲ درصدی بود که به نزدیک ۳ برابر قیمت تابلو رسید.

این شرکت با این ارزندگی چرا واگذار شد؟

قربان زاده: این شرکت و شرکت هایی نظیر آن باید واگذار شوند. با این نگرش مشکل داریم که ایفای وظایف حاکمیتی در گروی مالکیت است. هنر تنظیم گری بدون تصدی گری باید داشته باشیم.

ما شرکت را در مسیر بهره وری واگذار می کنیم و سپس بهره آن را با مالیات، ایجاد اشتغال، تولید، ارزآوری و صادرات آن شرکت خواهیم برد.

وظیفه دولت احداث شرکت، توسعه و واگذاری آن است نه مالکیت.

از اهلیت و صلاحیت خریدار مطمئن بودید و آیا مدیریت دولتی در این شرکت است؟

قربان زاده: خیر مدیریت این شرکت قطعا دولتی نیست.

باید ببینیم آیا هدف از واگذاری ، صرف خصوصی سازی است یا بهبود حکمرانی شرکت. باید به سمت بهبود حکمرانی شرکت حرکت شود و چشم انداز کاهش بار مالی دولت بالاخره باید اتفاق بیفتد.

در خصوص اهلیت متقاضیان باید گفت کلاس فروش این سهام متفاوت با حوزه های دیگر است. هردو متقاضی شایستگی مدیریت را داشتند رقابت کامل و نفس گیری طی ۳ روز انجام شد.

آیا تصمیم سیاسی در نتیجه نهایی واگذاری دخیل بود؟

قربان زاده: خیر. در ستاد اقتصادی دولت این موضوع مطرح شد که این شرکت فروخته می شود، لیست خریداران احتمالی را نوشته بودیم. در این ستاد اشاره شد که هر کدام از اینها بخرند ما دخالتی نمی کنیم.

تاثیر این واگذاری بر بازار سرمایه چیست؟

قربان زاده: دولت برای مصارف خود باید تامین مالی غیر تورمی انجام دهد و تامین منابع باعث استقراض و چاپ پول و غیره نشود.

اتفاقی که در این واگذاری افتاد یعنی دولت از محل غیر تورمی تامین مالی می کند.

در مورد بازار سرمایه تاثیر را در همین دو روز دیدیم، این فروش نشان داد این سهم ارزنده است. الان سهام سایر شرکت ها هم در نازلترین ارزش خود قرار دارند. این واگذاری نشان داد ارزندگی بازار سرمایه و صعودی بودن پیش بینی ها درست بوده است. نشان می دهد سهام ارزنده است.

واگذاری ایران و خودرو و سایپا به کجا رسید؟

قربان زاده: با وزیر صمت و وزیر اقتصاد، مدیرعامل ایدرو و معاونت حمل و نقل صمت جلساتی برگزار کردیم به جارچوبی به عنوان سند اصلی واگذاری دو خودروساز رسیدیم.

اطلاعیه شرکت ها ارزش گذاری خود شرکت ها بوده است . سهم دولت ۵ درصد در ایران خودرو و ۱۷ درصد در سایپا است که به عنوان وثیقه است و باید از محل سایر سهام در لیست واگذاری جایگزین شود تا آزاد شود.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو شرکت خودرو ساز است و پیش نیاز واگذاری حذف قیمت گذاری دستوری است. مقدمات را باید فراهم کرد. پیش نیاز اگر اتفاق بیفتد وارد پیشنهاداتی برای واگذاری شرکت های خودروساز می شویم.

در واگذاری حتما باید بدانیم یک تیکه از شرکت را واگذار کنیم خوب است یا اینکه قفل ترکیب سهامداری را باز کنیم.

دلیل طولانی شدن زمان تعلیق نماد استقلال چیست؟

قربان زاده : نماد شرکت استقلال را شرکت فرابورس تعلیق کرده است. وظیفه ما این است که شرکت های در لیست واگذاری را نظارت کنیم.

دو وزیر اقتصاد و ورزش توافق کردند کمیته مصارف دو باشگاه تشکیل شود و به طور مثال باید تا ۲۵ درصد صرف بدهی های معوق شود ، ۱۰ درصد صرف بازارگردانی شود.

پرسپولیس موارد را مصوب از کمیته مصارف گرفته اما استقلال این کار را نکرده است، یعنی از سقف ۲۵ درصد تجاوز کرده و هزینه ای شده از محل منابع حاصل از افزایش سرمایه که مصوبه کمیته مصارف را ندارد. ۱۵۶ میلیارد تومان مغایرت با مصوبه احراز شده است.

تا پایان وقت اداری ۴ شنبه آخرین اسناد را بررسی و نهایتا گزارش رسمی را اعلام و به منابع ذی ربط ارجاع می کنیم. حتما باید از منابع دیگر باشگاه استقلال جبران شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !