استعفای دسته‌جمعی صرب‌ها از مناصب دولتی در کوزوو


استعفای دسته‌جمعی صرب‌ها از مناصب دولتی در کوزوو

صرب‌های اقلیت در شمال کوزوو گفتند که در اعتراض به دستور پریشتینا مبنی بر استفاده از پلاک‌ خودروهای کوزوو از سمت‌های خود در نهادهای دولتی استعفا می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اختلاف دیرینه بر سر پلاک خودروها به تنش‌ها میان صربستان و کوزوو، استان سابق آن که در سال ۲۰۰۸ استقلال یافت، دامن زده است.

پس از نشست نمایندگان سیاسی صرب‌ها در شمال کوزوو، «گوران راکیچ» رئیس "حزب لیست صربی‌ها" در کوزوو گفت که صرب‌های اقلیت در شمال کوزوو از سمت خود در دولت پریشتینا استعفا می‌دهند.

راکیچ گفت افرادی که استعفا داده‌اند، به محل کار خود باز نمی‌گردند مگر اینکه پریشتینا دستور تعویض پلاک‌های خودرو را لغو کند.

براساس گزارش راشا تودی، یک وزیر کشور، ۱۰ عضو نماینده مجلس، تعدادی از افسران پلیس، مقامات قضایی روز شنبه استعفا کردند. همچنین، برخی از افسران پلیس به صورت نمادین لباس‌های فرم را از تن درآوردند. آن‌ها متعهد شده‌اند تا زمانی که "انجمن شهرداری صربی‌ها" تشکیل نشود، به کار خود باز نمی‌گردند.

پس از موجی از استعفاها، آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو از صرب‌هایی که در این استان هستند، خواستار حفظ "امنیت، وضعیت آرام و صلح" شد.

کورتی از صرب‌ها خواست تا نهادهای کوزوو را "بایکوت و ترک نکنند." وی در فیسبوکش نوشت: «آن‌ها برای تک تک ما خدمت می‌کنند. وارد تله‌های سیاسی و بازی‌های ژئوپلیتیکی نشوید.»

«میرکئا گئوآنا» معاون دبیرکل ناتو پس از گفت‌وگو با فرستاده اتحادیه اروپا برای کوزوو و صربستان در توییترش نوشت: ائتلاف نظامی ناتو که همچنان حدود ۳۷۰۰ نیرو دارد از پریشتینا و بلگراد خواست تا خویشتن‌داری پیشه و از ایجاد تشدید خودداری کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در روز شنبه عنوان داشت: «اتفاقات میان کوزوو و ایجاد تنش‌ها با صربستان تلاش‌های چندین ساله عادی‌سازی روابط را به خطر می‌اندازد و در عین حال خروج صرب‌های کوزوو از نهادهای دولتی راهکاری برای اختلافات کنونی نیست.»

وی افزود: «اتحادیه اروپا از هر دو طرف می‌خواهد تا از هرگونه اقدامات یک‌جانبه که منجر به تنش‌های بیشتر می‌شود، خودداری کنند. خروج صرب‌های کوزوو از نهادهای دولتی راهکاری برای اختلافات جاری نیست و صرفا موجب افزایش تنش‌ها می‌شود.»

بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا از صرب‌های کوزوو می‌خواهد تا به کارها خود بازگردند و وظایفشان را انجام دهند. مسئله پلاک خودروها می‌تواند از طریق گفت‌وگوها میان دو طرف حل‌وفصل شود. از مقامات کوزوو می‌خواهیم تا انجمن شهرداری‌های اکثریت صرب‌ها را در کوزوو تاسیس کنند. حفظ صلح از اولویت‌های بلگراد و پریشتینا است. هیئت‌ اتحادیه اروپا در کوزوو و نیروهای ناتو به حمایت از حفظ امنیت منطقه ادامه می‌دهند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !