هشدار جوزف بورل نسبت به تشدید تنش ها در کوزوو


هشدار جوزف بورل نسبت به تشدید تنش ها در کوزوو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به رویدادهای جاری و تنش ها در کوزوو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات کوزوو گفت: «رویدادهای کوزوو و تشدید تنش‌ها با صربستان سال‌ها تلاش و کار سخت برای عادی‌سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا را در معرض خطر قرار داد، چون خروج تمام صرب‌های کوزوو از نهادهای محلی راه‌حلی برای اختلافات فعلی نیست.»

بورل از هر دو طرف خواست تا از هرگونه اقدام یکجانبه که ممکن است منجر به تنش‌های بیشتر شود، خودداری کنند.

وی ادامه داد: «خروج صرب‌های کوزوو از نهادهای کوزوو راه‌حلی برای مناقشات کنونی نیست. این پتانسیل تشدید تنش‌ها در میدان را دارد.»

بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا از صرب‌های کوزوو می‌خواهد که به نهادهای محلی بازگردند و وظایف خود را انجام دهند. او همچنین از مقامات کوزوو خواست به تعهدات خود بدون تأخیر احترام بگذارند.

وی علاوه بر این از مقامات کوزوو خواست تا ایجاد انجمنی از شهرداری‌های با اکثریت صرب در کوزوو را آغاز کنند و خاطرنشان کرد که تأسیس آن یک تعهد قانونی الزام آور برای کوزوو است.

بورل خاطرنشان کرد: تداوم عدم اجرای این تعهد، اصل حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند و به اعتبار و اعتبار کوزوو لطمه می‌زند.»

او هشدار داد در حالی که حفظ صلح و نظم برای بلگراد و پریشتینا اولویت است، مأموریت اتحادیه اروپا در کوزوو حمایت از حفظ یک محیط امن در راستای وظایف مربوطه خود است.

با تشدید تنش‌ها، صرب‌های کوزوو از تمام نهادهای محلی و ملی قدرت کوزوو خارج شدند. «گوران راکیچ»، رهبر صرب‌های کوزوو بیانیه‌ای درباره خروج از دولت کوزوو ارائه کرد. علاوه بر این، قانونگذاران صربستان اعلام کردند که از پارلمان خارج می‌شوند، سپس قضات و رؤسای شهرداری‌ها استعفای خود را اعلام کردند. همچنین رؤسای پلیس صربستان یونیفورم ها رسمی خود را به نشانه اعتراض بیرون آوردند.

پیشتر مقامات کوزوو تصمیم گرفته بودند که افرادی را که پلاک ثبتی صربستان خود را تغییر نداده اند جریمه کنند و از اول نوامبر اخطارهایی صادر کردند. این جریمه‌ها ۱۵۰ یورو خواهد بود و به شهروندان دستور داده می‌شود که پلاک‌های صربستان را با پلاک‌های ثبت نام کوزوو جایگزین کنند. گفته شده دوره انتقال تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و پس از آن پلیس کوزوو توقیف خودروهای با پلاک صربستان را آغاز خواهد کرد که این موضوع با اعتراض شدید صرب‌ها روبرو شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس