باقری: 623 بیمار تالاسمی از اردیبهشت 97 به خاطر تحریم‌های آمریکا به قتل رسیده‌اند


باقری: 623 بیمار تالاسمی از اردیبهشت 97 به خاطر تحریم‌های آمریکا به قتل رسیده‌اند

معاون وزیر خارجه خطاب به سفرای خارجی مقیم تهران گفت: تاکنون اسمی از زهرا پاپی و امیرحسین نارویی ۱۰ ساله و ۶۲۳ بیمار تالاسمی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ به خاطر تحریم‌های یکجانبه و محرومیت از دسترسی به دارو به قتل رسیده‌اند، به گوشتان نخورده است؟

باقری: 623 بیمار تالاسمی از اردیبهشت 97 به خاطر تحریم‌های آمریکا به قتل رسیده‌اند

به گزارش راهبرد معاصر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۱۱ آبان ماه در نشستی توجیهی با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی خارجی مقیم تهران ضمن تشکر از تمامی کشورهایی که با محکوم کردن حمله تروریستی بزدلانه در حرم مطهر شاهچراغ شیراز، همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کردند، گفت: تروریسم تهدیدی است که همه باید از آن انزجار بجویند. هیچ انسان سلیم‌النفسی نمی‌تواند پدیده‌ای را تأیید کند که با مورد هدف قرار دادن همنوعان بیگناه بدون هیچ تمایزی، تمامی ارزش‌های مشترک انسانی را نقض کند.

* حمله تروریستی شیراز جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم مقاوم‌تر و استوارتر خواهد کرد

وی افزود: حمله تروریستی شیراز گواهی بر حقانیت آرمان و همبستگی ما برای ایستادگی بی‌امان در برابر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم داعش در منطقه است. این حمله تروریستی نشان داد که ما، و در واقع کل منطقه و جهان، تا چه اندازه مدیون شهید سرافراز سردار سپهبد سلیمانی هستیم؛ شهیدی که ثابت کرد سرسخت‌ترین قدرت در برابر تروریسم داعش است. جای تعجب نیست که ایشان توسط همان ترامپی ترور شد که پیش‌تر اعتراف کرده بود داعش محصول ایالات متحده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: ساده‌لوحانه خواهد بود اگر حمله تروریستی داعش را از کمپین بی‌ثبات‌کننده‌ای که توسط تعدادی از کشورهای غربی و با انتشار داستان‌های تحریک‌آمیز جعلی و تحریک خشونت و نفرت از رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های تلویزیونی لندن‌نشین و مستقر در کشورهای دیگر حمایت می‌شد، جدا کنیم.

وی عنوان کرد: مدت‌ها است بر همگان ثابت شده که داعش و سایر گروه‌های افراطی در بهره‌برداری از هر شرایطی که آن‌ را غیرقانونی و بی‌نظم تلقی می‌کنند، برای گسترش تروریسم و خشونت استفاده می‌کنند. حمله تروریستی شیراز که جان گرانبهای ۱۵ انسان بیگناه از جمله کودکان و زنان را گرفت، جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم مقاوم‌تر و استوارتر خواهد کرد. با نهایت تأسف و نومیدی باید اعلام کنیم برخی از کشورهای غربی نسبت به این حمله تروریستی ابراز انزجار نکردند و حتی از محکوم کردن این حمله تروریستی، آن‌ هم به‌صورت شفاهی نیز خودداری جستند و حتی با کودکی که پدر، مادر و برادر خود را در این حادثه تروریستی از دست داد، ابراز همدردی نکردند.

* نفرت پراکنی و ترویج خشونت توسط تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در آمریکا و اروپا و انگلیس

این دیپلمات ارشد کشورمان خطاب به سفرای حاضر در این نشست تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی به این بلوغ و آگاهی رسیده که نه‌تنها اجازه ندهد تروریسم از تجمعات مسالمت‌آمیز مردمش سوءاستفاده کند، بلکه اجازه ندهد گروه‌های تروریستی این تظاهرات را از حالت مسالمت‌آمیز خارج کنند.

باقری ادامه داد: تجمعات مسالمت‌آمیزی که در پی درگذشت غم‌انگیز مهسا امینی شکل گرفت، تجلی‌بخش روحیه مهربانی، همبستگی و همدردی ایرانی با هموطن جوان خود بود و همچنین نشان داد که ایرانیان سراسر کشور صرفنظر از قومیت و مذهبشان، در غم و شادی یکدیگر سهیم هستند. این مهم، نمایشی از ارزش‌ها و احساس مشترک بین مردم ایران بود.

وی یادآور شد: با این حال، این تجمعات مسالمت‌آمیز به‌ دنبال مداخلات برخی گروه‌های فرصت‌طلب و تروریستی که ید طولایی در ایجاد خشونت و نفرت دارند، به خشونت کشیده شد. تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و رسانه‌های اجتماعی، در راستای اجرای بخشی از وظایف از پیش تقسیم‌شده، مبادرت به نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت کردند.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که گستردگی و حجم دروغ‌پراکنی و اطلاعات نادرست که طی شش هفته گذشته تولید و منتشر شد، بی‌سابقه است، اظهار داشت: در این مدت، ادعاهای دروغ رواج پیدا کردند، حقایق به‌ راحتی نادیده گرفته شده یا تحریف ‌شدند، و روایت‌های گمراه‌کننده با سرعتی خارق‌العاده نیز تکثیر شدند. خشونتی که با مداخلات تحریک‌آمیز و سوءنیت به تجمعات مسالمت‌آمیز شهروندان ما تحمیل شد، جان افراد بیگناهی از جمله ۳۰ پلیس را گرفت و صدها مکان عمومی و خصوصی را ویران کرد و سوزاند، حتی آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی نیز از این خشونت در امان نماندند و بسیاری از کارکنان حوزه سلامت و اطفای حریق مورد حمله قرار گرفتند و مجروح شدند.

وی همچنین گفت: نهادهای امنیتی و انتظامی حتی در مواجهه با حملات وحشیانه برخی آشوبگران که در تجمعات مسالمت‌آمیز نفوذ کردند، رفتاری مطابق با دستورالعمل‌های جدید جهت اعمال خویشتنداری حداکثری، از خود نشان دادند. آمار بالای تلفات در یگان‌های انتظامی شاهد این مدعاست. نکته کلیدی این است که برخی از گروه‌های نفرت‌انگیز تروریستی و عناصر جدایی‌طلب توانسته بودند با استفاده از سلاح گرم علیه پلیس و همچنین با هدف قرار دادن تظاهرکنندگان بی‌گناه با هدف تحریک بیشتر خشونت‌ها، در تجمعات مسالمت‌آمیز نفوذ کرده و آن‌ها را به خشونت بکشانند.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که بدیهی است نقش برخی شبکه‌ها و رسانه‌های غربی در دامن زدن به خشونت‌ها غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریستی و عناصر جدایی‌طلب، در حالی‌ که از مصونیت مطلق در پوشش آزادی مطبوعات برخوردارند، به‌صورت فعالانه‌ای درپی خشونت و خرابکاری هستند. این رسانه‌ها توسط برخی کشورهای اروپایی حمایت و تأمین مالی می‌شوند، بدون اینکه پاسخگوی پیامدهای کمپین بدخواهانه‌شان باشند، کمپینی که می‌تواند بخشی از جنگ گسترده علیه ملت ایران تلقی شود.

* آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که تبعیت می‌کنند باید پاسخگوی عواقب سنگین تحریم‌ها باشند

وی اضافه کرد: رژیم اسرائیل هم که از دیرباز آرزوی بی‌ثبات‌سازی ایران را در سر می‌پروراند و سابقه مداخله و تهاجم نظامی و حملات تروریستی و خرابکاری سیستماتیک علیه بسیاری از کشورهای منطقه را دارد، اهداف شرورانه خود را دنبال می‌کند.

باقری در ادامه سخنانش خطاب به حاضران گفت: لطفاً فراموش نکنید که ایران پیش از این، تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا و متحدان اروپایی آن متعاقب خروج غیرقانونی این کشور از برجام بوده است. مایلم مجدداً تأکید کنم که نه‌ تنها ایالات متحده به‌عنوان عامل اصلی وضع تحریم‌ها، بلکه اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و سایر کشورهایی که از آن‌ها تبعیت می‌کنند نیز باید پاسخگوی عواقب سنگین چنین تحریم‌هایی بر حقوق اولیه بشر مردم ایران باشند.

وی پرسید: در‌ حالی‌ که کشورهای اروپایی به‌صورت آگاهانه‌ای شریک جنایات آمریکا علیه شهروندان ایرانی هستند، چگونه انتظار دارند ملت ایران باور کنند که آن‌ها واقعاً اهمیتی برای حقوق بشر قائلند؟!

باقری تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه یکجانبه علیه ملت ایران را بزرگترین پروژه نقض نظام‌مند حقوق بشر در جهان خواند که آمریکا مدیر پروژه و بسیاری از کشورهای غربی، کارگزاران و مجریان آن هستند و افزود: هدف این پروژه صرفاً این است که ملت ایران را بر سر یک دو راهی قرار دهد: یا تسلیم یا مرگ!

* تاکنون هیچ اسمی از «زهرا پاپی» ده ساله اهل لرستان و «امیرحسین نارویی» ده ساله اهل زابل و ۶۲۳ بیمار تالاسمی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ به خاطر تحریم‌های ظالمانه یکجانبه و محرومیت از دسترسی به داروهای مورد نیاز به قتل رسیده‌اند، به گوشتان نخورده است؟

وی خطاب به حاضران پرسید: آیا می‌دانید تاکنون تیرهای خاموش تحریم‌های ظالمانه یکجانبه چه تعداد از هموطنان من را کشته، مجروح کرده، بیکار کرده، درآمدشان را به شدت کاهش داده و یا آنان را از دسترسی به حتی اقلام بشردوستانه محروم کرده است؟ حال سؤال مردم بیگناهی که حقوق اساسی آن‌ها نقض شده این است، کدام کشورها قرار است در شورای حقوق بشر، به نقض نظام‌مند، گسترده و مستمر حقوق ملت ایران به واسطه تحریم‌های یکجانبه رسیدگی کنند؟/فارس

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که با وجود این که در چند هفته گذشته بارها و بارها نام دختر ایرانی «مهسا امینی» را در مواضع مقام‌های غربی و اخبار و گزارش‌های رسانه‌های غربی شنیده‌اید، اما تاکنون هیچ اسمی از «زهرا پاپی» ۱۰ ساله اهل لرستان و «امیرحسین نارویی» ۱۰ ساله اهل زابل و ۶۲۳ بیمار تالاسمی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ به خاطر تحریم‌های ظالمانه یکجانبه و محرومیت از دسترسی به داروهای مورد نیاز به قتل رسیده‌اند، به گوشتان نخورده است؟ پاسخ آن خیلی روشن است، تحریم‌کنندگان حاضر نیستند به جنایت‌های ناشی از تحریم اعتراف کنند چه برسد به این که بخواهند برای آن فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای کنند.

به گزارش فارس، علی باقری در ادامه سخنان خود خطاب به سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مجدداً بر اعتقاد راسخ خود به حقوق بشر از جمله حق تشکیل تجمعات مسالمت‌آمیز تأکید می‌کند، افزود: ما مداخلات بی‌ملاحظه خارجی و کمپین‌های رسانه‌ای بدخواهانه که تبدیل شدن چنین اجتماعات مسالمت‌آمیزی به خشونت را عادی‌سازی می‌کنند، محکوم می‌کنیم. نفوذ عناصر افراطی و تروریستی در تجمعات مسالمت‌آمیز باید محکوم شود نه اینکه به آن تن داد و یا با آن مماشات کرد.

* هشدار نسبت به پیامدهای سوءاستفاده مداوم از سازمان‌های بین‌المللی جهت پیشبرد منافع سیاسی

وی ادامه داد: همانطور که پیش‌تر توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق آزادی اجتماعات و انجمن‌های مسالمت‌آمیز تصریح شده بود: «تظاهرات و تجمعات اعتراضی باید مسالمت‌آمیز باشد تا توسط قوانین بین‌المللی حقوق بشر محافظت شود. حق تجمع مسالمت‌آمیز نباید بهانه‌ای برای ارتکاب خشونت باشد.» ما معتقدیم که این وظیفه دولت‌هاست که بین تظاهرات مسالمت‌آمیز و غیرمسالمت‌آمیز تمایز قائل شوند. در حالی‌ که اولی باید مورد حمایت و احترام قرار گیرد، دومی نیز می‌بایست تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و به دامن عدالت سپرده شود.

وی همچنین از همه کشورها دعوت کرد که به حاکمیت قانون پایبند باشند و به اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد احترام بگذارند و افزود: توسل به اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه از هر نوع و دخالت در امور داخلی سایر کشورها دو روی یک سکه است؛ هر دوی آن‌ها باید محکوم شوند و پایان یابند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین به‌طور جدی نسبت به پیامدهای سوءاستفاده مداوم از سازمان‌های بین‌المللی جهت پیشبرد منافع سیاسی هشدار داد و گفت: کمپین بدخواهانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و ژنو درست در راستای مواضع خصمانه بی‌پایان این کشور برای اهریمنی جلوه‌ دادن ایران و تحت فشار قرار دادن کشورم است. ایالات متحده قرار است سطح سازمان ملل متحد، از جمله شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر را به ابزاری جهت اعطای پاداش به دوستان خود و مجازات دشمنانش تقلیل دهد. هیچ کشور مستقل و مسئولیت‌پذیری نمی‌توانست به ایالات متحده و متحدانش اجازه دهد تا از سیستم سازمان ملل متحد علیه اعضای خود استفاده ابزاری کنند.

وی گفت: از تمامی کشورها می‌خواهیم که ضمن هوشیاری، اجازه ندهند ایالات متحده رویه خطرناک دیگری در مخدوش‌سازی و سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قتل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس