عکس | رویای سفر در زمان محقق شد!


عکس | رویای سفر در زمان محقق شد!

ایرنا نوشت: کهنسالانی که در معرض بوی غذاهای دوران کودکی قرار می‌گیرند، این امکان را پیدا می‌کنند که با «سفر در زمان» به گذشته بازگردند.

پروفسور «کورینا ساس» از دانشگاه لانکاستر و تعدادی از محققان شرکت «داوتیلد» این تحقیقات را انجام داده‌اند که نتایج آن به تازگی در نشریه «تراکنش رایانه‌ای انسان» (Human Computer Interaction) منتشر شده است. تحقیقات آنها درباره امکان استفاده از نشانه‌های (cues) چاپ سه بعدی بر مبنای طعم و مزه برای کمک به کهنسالان برای یادآوری خاطرات انجام شده است.

این محققان با بررسی ۱۲ فرد کهنسال ۷۲ خاطره را جمع‌آوری کردند که نیمی از آنها دربردارنده غذا بود و نیم دیگر نبود. آنها از طریق همکاری با مشارکت کنندگان نشانه‌های منحصربه فردی بر مبنای طعم برای خاطره غذای هر فرد ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید:

این نشانه‌های چاپ سه بعدی بر مبنای طعم در واقع گوی‌های خوردنی شبیه ژله بودند که مشابه غذای اصلی هستند. زمانی که در معرض این نشانه‌ها بر مبنای طعم قرار گرفتند، همه این افراد قادر بودند که روایت‌های احساسی مبسوطی ارائه دهند.

یکی از نتایج این مطالعه تعداد زیاد خاطراتی بود که با طعم و مزه نشانه‌گذاری شده بود و با احساسات قوی یادآوری شد گویی که فرد در زمان به گذشته بازگشته است.

عکس | رویای سفر در زمان محقق شد!

محققان می‌گویند که این کار تحقیقی به خصوص در ارتباط با بیماری زوال عقل مناسبت دارد. یکی از مشارکت کنندگان که مادرش آلزایمر دارد، می گوید: به محض اینکه او غذا را بو کشید و مزه کرد، گفت «اوه ! این همان غذای قدیمی است؛ مرا به روزهای دور برد.» در واقع حسی را تجربه کرد که مدت‌ها پیش داشته است.

پروفسور ساس گفت: طعم‌های چاپ سه بعدی غذا موجب برانگیختن احساسات مثبت قوی می‌شود که مشارکت‌کنندگان به شدت از آن لذت می برند.

وی افزود: ما در نهایت یک فناوری داریم که می‌تواند با استفاده از بو و طعم غذاهای مختلف به بازسازی خاطرات یاری برساند.

5858

کد خبر 1691745

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در