فاضلاب شهری عامل اصلی مقاوت آنتی بیوتیکی است


یافته های جدید محققان نشان می دهد وجود یک عنصر رایج و ضد باکتری در صابون ها، خمیردندان ها و محصولات پاک کننده که از طریق فاضلاب شهری به طبیعت وارد می شوند، ممکن است دلیل افزایش اخیر میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک...

فاضلاب شهری عامل اصلی مقاوت آنتی بیوتیکی است

یافته های جدید محققان نشان می دهد وجود یک عنصر رایج و ضد باکتری در صابون ها، خمیردندان ها و محصولات پاک کننده که از طریق فاضلاب شهری به طبیعت وارد می شوند، ممکن است دلیل افزایش اخیر میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه تورنتو کشف کردند که ماده موسوم به تریکلوزان، آنتی بیوتیک غالبی است که در فاضلاب به وفور یافت می شود. پژوهشگران در این رابطه می‌ گویند با توجه به این که مقدار زیادی از مواد شیمیایی در تصفیه‌ خانه‌ های آب محلی شناور است، احتمالاً قرار گرفتن در معرض تریکلوزان دلیل اصلی دفاع باکتری ‌ها در برابر آنتی ‌بیوتیک‌ های رایج است.

هالی بارت، نویسنده ارشد این مطالعه در این رابطه می ‌گوید: از آنجایی که آنتی ‌بیوتیک‌ های مختلف زیادی در لجن فاضلاب وجود دارد، ما با شگفتی متوجه شدیم که بیشتر فعالیت ضد باکتریایی لجن می ‌تواند مستقیماً به تریکلوزان مرتبط باشد.

محققان در طول مطالعه خود ترکیب لجن فاضلاب تصفیه خانه های فاضلاب انتاریو را بررسی کردند. این بررسی نشان داد که این تأسیسات به دلیل ترکیب‌ های مختلف آنتی ‌بیوتیک‌ هایی که وارد آب می‌شوند، محل پرورش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند.

با توجه به این که مصرف کنندگان به طور مداوم محصولات خانگی را در حمام، توالت و آشپزخانه استفاده کرده و این مواد شیمیایی به سیستم تصفیه خانه وارد می شود، آنتی بیوتیک هایی مانند تریکلوزان، با باکتری ها و مواد دیگر مخلوط می شوند.

به گزارش سیناپرس، از میان هزاران ماده شیمیایی یافت شده در فاضلاب، این تیم اشاره می کند که تریکلوزان ترکیب ضد باکتریایی غالب است که با E.coli تعامل دارد.

باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک که برخی افراد آن‌ها را سوپرباگ می ‌نامند، سویه‌هایی از باکتری ‌ها محسوب می شوند که آنتی‌بیوتیک ‌ها قادر به از بین بردن آنها نیستند. این سوپر باگ ها پس از قرار گرفتن مداوم در معرض آنتی بیوتیک ها ایجاد شده و نسل های بعدی این موجودات به تدریج در برابر دارو مقاوم می شوند.

باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک است.به گزارش سیناپرس، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، تقریباً ۷۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از عفونت‌ های مقاوم به آنتی ‌بیوتیک در سراسر جهان رخ داده است.
در سال ۲۰۱۶، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از تریکلوزان را در صابون های مایع ضد باکتری ممنوع کرد. یک سال بعد، آنها آن را از داروهای ضد عفونی کننده موضعی در مراکز بهداشتی نیز حذف کردند.

به گزارش سیناپرس، بارت در این رابطه می گوید: من فکر می کنم نتایج ما نشان می دهد که نیاز فوری به آژانس های نظارتی برای ارزیابی مجدد استفاده از تریکلوزان وجود دارد. این ماده در هزاران محصول مختلف خانگی و آرایشی در و همچنین در بخش‌ های مراقبت‌ های بهداشتی استفاده می ‌شود.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Science Technology منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها