تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به 3 میلیارد دلار می‌رسد


تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به 3 میلیارد دلار می‌رسد

معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ایران را مسیری مطمئن برای صادرات کالاهای قزاقستان دانست و اعلام کرد:حجم تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به سه میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سریک ژومان گارین، معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان، در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران به دیدار اخیر رئیس جمهور قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در شهر سمرقند اشاره کرد و گفت: طی این دیدار طرفین بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری خود از جمله افزایش تبادلات کالا تا سه میلیارد دلار تاکید کردند.

وی همچنین از دیدار روز گذشته خود با وزیران راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در تهران خبر داد و عنوان کرد: طی توافقنامه مشترک با این وزیران، افزایش حجم ترانزیت میان دو کشور از یک میلیون تن به چهار میلیون تن در سال پیش‌بینی شده است.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان هدف اصلی بازدید از بندر شهید رجایی را توسعه حمل و نقل و تجارت عنوان کرد و افزود: برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود در بندر شهید رجایی و همچنین صادرات کالاهای قزاقستان از این بندر به سایر کشورها از جمله هندوستان، چین و کشورهای اوراسیا نیازمند همکاری‌های دوجانبه هستیم.

ژومان گارین با ابراز شگفتی از حجم تجارت و عملیات بندری در بندر شهید رجایی در شرایط تحریم‌ها، گفت: باعث خوشحالی است که در این بندر تجاری ایران کارهای بسیار بزرگی درحال انجام است.

وی ادامه داد: قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب‌های آزاد ندارد به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان یک مسیری مطمئن برای توسعه صادرات جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور حائز اهمیت است.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان با اشاره به وجود یک بندر تجاری این کشور در چین، بیان کرد: بندر شهید رجایی همچنین فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی از طریق خاک قزاقستان به کشور چین است.

ژومان گارین با اشاره به امکان صادرات و واردات قزاقستان از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران به ویژه بندر شهید رجایی از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در قزاقستان نیز استقبال کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، شایان ذکر است؛ معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در رأس یک هیأت از مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی این کشور ضمن بازدید از ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک با هدف بررسی امکان سرمایه‌گذاری در پایانه‌های بندر شهید رجایی با "مهدی دوستی" استاندار هرمزگان نیز در خصوص توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک و تدوین راهبردی حمل و نقل و ترانزیت کالا گفتگو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403