مزایای شگفت‌انگیز پیاده‌روی در سرما و گل و لای!


مزایای شگفت‌انگیز پیاده‌روی در سرما و گل و لای!

اجازه ندهید هوای زمستانی برنامه‌های شما را به تعویق بیندازد. بیرون رفتن و پیاده‌روی در گل و لای و سرما برای سیستم ایمنی و سلامتی کلی ما بسیار مفید است.

فرادید| با نزدیک شدن به روز‌های کوتاه و سرد پاییز و زمستان بسیاری از افراد پیاده‌روی را کنار می‌گذارند. این اشتباه بزرگی است! در چند سال گذشته، محققان به بررسی برخی از مزایای کمتر شناخته‌شده‌ی پیاده‌روی در آب و هوای زمستانی پرداخته‌اند و دریافته‌اند همان دلایلی که شاید بازدارنده‌ی پیاده‌روی زمستانی ما است در واقع دلایل عالی برای بیرون رفتن از خانه است.


بهترین زمان پیاده‌روی در شهر‌ها فصل زمستان است، بخصوص زمانی که باد آلودگی را پراکنده می‌کند و باران آلودگی و میکروب‌های هوا را می‌شوید. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۱ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند بهترین روز‌ها برای اجتناب از ابتلا به سویه‌های به شدت مسریِ کووید روز‌های بادخیز است که باد میکروب‌ها و باکتری‌ها را به سرعت با خود می‌برد. شهر‌ها در روز‌های بارانی به سرعت خلوت شده و خیابان‌های همیشه شلوغ در یک روز بارانی بهترین مکان پیاده‌روی هستند و پیاده‌رو‌های خالی از عابر بهترین جا برای تمرین پیاده‌روی برعکس!


بر اساس مطالعه‌ی سال ۲۰۲۰ که در مجله‌ی Brain Communication منتشر شد، پیاده‌روی برعکس مجموعه کاملاً متفاوتی از عضلات پایین‌تنه را درگیر می‌کند و سبب تقویت تعادل و ثبات ما می‌شود. ما معمولاً حین راه رفتن اندکی رو به جلو خم می‌شویم، اما در پیاده‌روی برعکس، ستون فقرات ما در یک راستا قرار گرفته و بخش میانی بدن ما برای حفظ ثبات ما سخت‌تر تلاش می‌کند. در مطالعه‌ی دیگری اثبات شد ۱۰ دقیقه پیاده‌روی برعکس به مدت چهار روز در هفته، درد انتهای کمر را پس از سه هفته کاهش می‌دهد. همزمان، مفاصل و عضله‌ی چهارسر زانو تقویت می‌شود که به معنای اصلاح طرز راه رفتن و کم شدن درد است.

مزایای شگفت‌انگیز پیاده‌روی در سرما و گل و لای!

اگر بیرون از شهر زندگی می‌کنید، موقع رگبار زمان عالی پیاده‌روی است، اما بنا به دلایلی کاملاً متفاوت. کوبش قطرات باران سبب می‌شود گیاهان، درختان و خاک ترکیباتی با بوی شیرین آزاد کنند و بوی شیرینِ این ترکیبات با هوایی که ما نفس می‌کشیم ترکیب می‌شود. مطالعات حاکی از آنست که استنشاق این ترکیبات خلق و خو را بهتر می‌کند در حالی که فراوانی یون‌های منفی هوا (که با برخورد مولکول‌های آب و هوا مولکولی با بار اضافه تولید می‌کند) می‌تواند سلامت تنفسی و ایمنی را بهبود ببخشد.

زمانی که دانشمندان استرالیایی آزمایشاتی را در آلپ انجام دادند، از این یافته حیرت‌زده شدند که راه‌رفتن در هوای به شدت یونیزه‌شده سبب بالا رفتن سطوحِ یک آنتی‌بادیِ حیاتیِ واقع در پوشش مخاطی دهان، بینی و روده می‌شود. محققان حدس زدند فراوانی این آنتی‌بادی دلیل تقویت ایمنی و بالا رفتن ظرفیت ریه افراد است؛ پس چکمه‌هایتان را بپوشید، کت ضدآب تن کنید و از مزایای هوای پاک و مجموعه‌ی پیچیده‌ای از رایحه‌هایی که زیر رگبار به مشام می‌رسند، استفاده کنید. اگر می‌توانید به کوه‌ها و جنگل‌ها بروید، جایی که یون‌های منفیِ هوا مدت طولانی‌تر داوم دارند. در نواحی مه‌آلودِ پوشیده از درخت، یون‌های منفی هوا نسبت به زمین‌های باز دو برابر بیشتر است، پس صبح زود از خواب بیدار شوید و از آخرین مهِ صبحگاهیِ روز‌های پاییزی نهایت استفاده را ببرید.


اگر به جنگلِ گل‌آلود دسترسی داشته باشید که چه بهتر! باور کنید یا نه، گل و لای برای سلامتی خوب است. پس به جای روی آوردن به مسیر‌های انحرافی برای اجتناب از گل و لای، مستقیم در آن پای بگذارید و تا جایی که می‌توانید نفس عمیق بکشید! گل و لای حیاط مزرعه یا بستر جنگل غنی از میکروب‌های تقویت‌کننده‌ی خلق و خو است. محققان استرالیایی به این نتیجه دست یافته‌اند که وقتی موش در معرض خاک قرار می‌گیرد میکروبیوم‌های متنوع بیشتری دارد. این یافته در مطالعه‌ای در فنلاند نیز اثبات شد.

مزایای شگفت‌انگیز پیاده‌روی در سرما و گل و لای!

در این مطالعه، روده و پوست کودکانی که در زمین بازی پلاستیکی-بتنی بازی می‌کردند با کودکانی که زمین بازی‌شان با قطعه‌ای از بستر جنگل بازسازی شده بود مقایسه شد. طرف یک مدت کوتاه چهار هفته‌ای، کودکانی که روی بستر جنگلی بازی کرده بودند، میکروبیوم‌های متنوع بیشتری داشتند. مهمتر از آن، محققان «تغییرات موازی در سیستم ایمنی کودکان» یافتند، به عبارت دیگر، کودکانی که در زمین بازی آغشته به گل و لای شدند ایمنی بیشتری داشتند و میزان سرفه و سرماخوردگی‌شان در ماه‌های بعدی کمتر شد. گل و لای شاید لغزندگی ایجاد کند، بنابراین بهتر است برای حفظ ثبات از عصای مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید.


هوای سرد به لطف روش کارکرد چربی قهوه‌ای، دلیل عالی دیگری برای پیاده‌روی است. چربی قهوه‌ای که به آن بافت چربی قهوه‌ای هم می‌گویند چربی سفید و خطرناکی را که سبب گرفتگی عروق می‌شود می‌بلعد. چربی قهوه‌ای چربی‌سوز موثری است به همین دلیل افراد لاغر معمولاً ذخائر زیادی دارند. چربی قهوه‌ای با سرما فعال می‌شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده روی این موضوع، کارگران ساختمانی نوردیک و کسانی که با پای برهنه در زمستان راه می‌روند لایه‌های غنی‌تری از چربی قهوه‌ای دارند. ورزش کردن و کافئین نیز سبب تولید چربی قهوه‌ای می‌شود!


دلیل دیگر قطع پیاده‌روی در ماه‌های زمستانی تاریک شدن هواست در صورتی که علم برای پشتیبانی از پیاده‌روی عصرگاهی دلایل زیادی را کشف کرده است. پیاده‌روی پس از شام نه تنها سطوح قند خون را کنترل می‌کند (عامل باارزشی برای دیابتی‌ها) و سبب به حرکت افتادن غذا در روده می‌شود (کمک به هضم بهتر و پیشگیری از یبوست)، بلکه نور کم‌فروغ عصر بدن را آماده‌ی تولید ملاتونین خواب‌آور می‌کند.


اگر شب به لطف باران مرطوب شود چه بهتر! به گفته‌ی دکتر کِیت مَک‌لین، کارشناس رایحه‌ و بو، شب‌های مرطوب به ما فرصت کشف دنیا از طریق بینی را می‌دهد: «ما در تاریکی روش اصلی مواجهه‌مان با دنیا را تغییر می‌دهیم. زمانی که هوا مرطوب است، مولکول‌های ایجادکننده‌ی بو به دام می‌افتند و یک پیاده‌روی تاریک و مرطوب را به منبعی برای الهام و تخیل تبدیل می‌کنند.»


پس در روز‌های سرد سال به جای کز کردن روی مبل، چکمه‌هایتان را بپوشید و برای پیاده‌روی از خانه بیرون بروید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403