زمان مراجعه به پزشک در آنفولانزا / احتمال افزایش موارد کرونا


زمان مراجعه به پزشک در آنفولانزا / احتمال افزایش موارد کرونا

رکنا: یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح آخرین روند شیوع بیماری‌های کرونا و آنفولانزا در کشور، گفت: احتمال آن وجود دارد که افزایش موارد کرونا را در اواخر ماه جاری یا اوایل آذر ماه شاهد باشیم.

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی درباره روند شیوع آنفولانزا در ایران گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر موارد کرونا در کشور کاهش یافته است. در عین حال در این فصل مانند هر سال، موارد آنفولانزای‌مان افزایش یافته است. بنابراین در کنار کرونا که البته مواردش کاهش یافته، افزایش موارد آنفولانزا را شاهد هستیم؛ به طوری که می‌توان از اپیدمی آنفولانزا صحبت کرد. البته این اتفاقی است که قبل از کرونا هر سال در کشور رخ می‌داد. بعد از شیوع کرونا با توجه به رعایت مسائل پیشگیرانه از سوی مردم، مقداری موارد آنفولانزا کاهش یافته بود. در حال حاضر موارد ابتلا به کرونا کاهشی‌ شده و ابتلا به آنفولانزا را شاهدیم.

علائم آنفولانزا

وی با بیان اینکه سویه در گردش آنفولانزا عمدتا سویه H۱N۱ بوده و سویه‌ای قدیمی است، ‌افزود: از نظر علائم، ظاهر آنفولانزا تفاوت چندانی با کرونا ندارد؛ به طوری که در آنفولانزا هم در وهله اول علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سوزش و درد گلو پدیدار می‌شود و بعد به تدریج سرفه ظاهر می‌شود و اگر بیماری به سمت شدید شدن رود، علائم تنفسی شدیدتر را خواهیم داشت که ممکن است بیمار در این شرایط نیاز به بستری داشته باشد.

تا زمان رفع علائم علائم آنفولانزا در منزل بمانید

عشرتی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از آنفولانزا، همان اقداماتی را که برای پیشگیری از کرونا انجام می‌دادیم، اعم از استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست و... در برابر پیشگیری از آنفولانزا هم موثر است. در عین حال بیشتر تاکید می‌کنیم که افراد مبتلا به آنفولانزا یا کرونا تا زمانیکه علامت دارند در منزل بمانند؛ زیرا در این صورت انتقال بیماری بسیار کندتر خواهد بود. معمولا مدت زمان از بین رفتن علائم و ماندن در منزل هم در آنفولانزا و هم در کرونا، بین سه تا پنج روز است. ضمن اینکه در آنفولانزا تاکید بر روی رعایت بهداشت دست بیشتر است.

در صورت ابتلا به آنفولانزا، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این اپیدمیولوژیست درباره علائم خطر در آنفولانزا، گفت: افرادی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند مانند مبتلایان دیابت، سرطان و ... یا افراد سالمند و زنان باردار بهتر است که همان زمان که علائم و بیماری در آنها شروع می‌شود، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند؛ به طور کلی هم هر کس که احساس می‌کند علائمش رو به بدتر شدن است، به گونه‌ای که دارد تنگی نفس پیدا می‌کند، سرفه‌هایش بیش از حد زیاد شده و اذیت‌کننده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند. در عین حال جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند، در منزل استراحت کنند، تب‌برهای ساده‌ای مانند استامینوفن و مایعات زیاد مصرف کنند.

در زمان ابتلا به آنفولانزا و کرونا آنتی بیوتیک بخوریم؟

عشرتی درباره مصرف آنتی بیوتیک ها در زمان ابتلا به آنفولانزا و کرونا، گفت: باید توجه کرد که آنفولانزا و کرونا بیماری‌های ویروسی هستند و اصلا آنتی‌بیوتیک روی آن‌ها اثر ندارد؛ چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی باکتری‌ها موثر است. در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک در بیماری‌های ویروسی توصیه نمی‌شود. زیرا نه‌ تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند مقاومت میکروبی را هم افزایش دهد؛ به طوری که اگر عفونتی بعدا در بدن ایجاد شود، دیگر بدن به آنتی‌بیوتیک‌های ساده جواب نداده و مجبوریم آنتی‌بیویتک‌های گران‌تر و با عوارض بیشتر را مصرف کنیم.

وضعیت شیوع کرونا در ایران

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت کرونا در ایران نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم سویه‌های غالب کرونا در کشور همچنان BA۴ و BA۵ است. البته اکنون نمونه‌برداری‌ها در کرونا مقداری کاهش یافته است. به طور کلی تصور می‌کنم کرونا به سمتی پیش می‌رود که موارد سبک‌تر و بستری کمتر داشته باشد. البته شاید افزایش موارد کرونا را در اواخر ماه جاری یا اوایل آذر ماه داشته باشیم. زیرا ایمنی جمعی ناشی از ابتلا به کرونا یا تزریق واکسن، بعد از مدتی کاهش می‌یابد و افرادی که مستعد ابتلا به بیماری هستند، افزایش می‌یابند و از آنجایی که ویروس همچنان گردش دارد و افراد هم در معرض ابتلا هستند، احتمالا افزایش موارد کرونا را خواهیم داشت، اما میزان این افزایش باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

عشرتی درباره واریانت‌های جدیدی مانند XBB و BFY که در برخی کشورها گزارش شده‌اند، گفت: به طور کلی سوش‌های جدید کرونا به گونه‌ای هستند که می‌تواند گفت عمدتا راه‌های هوایی فوقانی را درگیر می‌کنند. در نتیجه خود بیماری سبک‌تر خواهد بود، اما میزان انتقال بیشتر است و در نتیجه سرایت بیشتری خواهند داشت. در حال حاضر همین موضوع را در کشور خودمان هم می‌بینیم که تعداد بستری‌ها کاهش یافته و شدت بیماری کمتر شده، اما سرایت‌پذیری دارد.

توصیه‌هایی درباره تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا

وی تاکید کرد: در زمینه تزریق واکسن، توصیه ما این است که زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، کودکان مبتلا به بیماری زمینه‌ای، حتما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. معمولا واکسیناسیون علیه آنفولانزا از هفته دوم مهر ماه آغاز شده و بیشتر توصیه می‌شود که واکسن آنفولانزا در مهر ماه تزریق شود، اما تاثیر واکسن و اثربخشی آن تا بهمن و اوایل اسفند ماه هم هست. بنابراین توصیه می‌کنیم که این گروه‌ها واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. در زمینه واکسن کرونا نیز طبق پروتکل وزارت بهداشت برای تزریق دزهای یادآور عمل کنند. به عنوان مثال کسانیکه از تزریق دز سوم‌شان شش ماه گذشته، ‌توصیه می‌شود که دز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند.

عشرتی ادامه داد: در زمینه مدارس هم توصیه به اولیای مدارس و دانش‌آموزان این است که اگر خودشان و دانش‌آموزان‌شان علامت دارند، حتما در منزل بمانند. این درباره دانشجویان و ... هم صدق می‌کند. افراد تا زمانیکه علامت دارند، بهتر است که در منزل استراحت کنند. برای پیشگیری از انتقال بیماری این موضوع اهمیت دارد و یک وظیفه اجتماعی تلقی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی